پردازنده

رؤیت شدن پردازنده ۱۴ هسته‌ ای آلدر لیک در گیک‌بنچ

آلدر لیک نخستین خانواده از پردازنده‌ های ترکیبی اینتل مجهز به هسته‌ های کوچک و بزرگ است که توانسته در بنچمارک گیک‌بنچ امتیاز ۱۲۸۷ در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۸۹۵۰ در آزمون چندهسته‌ای به دست آورد.

اگر اخبار فناوری را دنبال کرده باشید، می‌دانید که اینتل در سال گذشته از سری پردازنده‌های موسوم به آلدر لیک رونمایی کرد که می‌توان آن را نقطه‌ی عطفی در رقابت با تراشه M1 اپل در نظر گرفت. پردازنده‌های یادشده، نخستین تلاش تیم آبی برای عرضه‌ی معماری متشکل از هسته‌های بزرگ و کوچک در بازار کامپیوتر رومیزی به شمار می‌رود. معماری آلدر لیک شباهت انکارناپذیری به معماری big.LITTLE آرم دارد. به عبارت دیگر، پردازنده‌های مبتنی بر معماری مذکور در بطن خود از چند هسته‌ی بزرگ‌تر برای پردازش‌های سنگین و چند هسته‌‌ی کوچک‌تر، به منظور پردازش‌های روزمره میزبانی می‌کنند.

ازآنجاکه به عرضه‌ی نهایی پلتفرم Alder Lake نزدیک می‌شویم و برخی نمونه‌های اولیه در دسترس برخی توسعه‌دهندگان قرار گرفته است، شاهد انتشار نخستین نتایج و بنچمارک‌های این خانواده از پردازنده‌ها در سطح اینترنت هستیم. روز شنبه، شخصی نتایج معیار پردازنده ۱۴ هسته‌ای آلدر لیک را در پایگاه داده گیک‌بنچ ۵ منتشر کرد.

به‌طور کلی، آلدر لیک یک پردازنده ترکیبی است که هسته‌های Golden Cove با کارایی بالا و هسته‌های Gracemont برای افزایش بازده‌ی انرژی مجهز شده است. این پردازنده از گرافیک Intel Xe و همچنین از رابط PCIe 5.0 و چهار نوع حافظه DDR4،اDDR5،اLPDDR4 و LPDDR5 پشتیبانی می‌کند.

همان‌طور که گفته شد، آلدر لیک اولین پردازنده ترکیبی اینتل برای رایانه‌های مرسوم خواهد بود؛ بنابراین، علاقه‌مندان مشتاق هستند در مورد عملکرد و مقایسه‌ی آن با پردازنده‌های دیگر همچون سری رایزن AMD در حجم کاری چندمنظوره، اطلاعات کسب کنند.

در بنچمارک گیک‌بنچ پردازنده‌ای با نام AlderLake-P RVP مجهز به ۱۴ هسته‌ی پردازشی با کلاک پایه ۱٫۴۰ گیگاهرتز و بیشینه‌ی سرعت کلاک ۲۷٫۱ گیگاهرتز کار می‌کند که کاملا کلاک بیشنه‌ی آن اشتباه به نظر می‌رسد. همچنین یک حافظه پنهان ۲۴ مگابایتی به‌طور تصادفی در نتایج گیک‌بنچ ظاهر شده است. تراشه یادشده موفق به کسب امتیاز ۱۲۸۷ در آزمون تک‌هسته‌ای و امتیاز ۸۹۵۰ در آزمون چندهسته‌ای شده است.

از آنجایی که بیشینه‌ی فرکانس واقعی پردازنده مشخص نیست، نتیجه‌گیری و حتی حدس در مورد پتانسیل عملکرد دنیای واقعی جدیدترین پردازنده اینتل دشوار است. در همین حال، با توجه به فرکانس پایه، احتمالا با یک پردازنده کلاس نوت‌بوک روبه‌رو هستیم تا یک سیستم مخصوص کامپیوترهای رومیزی دسکتاپ.

عملکرد تک رشته‌ای حاکی از آن است که طراحی مرجع آلدر لیک ۱۴ هسته‌ای که در یک سرعت کلاک پردازنده مرکزی ناشناخته کار می‌کند، با پردازنده Ryzen 9 4900H ای‌ام‌دی مبتنی بر معناری Zen 2، سرعت کلاک پایه ۳٫۳۰ گیگاهرتز و بیشینه‌ی کلاک ۴٫۴۴ گیگاهرتز قابل مقایسه است؛ اما به‌طور قابل توجهی از نتایج پردازنده‌ها بالارده‌ی تایگر لیک مجهز به هسته‌های Willow Cove عقب است. آدر لیک با فاصله نسبتا زیادی از پردازنده‌ی Ryzen 9 5980HS مجهز به هشت هسته Zen 3 در سرعت کلاک پایه ۳٫۳۰ گیگاهرتز و بیشینه‌ی ۴٫۵۳ گیگاهرتز در آزمون چندهسته‌ای پیشی می‌گیرد.

به‌طور کلی، نتایج گیک‌بنچ ۵ پردازنده جدید اینتل نسبتا خوب به نظر می‌رسد؛ خصوصا در نظر داشته باشید که تولید تراشه‌های آلدر لیک در اواخر سال جاری آغاز می‌شود؛ بنابراین نتایج نهایی می‌تواند بسیار متفاوت با نمونه‌های اولیه باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا