پردازنده

گوگل با استخدام کارمند سابق اینتل، SoC اختصاصی برای دیتاسنتر می‌سازد

گوگل از استخدام یوری فرانک، کارمند باتجربه‌ی سابق اینتل، برای رهبری واحد تجاری جدیدی خبر داد. فرانک در این واحد تجاری مشغول توسعه‌ی سیستم-روی-چیپ اختصاصی می‌شود.

شرکت‌های بزرگ نظیرگوگل سال‌ها است که سرورهایشان را به‌صورت اختصاصی تولید می‌کنند تا بتوانند بیشترین سازگاری ممکن را در بین نرم‌افزار و سخت‌افزار سرویس‌هایشان به‌وجود بیاورند. اکثر این سرورها مجهز به پردازنده‌های سری Xeon اینتل هستند که گاهی اوقات اصلاحاتی روی آن‌ها صورت می‌گیرد و سرورها در کنار این پردازنده‌ها به قطعات سخت‌افزاری اضافه‌ای هم مجهزند تا برخی وظایف مشخص را سریع‌تر انجام دهند.

آن‌طور که به‌نظر می‌رسد، این رویکرد برای گوگل جواب‌گو نیست و گوگل در همین راستا تدابیری اندیشیده است. به‌نوشته‌ی تامز هاردور، گوگل از استخدام یکی از کارمندان قدیمی و با تجربه‌ی اینتل با نام یوری فرانک خبر داده است تا وظیفه‌ی رهبری واحد تجاری جدیدی را که سیستم-روی-چیپ سفارشی برای دیتاسنترهای گوگل تولید می‌کند برعهده بگیرد.

گوگل با فرایند توسعه‌ی سخت‌افزار آشنایی دارد و در این حوزه، تازه‌وارد محسوب نمی‌شود. این شرکت در سال ۲۰۱۵ واحد پردازشی تنسور موسوم به TPU را معرفی کرد و امروز از آن در تنوع بالایی از سرویس‌هایش استفاده می‌کند که از بین آ‌ن‌ها می‌توانیم به جست‌و‌جوی صوتی به‌صورت بلادرنگ، تشخیص اشیاء در تصاویر و ترجمه‌ی زبان به‌صورت تعاملی اشاره کنیم. گوگل در سال ۲۰۱۸ واحدهای پردازش ویدئوی (VPU) خود را معرفی کرد تا تنوع فرمت‌های ویدئوییِ تحت پشتیبانی را افزایش دهد. این شرکت اهل مانتین ویو در سال ۲۰۱۹ سراغ اولین پروژه‌ی متن‌باز RoT تراشه به‌نام OpenTitan رفت.

اکنون گوگل قطعات اختصاصی و متفرقه را درون مادربردهایی قرار می‌دهد که مجهز به پردازنده‌های Xeon اینتل هستند. گوگل از این پس قصد دارد تا حد امکان قابلیت‌های جدیدی به درون سیستم-روی-چیپ‌هایش تزریق کند تا ضمن بالا بردن قدرت پردازشی، تأخیر را پایین بیاورد و مصرف انرژی دستگاه‌هایش را کاهش دهد.

امین وحدت، قائم‌مقام واحد زیرساخت‌های سیستم درگوگل، در بیانیه‌ای مطبوعاتی می‌گوید: «تا به امروز، مادربرد در نقش نقطه‌ی ادغام ما ظاهر شده؛ جایی که پردازنده‌ی مرکزی، قطعات مربوط به شبکه،‌ دستگاه‌های ذخیره‌سازی، شتاب‌دهنده‌های سفارشی و حافظه را که همگی توسط تولیدکنندگان مختلف ساخته‌ شده‌اند در قالب سیستمی بهینه، در کنار هم قرار می‌دهیم. به‌جای ادغام کردن قطعات روی مادربرد، تصمیم گرفته‌ایم سراغ طراحی سیستم-روی-چیپ برویم. در سیستم-روی-چیپ، چندین قابلیت ازطریق تراشه‌ای واحد یا چند تراشه در یک پکیج ارائه می‌شوند».

این سیستم-روی-چیپ‌ها (SoC) و سیستم-در-پکیج‌های (SiP) پیشرفته‌ی گوگل که مخصوص دیتاسنتر هستند قرار است در مرکز توسعه‌ی جدیدی که در خاک رژیم صهیونیستی قرار دارد و توسط یوری فرانک مدیریت می‌شود به مرحله‌ی تولید برسند. یوری فرانک که ۲۴ سال سابقه‌ی کار روی انواع پردازنده‌ها در کارنامه دارد از این پس به‌عنوان قائم‌مقام واحد مهندسی تراشه‌های سرور در گوگل شناخته می‌شود.

گوگل تصمیم گرفته است صدها مهندس پردازنده‌ی زبده استخدام کند تا از تخصص آن‌ها برای تولید واحدهای پردازشی SoC و SiP استفاده کند. قطعات جدید در سال ۲۰۲۲ وارد دیتاسنترهای گوگل نمی‌شوند و احتمالا این اتفاق در واسط دهه‌ی ۲۰۲۰ میلادی رخ می‌دهد.

گوگل به‌وضوح اعلام کرده است که می‌خواهد سیستم-روی-چیپ را جایگزین مادربرد در دیتاسنترهایش کند و در همین راستا سراغ تولید سیستم-روی-چیپ اختصاصی می‌رود و در صورتی که احساس نیاز کند، این واحدهای پردازشی را از شرکت‌های دیگر می‌خرد. امین وحدت در ادامه‌‌ی بیانیه می‌گوید همچون مادربرد، دیگر واحدهای پردازشی مثل CPU ،TPU، سیستم رمزنگاری، ترنسکد ویدئو، فشرده‌سازی و موارد دیگر از شرکت‌های متفرقه تأمین می‌شوند و گوگل هر زمان که خرید قطعات از شرکت‌های دیگر را اقدامی منطقی بداند، این کار را انجام می‌دهد. وحدت می‌گوید گوگل در پی ایجاد اکوسیستمی است که برای کل صنعت مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا