سیستم عامل

کاربران ویندوز ۷ برای ارتقا به ویندوز ۱۱ باید چه کاری انجام دهند

شعبه‌ی هند لنوو سندی منتشر کرده است که مشخص می‌سازد ویندوز ۱۱ تنها با Clean Install یا Re-Install روی دستگاه‌های دارای ویندوز ۷ یا ۸.۱ نصب می‌شود.

با معرفی ویندوز ۱۱ بسیاری از کاربران سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر ردموندی‌ها علاقه‌مند به کوچ کردن به سیستم‌عامل جدید شدند؛ البته مایکروسافت حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب یا ارتقا به ویندوز ۱۱ را اعلام کرده است. از طرفی برای کاربران سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر اعلام شده است که می‌توانند به ویندوز ۱۱ کوچ کنند؛ اما روش نصب به شکل دیگری خواهد بود که در ادامه به آن می‌پردازیم.

طبق آنچه سران مایکروسافت تأیید کرده‌اند، کاربران ویندوز ۷، ۸ و ۸.۱  نیز می‌توانند ویندوز ۱۱ را بعد از انتشار نصب کنند؛ اما تفاوتی میان نصب ویندوز ۱۱ روی سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر وجود دارد. ویندوز ۱۱ به‌صورت آپدیت روی ویندوز ۱۰ نصب خواهد شد و اطلاعات را از بین نمی‌برد؛ ولی کاربران سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر باید از روش Clean Install یا نصب تمیز استفاده کنند.

روش Clean Install یعنی اطلاعات کاربر از جمله اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهایی که استفاده می‌کند، همگی از حافظه‌ی کامپیوتر حذف می‌شوند و کاربر باید اقدام به نصب مجدد اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی خود کند. WindowsLatest گزارش می‌دهد که دلیل چنین امری، متفاوت بودن ساختار ویندوزهای قدیمی‌تر با ویندوز ۱۱ است و به همین علت داده‌های آن‌ها باید حذف شوند تا امکان نصب ویندوز ۱۱ وجود داشته باشد.

در گزارش آمده است که اطلاعات ارتقا به ویندوز ۱۱ در سیستم‌عامل‌های مختلف از طریق سندی به دست آمده که شعبه‌ی هند لنوو در اختیار کاربران قرار داده است. مطابق با داده‌های موجود در سند، کاربران سیستم‌عامل‌هایی مانند ویندوز ۷، ۸ و ۸.۱ از دو روش می‌توانند به ویندوز ۱۱ کوچ کنند که روش اول Clean Install و روش دوم Re-Install  است. فرقی نمی‌کند کاربران کدام روش را انتخاب کنند؛ زیرا در هر دو روش باید با اطلاعات موجود در سیستم‌عامل فعلی خود خداحافظی کنند.

در طرف دیگر شرایط برای کاربران ویندوز ۱۰ کاملا متفاوت است؛ زیرا کاربران آن می‌توانند ویندوز ۱۱ را به‌صورت به‌روزرسانی دریافت و روی دستگاهشان نصب کنند. در حال حاضر اکثر دستگاه‌های موجود در بازار قادر به دریافت ویندوز ۱۱ هستند؛ اما کاربرانی که دستگاهشان به هر علتی با حداقل سیستم مورد نیاز برای نصب ویندوز ۱۱ سازگاری ندارد، اقدام به ارتقای سخت‌افزار دستگاه کنند. گفته می‌شود برای دور زدن TPM 2.0 نیز روش‌هایی ارائه شده است؛ اما باید در نظر داشته باشید که استفاده از چنین روش‌هایی توصیه نمی‌شود و اگر دستگاهتان با ویندوز ۱۱ سازگار نیست، بهتر است همچنان از ویندوز ۱۰ استفاده کنید؛ زیرا مایکروسافت به پشتیبانی نرم‌افزاری از ویندوز ۱۰ ادامه خواهد داد.

ویندوز ۱۱

در سند شعبه‌ی هند لنوو آمده است: «اکثر دستگاه‌های موجود در بازار قابل ارتقا به ویندوز ۱۱ هستند و علاقه‌مندان می‌توانند از روش‌های مختلف مانند Clean Install یا Re-Install اقدام به نصب و کوچ کردن به جدیدترین سیستم‌عامل مایکروسافت کنند.» نکته‌ی قابل توجه در ارتقا به ویندوز ۱۱، رایگان بودن آن است. در واقع کاربر نیازی به پرداخت هزینه برای ارتقای سیستم‌عامل خود به ویندوز ۱۱ ندارد.

البته کاربران سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر مانند ویندوز ۷ و ۸.۱ بهتر است قبل از نصب ویندوز ۱۱ اقدام به تهیه‌ی فایل پشتیبان از داده‌های خود کنند و همچنین اسامی اپلیکیشن‌های مورد استفاده‌ی خود را برای نصب مجدد یادداشت کنند. کاربران ویندوز ۱۰ پس از نصب ویندوز ۱۱ امکان بازگشت خواهند داشت و اگر از عملکرد آن راضی نبودند، در بازه‌ی زمانی ۱۰ روزه می‌توانند به سیستم‌عامل قبلی خود بازگردند.

ویندوز ۱۱ علاوه بر اپلیکیشن‌های توسعه‌یافته برای ویندوز ۱۰ از اپلیکیشن‌های ویندوز ۷ و ۸.۱ نیز پشتیبانی می‌کند و کاربران مشکلی از نظر نصب و استفاده از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای قدیمی نخواهند داشت. مایکروسافت می‌گوید ویندوز ۱۱ با در نظر گرفتن سازگاری با سیستم‌عامل‌های قدیمی‌تر و اپلیکیشن‌هایشان توسعه یافته است و می‌تواند اپلیکیشن‌های ویندوز ۷، ۸، ۸.۱ و ۱۰ را بدون هیچ‌گونه مشکل و خللی اجرا کند.

مایکروسافت در نظر دارد ویندوز ۱۱ را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ برای علاقه‌مندان منتشر کند. در حال حاضر نسخه‌های بتای ویندوز ۱۱ موجود هستند که البته تمامی ویژگی‌ها و قابلیت‌های نسخه‌ی نهایی را به همراه ندارد، اما علاقه‌مندان به محصولات نرم‌افزاری ردموندی‌ها می‌توانند با انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۱ از تمامی امکانات آن از جمله امکان نصب اپلیکیشن‌های اندروید برخوردار شوند.

منبع
Windowslatest

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا