OS X Lion برای بارگیری رایگان توسط اپل منتشر شد

اپل پس از گذشت سال‌ها از انتشار OS X Lion و OS X Mountain Lion، به‌تازگی آن‌ها را به‌صورت رایگان برای بارگیری در دسترس عموم قرار داده است.

اپل در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به ترتیب مک اواس ایکس لایِن و اواس ایکس مکینتاش لایِن را منتشر کرد که در حقیقت آخرین به‌روزرسانی‌های پرداختی اپل محسوب می‌شوند. ده سال پیش، کاربران برای تهیه آخرین نسخه OS X نیاز به پرداخت ۲۰ دلار به اپل داشتند و اکنون سرانجام می‌توانند این دو را به‌صورت رایگان بارگیری کنند که می‌تواند برای بسیاری از افراد یادآور خاطرات نوستالژی باشد.

برای بارگیری دو سیستم‌ عامل یادشده، به کامپیوتر مک با پردازنده Intel Core 2 Duo،  Core i3،  Core i5،  Core i7 یا Xeon با حداقل دو گیگابایت رم و ۷ و ۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی و حداقل OS X Snow Leopard 10.6.6 یا OS X Lion 10.7 از قبل نصب‌شده نیاز خواهد بود. اپل خاطرنشان می‌کند که مک‌های عرضه‌شده با Mac OS X Mountain Lion نمی‌توانند OS X Lion را نصب کنند و از قرار معلوم، کامپیوترهای مک که با Mac OS Mavericks به بعد عرضه شده‌اند، نیز قادر به اجرای Mountain Lion به بارگیری و نیستند.

فهرست کامپیوترهای مک سازگار با مک اواس لایِن به شرح زیر است:

  • آی‌مک عرضه‌‌شده از ۲۰۰۷ تا ۲۰۲۰
  • مک‌بوک‌های ۲۰۰۸ تا ابتدای ۲۰۰۹ و جدیدتر
  • مک‌بوک پرو ۲۰۰۷ به بعد
  • مک‌بوک ایر انتهای ۲۰۰۸ به بعد
  • مک مینی ۲۰۰۹ به بعد
  • مک پرو ۲۰۰۸ و جدیدتر
  • رایانه‌های سرور Xserve عرضه‌شده تا اوایل ۲۰۰۹

در حال حاضر، تعداد محدودی از کامپیوترهای مک قادر به اجرای سیستم‌عامل‌های قدیمی هستند. به‌عنوان مثال، فقط مک‌هایی که قبل از ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده‌اند مجاز به نصب سیستم‌عامل‌های مذکور هستند و کاربر باید رایانه خود را به تنظیمات کارخانه بازگرداند تا بتواند OS X را اجرا کند. از سوی دیگر، رایانه‌های مک مجهز به پردازنده M1 فقط از مک اواس بیگ‌سر به بعد پشتیبانی می‌کنند.

به‌طور کلی اگر مک قدیمی دارید و می‌خواهید نسخه قدیمی سیستم‌عامل آن را بارگیری کنید، می‌توانید آن را از طریق فروشگاه رسمی اپل با پرداخت مبلغ ۲۰ دلار دریافت کنید یا آن را به‌صورت رایگان در صفحه‌ی پشتیبانی اپل در اینجا بارگیری کنید.

خروج از نسخه موبایل