تغییرات بزرگی که از ویندوز ۱۱ انتظار داریم

بر اساس نسخه‌ی فاش‌شده‌ی ویندوز ۱۱، بخش‌های مختلف ویندوز مثل آیکن‌ها، منوی استارت و نوار وظیفه به شکل چشمگیری تغییر کردند و امکانات جدیدی به این نسخه اضافه شده است.

به نقل از androidauthority بسیاری تصور می‌کردند ویندوز ۱۰ آخرین نسخه‌ی ویندوز باشد؛ اما به نظر می‌رسد این آخر کار نیست. پس از افزایش حدس و گمان‌ها، نسخه‌ی اولیه‌ی ویندوز ۱۱ فاش شد. با دسترسی به ویندوز ۱۱ نسخه‌ی ۲۱۹۹۶ می‌توان به آینده‌ی این ویندوز پی برد. منابع متعددی این نسخه را تأیید کرده‌اند. از آنجا که نصب نسخه‌ی فاش‌شده روی دستگاه‌های اصلی خطرناک است، می‌توان آن را با ISO روی ماشین مجازی نصب و کار با ویندوز ۱۱ را تجربه کرد. در ادامه به پنج ویژگی ویندوز ۱۱ اشاره شده است.

ظاهر متفاوت؛ آیکن‌های جدید، گوشه‌های گردشده و …

طراحی نسخه‌های اصلی ویندوز همیشه دستخوش تغییرات چشمگیری شده‌اند؛ اما مایکروسافت همیشه بعضی ویژگی‌های قدیمی را حفظ می‌کند. ویندوز ۱۱ هم از نظر ظاهری بسیار تغییر کرده است. این تغییرات شامل طراحی عناصر کوچک هستند که به‌طور کلی ظاهری تازه به ویندوز ۱۱ می‌بخشند. بسیاری از این تغییرات طراحی از ویندوز 10X گرفته شده‌اند که مایکروسافت انتشار آن را لغو کرد.

در درجه‌ی اول با لوگوی جدید ویندوز روبه‌رو می‌شویم که تغییر بزرگی است. با ورود به دسکتاپ می‌توانید مجموعه‌ی جدیدی از آیکن‌ها را ببینید. File Explorer هم ظاهری تازه به خود گرفته است و آیکن پوشه‌ی کتابخانه‌ها هم تغییر کرده‌ است؛ فاصله‌ی بین آیتم منوها افزایش یافته و گوشه‌ها گردتر شده‌اند. این موارد را می‌توان در بخش‌های دیگر واسط کاربری ویندوز هم مشاهده کرد.

Task View هم تغییر کرده است و نوارهای چندتایی دسکتاپ در بخش پائین ظاهر می‌شوند که ظاهری منظم‌تر به آن می‌بخشند. دیگر تغییرات زیبایی‌شناسی شامل صداهای جدید مثل صداهای راه‌اندازی و خاموش کردن است. Action Center ظاهر تمیزتری پیدا کرده است. تغییر دیگر، سیستم جدید نمایش پنجره‌ها است. می‌توانید با بردن اشاره‌گر روی دکمه‌ی Maximize/Restore پنجره‌های خود را در چهار قالب متفاوت ببینید.

به‌روزرسانی taskbar

در ویندوز ۱۱ آیکن‌ها در مرکز Taskbar (نوار وظیفه) قرار دارند. در سال‌های گذشته آیکن‌ها همیشه از سمت چپ تراز می‌شدند. البته در ویندوز جدید می‌توانید آیکن‌ها را از سمت چپ هم تراز کنید. ارتفاع نوار وظیفه نسبت به قبل بیشتر شده است و با کلیک چپ روی آن دیگر نمی‌توانید به منوی کلاسیک دسترسی پیدا کنید؛ اما در عوض گزینه‌ای مستقل در  تنظیمات نوار وظیفه (Taskbar settings) به این منظور قرار گرفته شده است.

یکی از گزینه‌هایی که به نظر می‌ر‌سد حداقل در این نسخه از ویندوز ۱۱ حذف شده است، lock/unlock نوار وظیفه است. نوار وظیفه در حالت پیش‌فرض قفل است و راه ساده‌ای برای خارج کردن آن از این حالت و تنظیم ارتفاع یا موقعیت قرارگیری آن روی صفحه‌ی نمایش وجود ندارد.

تحول منوی استارت

منوی استارت دیگر عنصر نمادین ویندوز است و در ویندوز ۱۱ به‌شدت تغییر کرده. برنامه‌ها در قسمت بالای منو پین شده‌اند و تنظیماتی برای صفحات چندتایی وجود دارد. می‌توانید با کلیک روی All apps به تمام برنامه‌ها دسترسی پیدا کنید.

زیر این بخش تب Recommended را دارید که ترکیبی از برنامه‌ها و فایل‌های اخیر و توصیه شده است. یک گزینه‌ی See more برای توسعه‌ی فهرست برنامه‌ها دیده می‌شود. منوی Account و منوی Power در قسمت پائین قرار دارند. منوی جدید استارت ترکیبی تازه از عناصر قدیمی است که البته یکی از عناصر کلیدی آن حذف شده: Live tiles.

Live Tiles، گزینه‌ای که از مایکروسافت زون به ویندوزفون و سپس به ویندوز ۸ رسید، از این نسخه‌ی ویندوز ۱۱ حذف شده است. البته نباید نگران این تغییرات باشید؛ زیرا روشی برای بازگشت به منوی استارت قدیمی در ویندوز ۱۱ وجود دارد.

ویجت‌ها

ویندوز ۱۱ دکمه‌ای اختصاصی برای ویجت‌ها در نظر گرفته است. این دکمه صرفا محتوای سفارشی‌ برای سرویس‌های مایکروسافت مثل MSN است که به‌صورت موزاییکی نمایش داده می‌شوند. بخش Widgets قابلیت کاملا جدیدی نیست. نسخه‌ی فعلی ویندوز ۱۰ هم شامل دکمه‌ی News and Interests است که عملکرد مشابهی دارد. محتوای نمایش داده‌شده مانند محتوایی است که در صفحه‌ی خوشامدگویی مایکروسافت اج ظاهر می‌شود. هیچ نشانه‌ای از API ویجت یا محتوای وب‌سایت‌های دیگر در بخش Widgets دیده نمی‌شود؛ اما احتمالا در آینده‌ای نزدیک محتواهای دیگر هم در این بخش نمایش داده شوند.

یکپارچه‌سازی عمیق‌تر سرویس‌های مایکروسافت

در نسخه‌ی ویندوز ۱۱ یکپارچه‌سازی‌های عمیق‌تری از سرویس‌های مایکروسافت دیده می‌شود. در درجه‌ی اول قابلیت جستجوی وب هیجان‌انگیزتر و جذاب‌تر شده است. علاوه بر این وان‌درایو در File Explorer دیده می‌شود. برای مثال وقتی در ویندوز ۱۱ اسکرین‌شات می‌گیرید، از شما این سؤال پرسیده می‌شود که می‌خواهید آن را در OneDrive ذخیره کنید. با فشردن کلید print می‌توانید اسکرین‌شات را در وان‌درایو ذخیره کنید.

همچنین گزینه‌ی uninstall یا حذف وان‌درایو را دارید؛ اما اگر از وان‌درایو استفاده کنید تجربه‌ی کاربری بهتری با ویندوز ۱۱ خواهید داشت. مایکروسافت اپلیکیشن Xbox را منطبق با ویندوز ۱۱ به‌روزرسانی کرده است و می‌توانید به بازی‌های Xbox Game Pass، Xbox Store و Xbox Network دسترسی پیدا کنید. این نسخه یکپارچه‌سازی منسجم‌تری برای سرویس‌های مایکروسافت ارائه می‌کند.

ویندوز ۱۱ کاربران قدیمی را فراموش نمی‌کند

ویندوز به مرور زمان رشد کرده و گسترش یافته است. پس از افتضاح ویندوز ۸ که در آن واسط کاربری Metro و واسط کاربری کلاسیک ویندوز ادغام شده‌ بودند، مایکروسافت اجازه می‌دهد هر دو را داشته باشیم. این روند در ویندوز ۱۱ ادامه یافته است. برای مثال کنترل پنل قدیمی هنوز در ویندوز ۱۱ دیده می‌شود. می‌توانید به جای اپلیکیشن Settings از کنترل پنل برای تنظیم سیستم استفاده کنید. ویندوز ۱۱ امکان بازگرداندن عناصر قدیمی را به کاربر می‌دهد و عناصر بصری ویندوز 10X را گرفته است. به نقل از حساب توییتری ویندوز درباره‌ی این نسخه: «این تازه آغاز راه است.»

تغییرات بیشتر در ویندوز ۱۱

نکات فوق تنها چند نمونه از تغییرات ویندوز ۱۱ هستند و قطعا در ۲۴ ژوئن، تاریخ انتشار رسمی ویندوز، کامل‌تر خواهند شد. همچنین صحبت‌هایی درباره‌ی ارائه‌ی ویندوز ۱۱ به‌عنوان ارتقای رایگان به کاربران نسخه‌های جدید ویندوز مطرح شده است. فقط باید منتظر باشیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد.

 

خروج از نسخه موبایل