سیستم عامل

ویندوز ۱۱؛ هر آنچه باید از نسل بعدی سیستم عامل مایکروسافت بدانیم

مایکروسافت در حال آماده شدن برای معرفی «یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های ویندوز در دهه گذشته» است. اخبار و شایعات مربوط به «ویندوز ۱۱»، از جمله ویژگی‌های هیجان‌انگیز و تاریخ عرضه آن را در این مقاله بخوانید.

همین ماه پیش بود که مایکروسافت آخرین به‌روزرسانی سیستم عامل ویندوز ۱۰ را در قالب نسخه 21H1 عرضه کرد؛ اما کاربران ویندوز باید به‌زودی خود را برای عرضه بسیار بزرگ‌تر و هیجان‌انگیزتری آماده کنند. ۲۴ ژوئن‌ (۳ تیر)، یعنی ۱۱ روز دیگر، مایکروسافت قرار است در رویدادی مجازی از «نسل بعدی ویندوز» رونمایی کند که نوید تغییرات بزرگی در این سیستم عامل دیرین می‌‌دهد.

در کنفرانس بیلد مایکروسافت برای توسعه‌دهندگان که ۲۵ ماه می (۴ خرداد) برگزار شد، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، اعلام کرد این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای «یکی از مهم‌ترین به‌روزرسانی‌های ویندوز در دهه گذشته»‌ است. همین حرف کافی بود تا شایعات مربوط به بازطراحی بزرگی برای ۱٫۳ میلیارد کاربر این سیستم‌ عامل در سال ۲۰۲۱ را تأیید کند.

با این مقاله همراه شوید تا در جریان هر آنچه از به‌روزرسانی بزرگ ویندوز می‌دانیم قرار بگیرید؛ از جمله تاریخ احتمالی عرضه، ویژگی‌های جدید و اینکه آیا اصلا نام این نسخه جدید Windows 11 خواهد بود یا خیر.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:


نام نسخه جدید سیستم‌ عامل ویندوز

ویندوز ۱۱

مایکروسافت عادت دارد اسامی کاملا غیر منتظره‌ای برای محصولات خود انتخاب کند. با نگاه به تاریخچه نام‌گذاری‌هایی چون ایکس باکس سری ایکس، ویندوز لایو یا وان‌درایو می‌توان با اطمینان گفت در اکثر مواقع ممکن است با نامی رو‌به‌رو شویم که اصلا انتظارش را نداشتیم؛ از این رو، انتخاب نام‌هایی چون ویندوز وان، ویندوز 365 یا حتی سان ولی (Sun Valley) برای نسخه جدید سیستم عامل مایکروسافت چندان اقدام دور از ذهنی نخواهد بود.

از طرفی، مایکروسافت با عرضه ویندوز ۱۰ در سال ۲۰۱۵، به‌طور کاملا واضح عنوان کرد که این «آخرین نسخه ویندوز» است؛‌ به همین خاطر، برخی معتقدند بعید است نسخه جدید سیستم‌ عامل این شرکت، ویندوز ۱۱ نامیده شود. اما، این نکته را هم باید در نظر گرفت که تمام افرادی که آن زمان گفتند ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز است، دیگر در مایکروسافت کار نمی‌کنند. حالا پانوس پانای در رأس امور توسعه ویندوز قرار دارد و می‌توان امیدوار بود با حضور این مدیر کاریزماتیک، ویندوز دوباره به دوران هیجان‌انگیز و پرشور‌و‌حال خود بازگردد.

اما چرا فکر می‌کنیم نام نسخه جدید سیستم‌ عامل مایکروسافت، ویندوز ۱۱ است؟ این غول فناوری، ۲ ژوئن (۱۲ خرداد) در توییتی، رویداد جدید ویندوزی خود را اعلام کرد و وعده داد در این رویداد از ویژگی‌های جدید ویندوز رونمایی خواهد کرد.

 

نکته جالب در مورد فراخوان این رویداد، ویدئوی کوتاهی از لوگوی جدید ویندوز است که به پنجره‌ای با دو میله افقی و عمودی شباهت دارد که یکدیگر را به شکل علامت به‌علاوه قطع می‌کنند و از میان آن، نور به داخل می‌تابد؛ اما سایه‌ای که ایجادشده فقط از میله عمودی است و مایکروسافت میله افقی را کاملا نادیده گرفته است. در نتیجه، نور تابیده‌شده تنها با سایه میله عمودی از هم جدا شده که یادآور عدد ۱۱ است.

علاوه بر این، رویداد ویندوزی مایکروسافت قرار است ساعت ۱۱ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی‌ (۱۹:۳۰ به وقت تهران) شروع شود. این زمان شروع برای رویدادهای ویندوز و سرفیس معمول نیست. بسیاری از رویدادهای مایکروسافت، به‌خصوص بعد از همه‌گیری کرونا و اجبار به برگزاری رویدادها به‌صورت مجازی، دیرتر برگزار می‌شوند؛ چون محل استقرار این شرکت در واشینگتن واقع در سواحل غربی آمریکا است. از این رو، بسیاری معتقدند انتخاب ساعت ۱۱ برای این رویداد به خاطر هماهنگی آن با نام ویندوز جدید است.


ویژگی های جدید ویندوز ۱۱

ویندوز 11 کانسپت

در رابطه با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ شایعات و احتمالات بسیاری وجود دارد؛ اما تمام این شایعات به بازطراحی ظاهر ویندوز تحت پروژه‌ای موسوم به سان ولی (Sun Valley) اشاره دارند. برخی تصور می‌کنند این تغییرات با هیجانی که مایکروسافت برای این رویداد تا به حال ابراز کرده است، همخوانی نخواهد داشت و احتمالا در حد به‌روزرسانی استانداری برای ویندوز ۱۰ باشد که قرار است در نیمه دوم سال عرضه شود.

اما برخی معتقدند پروژه سان ولی قرار است همان ویندوز ۱۱ باشد و ما هم این‌طور فکر می‌کنیم. سان ولی که ابتدا برای سیستم‌ عامل 10X در نظر گرفته شده بود، به‌عنوان پروژه‌ای برای بازطراحی ظاهر ویندوز معرفی شد، نه در حد اسمی برای به‌روزرسانی سیستم‌ عامل.

پست مایکروسافت در وبلاگش برای اعلام به‌روزرسانی ماه می ویندوز ۱۰ نیز به این شایعات دامن زد. در این پست، مایکروسافت اشاره کرد برخی از ویژگی‌های سیستم‌ عامل منحل شده 10X را به «سایر قسمت‌های ویندوز» منتقل خواهد کرد. توجه کنید که مایکروسافت به‌طور خاص به «ویندوز» و نه «ویندوز ۱۰» اشاره کرده است. ویندوز ۱۰ ایکس Windows 10X قرار بود تحت پروژه سان ولی، ظاهر ویندوز را مانند سیستم‌عامل‌هایی چون مک و کروم و آیپد مدرن و نوآورانه کند، اما عرضه آن به خاطر همه‌گیری کرونا به تأخیر افتاد و حالا دیگر به‌طور کامل منحل شده است.


تغییرات تجربه کاربری در ویندوز ۱۱

ویندوز 10X قرار بود طراحی جدیدی را به نوار وظیفه (Task Bar)، منو استارت (Start Menu)، مرکز عملیات (Action Center)، جست‌وجوگر فایل (File Explorer) و بسیاری از موارد دیگر برای دستگاه‌های اقتصادی و همچنین مجهز به نمایشگر دوگانه عرضه کند؛ اما همه‌گیری کرونا برنامه‌های مایکروسافت را به هم زد و پروژه 10X ابتدا به تأخیر افتاد اما بعد به‌طور کامل کنسل شد؛ به همین خاطر می‌توان انتظار داشت برخی از آن ویژگی‌ها را در ویندوز ۱۱ مشاهده کرد.

مایکروسافت قبلاً به‌طور رسمی به برخی از این ویژگی‌های جدید اشاره کرده است؛ از جمله تجربه بهبودیافته تایپ صوتی، کیبورد لمسی مدرن‌شده با اندازه بهینه کلیدها، صداها، رنگ‌ها، انیمیشن‌ها و حتی فونت‌ها و آیکون‌های جدید.

در این مدت، ماکاپ‌های زیادی از طراحی جدید ویندوز در پروژه سان ولی افشا شده است و در نسخه اینسایدر ویندوز ۱۰ هم کدهایی بود که به طراحی ظاهری این سیستم عامل مربوط بود، اما فعال نشده بود. برای مثال، منو استارت شناور و فهرست پرش (jump list) شناور در نوار وظیفه، گوشه‌های گرد شده ویندوزها و منوها و همچنین ظاهری جدید برای مرکز عملیات که شامل اسلایدر می‌شود. برخی از این ویژگی‌ها را می‌توانید در گالری زیر ببینید:‌

مایکروسافت برنامه‌های خود را برای مدرن‌سازی تجربه کاربری در ویندوز در فراخوان شغلی خود در ماه ژانویه تأیید کرد:‌

در این تیم، شما با پلتفرم اصلی ما و همچنین شرکای سرفیس و OEM ما برای ارائه ظاهری مدرن و گسترده به تجربیات ویندوز همکاری خواهید کرد تا به مشتریان خود نشان دهیم ویندوز برگشته و همچنین مطمئن شویم ویندوز بهترین تجربه کاربری سیستم‌ عامل از نظر مشتریان است.

همچنین گزارش ‌شده است مایکروسافت به بخش تنظیمات ویندوز، آمار و ارقام مربوط به مصرف باتری را نیز اضافه خواهد کرد. این ویژگی سال‌ها است در گوشی‌های هوشمند وجود داشته است و خلأ آن در سیستم عامل ویندوز به‌خوبی حس می‌شد. ویژگی‌های شایعه شده دیگر که احتمالا از سان ولی به ویندوز ۱۱ اضافه شوند، شامل قابلیت حذف اکثر اپلیکیشن‌های از پیش نصب‌شده مایکروسافت، بهبود قابلیت snap assist (مربوط به تقسیم و مدیریت پنجره‌ها) برای نمایشگرهای خارجی و داشبوردی برای حساب مایکروسافت در نوار ابزار است.

این تجربیات کاربری جدید احتمالا به اندازه تغییرات ویندوز ۸ نسبت به ویندوز ۷ تکان‌دهنده نخواهد بود. به احتمال زیاد، مایکروسافت در این مدت خود را به‌طور کامل به توسعه زبان طراحی Fluent Design که چهار سال پیش از آن رونمایی کرد، وقف کرده است تا تجربه ویندوز را در دستگاه‌های لمسی بهبود بخشد و با ایجاد تغییرات جزئی که در کنار هم منجر به تجربه کاربری آشنا اما در عین حال متفاوتی خواهند شد، حس مدرن‌تر و نوآورانه‌تری را برای کاربران سیستم‌ عامل خود به ارمغان آورد.

 


تغییرات مایکروسافت استور در ویندوز ۱۱

مایکروسافت استور

به غیر از بازطراحی ظاهر ویندوز، به احتمال زیاد شاهد تغییرات بزرگ دیگری در ویندوز ۱۱ خواهیم بود که مهم‌ترین آن‌ها، بازطراحی ظاهر و ساختار مایکروسافت استور است.

در واقع ویندوز ۱۱ فقط قرار نیست ظاهر سیستم‌ عامل را تغییر بدهد، بلکه نحوه جستجو کردن، خرید و نصب نرم‌افزار را نیز متحول خواهد کرد. گزارش‌ها حاکی از آن است که مایکروسافت در تلاش است اهمیت مایکروسافت استور را هم برای کاربران ویندوز و هم توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ویندوزی بیشتر کند.

جذابیت مایکروسافت استور جدید برای توسعه‌دهندگان

Windows Central در ماه آوریل گزارش داد مایکروسافت قصد دارد در پلتفرم توزیع نرم‌افزار خود، سه تغییر عمده مربوط به توسعه‌دهندگان ایجاد کند:

۱- اجازه حضور اپلیکیشن‌های Win32 بسته‌بندی‌نشده در مایکروسافت استور

۲- اجازه به توسعه‌دهندگان برای میزبانی از اپلیکیشن‌ها و به‌روزرسانی‌های خود

۳- اجازه به توسعه‌دهندگان برای استفاده از پلتفرم‌های تراکنش متفرقه در اپلیکیشن‌ها

این سه تغییر به توسعه‌دهندگان ویندوز این امکان را می‌‌دهد تا محصولات خود را از طریق مایکروسافت استور و هم از پلتفرم‌های دیگر، عرضه کنند.

این شرکت همچنین برای درآمد بیشتر توسعه‌دهندگان از فروش اپلیکیشن‌های خود در استور برنامه‌ای در نظر گرفته است. مایکروسافت در کنفرانس بیلد ۲۰۲۱ اعلام کرد سهم خود را از فروش بازی‌ها از ۳۰ درصد به ۱۲ درصد کاهش خواهد داد.

این تغییر البته چندان جدید و منحصربه‌فرد نیست و فروشگاه اپیک گیمز هم تنها ۱۲ درصد فروش بازی‌ها را برای خود برمی‌دارد؛ اما سهم ۱۲ درصد میزان رقابت‌‎پذیری مایکروسافت استور را در برابر پلتفرم‌هایی چون استیم افزایش می‌‌دهد. سهمی که مایکروسافت برای فروش بازی اعلام کرده حتی از اپلیکیشن‌های دیگری که از مایکروسافت استور به فروش می‌رسند، کمتر است.

مایکروسافت در حال حاضر ۱۵ درصد از فروش بسیاری از اپلیکیشن‌های به فروش رفته در مایکروسافت استور را برای خود برمی‌دارد. طبق توافقنامه اپ دولوپر که در جولای ۲۰۲۰ به‌روزرسانی شد، مایکروسافت ۳۰ درصد از میزان فروش اپلیکیشن‌ها و خریدهای درون برنامه‌ای را که در فروشگاه مایکروسافت برای کسب‌وکار‌ (Microsoft Store for Business)، فروشگاه مایکروسافت برای آموزش (Microsoft Store for Education)، فروشگاه مایکروسافت در دستگاه‌های ویندوز ۸ یا فروشگاه مایکروسافت در دستگاه‌های ویندوزفون 8 به فروش می‌رسند، به دست می‌آورد.

شاید نرخ جدید سهم مایکروسافت از فروش بازی به این خاطر در این توافقنامه عنوان نشده است که قرار است تغییرات مشابهی در اپلیکیشن‌های دیگر نیز اعمال شود.

جذابیت مایکروسافت استور جدید برای کاربران

مایکروسافت استور همچنین قرار است مشابه با ویندوز ۱۱، طراحی ظاهری جدیدی داشته باشد و با به‌روزرسانی‌هایی برای «دانلود و نصب پایدارتر اپلیکیشن‌ها و بازی‌های پرحجم» همراه باشد.

هر دو این تغییرات می‌توانند تجربه جستجو و پیدا کردن نرم‌افزار را از ویترین فروشگاه مایکروسافت بهبود بخشند؛ اگرچه این احتمال نیز وجود دارد که بسیاری از کاربران ویندوز طبق عادت همچنان به نصب برنامه‌ها از طریق وب یا پلتفرم‌های رقیب ادامه دهند.

در حال حاضر مایکروسافت در مخمصه‌ای گرفتار شده که از یک طرف لازم است توسعه‌دهندگان را به ارسال اپلیکیشن‌های خود از طریق پلتفرمی متقاعد کند که بین کاربران چندان محبوب نیست؛  و از طرف دیگر باید کاربران را قانع کند از پلتفرمی برای دانلود اپلیکیشن استفاده کنند که توسعه‌دهندگان در آن حضور پررنگی ندارند. عرضه ویندوز ۱۱ فرصتی مناسب برای مایکروسافت است تا هر دوی این مشکلات را برطرف کند.


قیمت و تاریخ انتشار ویندوز ۱۱

قیمت و تاریخ انتشار ویندوز ۱۱

با فرض اینکه ویندوز ۱۱ در رویداد ۲۴ ژوئن رونمایی شود، احتمالا اواخر امسال یا اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه خواهد شد. بر اساس مدل عرضه نسخه‌های قبلی ویندوز، مایکروسافت ابتدا لازم است سیستم عامل بتا را قبل از انتشار برای سازندگان لپ‌تاپ و عموم مردم، بر پلتفرم ویندوز اینسایدر و کاربران داوطلب آزمایش کند. افرادی که می‌خواهند نسخه ناپایدار این ویندوز را پیش از عرضه رسمی تجربه کنند، می‌توانند در برنامه ویندوز اینسایدر ثبت‌ نام کنند.

در مورد قیمت ویندوز ۱۱ نمی‌توان از حالا با اطمینان صحبت کرد؛ اما از آنجایی که قیمت این سیستم‌ عامل از ویندوز ۸ و ۷ تغییر چندانی نکرد، می‌توان حدود قیمت ویندوز ۱۱ را از روی ویندوز ۱۰ حدس زد. اگر مایکروسافت بخواهد برای ویندوز ۱۱، همان نسخه‌های کاربری Pro و Home را منتشر کند، می‌‎توان انتظار داشت نسخه Home ویندوز ۱۱ با قیمتی حدود ۱۱۹ دلار و نسخه Pro با قیمتی حدود ۲۰۰ دلار عرضه شود.

البته این احتمال هم وجود دارد که مثل ویندوز ۱۰ برای ویندوز ۷، ویندوز ۱۱ به‌صورت به‌روزرسانی رایگان و اختیاری عرضه شود؛ یا اینکه ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۱ در قالب بسته‌ای به‌ نام Feature Experience Pack ارائه شود که به کاربر اجازه می‌‌دهد از قابلیت‌های جدید ویندوز بدون نیاز به دانلود کامل نسخه‌ی به‌روزرسانی سیستم‌ عامل استفاده کند.

پشتیبانی مایکروسافت از ویندوز 10

البته تمام این موارد فعلا در حد فرضیه هستند. ویندوز ۱۱ ممکن است سیستم‌ عاملی کاملا مجزا از ویندوز ۱۰ و پایانی برای آن باشد؛ به‌خصوص وقتی به یاد آوریم که مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ اعلام کرد ویندوز ۱۰ آخرین نسخه ویندوز خواهد بود. همچنین در صفحه مربوط به چرخه‌زندگی سیستم عامل‌های ویندوز، مایکروسافت اعلام کرده است ویندوز ۱۰ هوم و پرو در سال ۲۰۲۵ بازنشسته خواهند شد.


دانلود ویندوز ۱۱

مایکروسافت ویندوز

ویندوز ۱۱ به احتمال زیاد در جریان رویداد مجازی مایکروسافت در روز سوم تیر رونمایی خواهد شد و تاریخ عرضه آن احتمالا اواخر سال ۲۰۲۱ یا اوایل سال ۲۰۲۲ خواهد بود. هنوز مشخص نیست نسخه جدید سیستم‌ عامل ویندوز به‌صورت محصولی جداگانه برای دانلود و نصب ارائه خواهد شد یا تنها به‌صورت به‌روزرسانی رایگان در اختیار کاربران ویندوز قرار خواهد گرفت. به محض عرضه ویندوز ۱۱، راه‌های دانلود و نصب آن در این مطلب قرار داده خواهد شد.


پخش زنده رویداد معرفی ویندوز ۱۱

ساتیا نادلا رویداد مایکروسافت

مایکروسافت قرار است ویندوز ۱۱ یا آن به‌روزرسانی‌ که همه از آن به‌عنوان ویندوز ۱۱ یاد می‌کنند، در جریان رویداد آنلاین «What’s Next for Windows» رونمایی کند. این رویداد قرار است در وب‌سایت مایکروسافت به‌طور زنده استریم شود و برای پوشش آن در شبکه‌های اجتماعی از هشتگ MicrosoftEvent# استفاده خواهد شد.

برای اینکه بفهمیم آیا مایکروسافت برای رساندن شماره نسخه ویندوز به ۱۱ آماده است یا خیر، زمان زیادی نمانده. رویداد ویندوز مایکروسافت سوم تیر رأس ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران شروع خواهد شد. در مدتی که منتظر برگزاری این رویداد هستیم، این مطلب با اخبار و گزارش‌های جدید به‌روزرسانی خواهد شد.

***

نظر شما کاربران جی کی زی وب درباره اخبار و شایعات مربوط به ویندوز ۱۱ چیست؟

منبع
techradardigitaltrends

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا