بلومبرگ: iPadOS 15 شامل بهبودهایی در بخش چندوظیفگی خواهد بود

به‌گفته مارک گِرمن، iPadOS 15 احتمالا شامل بهبودهایی نظیر عملکرد بهتر در بخش چندوظیفگی و iOS 15 نیز شامل بهبودهایی در قسمت مدیریت پیشرفته نوتیفیکیشن‌ها خواهد بود.

کمتر از ۲۴ ساعت تا سی‌ودومین رویداد توسعه‌دهندگان اپل (WWDC 2021) باقی مانده است و بازار شایعات درباره محصولات احتمالی کوپرتینویی‌ها بیش‌از‌پیش داغ شده است. اپل احتمالا در بخشی از سخنرانی اصلی‌اش، پیش‌نمایشی از سیستم‌عامل‌های بعدی‌ خود را ارائه خواهد داد و بی‌شک iOS و iPadOS 15 از اهمیت بسیاری برخوردار خواهند بود. حال مارک گِرمن از بلومبرگ با نزدیک‌شدن به رویداد یادشده گزارشی منتشر کرده و در آن، به برخی از قابلیت‌های موردانتظار نسخه بعدی این دو سیستم‌عامل اشاره کرده است.

به‌طورکلی، گفته‌های مارک گِرمن هم‌سو با گزارش‌های پیشین اوست و درعین‌حال اطلاعات جدیدی نیز ارائه می‌دهد. گِرمن پیش‌تر گفته بود iPadOS 15 به کاربران امکان می‌دهد ویجت‌ها را در هر نقطه از هوم اسکرین قرار دهند. اکنون، پیش‌بینی می‌کند نسخه جدید پیشرفت‌های چندوظیفگی را نیز شامل خواهد بود. گرمن در‌این‌باره می‌گوید:

برای آیپد، اپل قصد دارد هوم اسکرین را تغییر دهد و از قرار‌دادن ویجت‌ها، قطعه‌هایی از اطلاعات پویا همچون تقویم، آب‌وهوا و سهام در هر کجای صفحه پشتیبانی کند. این ویژگی‌ای درخواستی است که ‌آیپد را در مسیر رقبای اندرویدی قرار می‌دهد. این شرکت برای سهولت کار هم‌زمان با چندین برنامه، احتمالا ویژگی‌های چندوظیفگی بهبودیافته‌ای نیز در نظر گرفته است.

افزون‌براین، مارک گِرمن معتقد است اپل در حال توسعه انبوهی از قابلیت‌های جدید آی‌مسیج (iMessage) است که پیام‌رسان کوپرتینویی‌ها را به رقیبی جدی برای واتساپ تبدیل می‌کند. این شرکت احتمالا iOS 15 را نیز به گزینه‌ای برای تنظیم پاسخ خودکار پیام‌ها بسته به وضعیتشان مجهز می‌کند. این بهبودی دربرابر ویژگی پاسخ خودکار فعلی است که فقط حین رانندگی دردسترس است و شاید صفحه نوتیفیکیشن‌های لاک اسکرین نیز با تغییراتی مواجه شود.

مارک گِرمن بیان کرد: «در به‌روزرسانی نرم‌افزاری آینده آیفون و آیپد، کاربران می‌توانند تعیین کنند در وضعیتی همچون رانندگی و خوابیدن و کار قرار دارند و نمی‌خواهند کسی مزاحمشان شود. این امر نحوه رسیدگی به نوتیفیکیشن‌های ورودی را تعیین می‌کند. به‌روزرسانی یادشده تمرکز بیشتر بر پاسخ خودکار به پیام‌ها و طراحی جدید برای آگهی نوتیفیکیشن‌های ورودی در بالای صفحه را نیز شامل خواهد بود.»

گفتنی است گزارشی مجزا نشان می‌دهد iOS 15 دربردارنده قابلیتی برای ردیابی مواد‌غذایی در برنامه سلامتی (Health) است. این می‌تواند به برنامه‌های شخص ثالث مانند MyFitnessPal و FoodNoms شبیه باشد؛ اما تفاوت اصلی در این است که ویژگی مذکور در سیستم‌عامل به‌صورت یکپارچه درآمده است. سایر شایعات حاکی از آن است که نسخه جدید iOS به کنترل‌سنتر بازطراحی مجهز خواهد شد و از احراز هویت بیومتریک دومرحله‌ای نیز پشتیبانی خواهد کرد.

درپایان، گِرمن خاطرنشان کرد اپل مشغول کار روی لاک اسکرین بازطراحی‌شده برای آیپد و آیفون است؛ اما گمان می‌رود برخی از این تغییرات به iOS 16 در سال آینده موکول شود. همچنین، اعتقاد بر این است macOS 12 و tvOS 15 و watchOS 8 به‌روزرسانی کوچکی را دریافت می‌کنند.

ناگفته نماند رویداد اصلی توسعه‌دهندگان امسال دوشنبه ۱۷ خرداد برگزار می‌شود که درحقیقت، بازگشت به برنامه‌های سُنتی اپل است؛ زیرا شیوع بیماری همه‌گیر COVID-19 اپل را مجبور کرد رویداد WWDC را تا پایان ژوئن سال گذشته به‌تأخیر بیندازد. گفتنی است اپل قطعا از قالب مجازی‌اش برای WWDC 2021 نیز پیروی می‌کند؛ ازاین‌رو، سخنرانی اصلی ویدئویی از‌پیش‌ضبط‌شده و فیلم‌برداری زیبا از اپل پارک و حضور چندین مدیر و مهندس اپل خواهد بود.

اپل معمولا این رویداد را در کانال یوتیوب و وب‌سایت رسمی‌اش پوشس می‌دهد.

خروج از نسخه موبایل