در اندروید ۱۲ مدیریت فایل‌های حذف‌شده آسان‌تر می شوند

جدیدترین بررسی‌های توسعه‌دهندگان روی کد اندروید ۱۲ از احتمال اضافه‌شدن سطل زباله با قابلیت‌های جدید به این نسخه از سیستم‌عامل خبر می‌دهد.

براساس گزارش AndroidCenteral، اندروید ۱۲ هنوز در گوشی‌های هوشمندی مانند گوگل پیکسل ۵ مرحله‌ی پیش‌نمایش اولیه‌ی توسعه‌دهنده را می‌گذارند. این یعنی بسیاری از ویژگی‌های این سیستم‌عامل پنهان هستند یا آماده نیستند یا نهایی نشده‌اند. خوشبختانه توسعه‌دهندگان بسیاری وجود دارند که در پلتفرم‌های جدید جست‌وجو می‌کنند تا ویژگی‌های بالقوه را بررسی کنند. آخرین بررسی XDA-Developers روی کد اندروید ۱۲ نشان داده است که سطل زباله (trash bin) پنهان ممکن است با این نسخه‌ی جدید سرانجام به چیز دیگری تبدیل شود.

سطل زباله اندروید تقریبا عملکرد مشابه Recycle Bin ویندوز دارد و تمام فایل‌های حذف‌شده از دستگاه را نشان می‌دهد. طبق جدیدترین اطلاعات، نسخه‌ی فعلی که در‌ادامه اسکرین‌شات آن را مشاهده می‌کنید، احتمالا به کاربر اجازه‌ی می‌دهد فایل را از دستگاه حذف کند؛ اما به‌نظر نمی‌رسد راهی برای بازگردانی آن‌ها در این قسمت تعبیه شده باشد. بااین‌همه، ممکن است این مسئله تغییر کند؛ زیرا برنامه‌ی Files by Google ظاهرا ویژگی‌ای در بخش سطل زباله خود دارد که امکان می‌دهد پرونده‌ها را بازیابی کنید.

این ویژگی تا حدودی در اندروید ۱۱ نیز وجود دارد؛ ولی به‌دلیل شرایط موجود برای ذخیره‌سازی گوگل، محدودیت‌هایی متحمل می‌شود. اساسا اپلیکیشن‌ها فقط به فایل‌هایی که ایجاد می‌کنند دسترسی مستقیم دارند و در‌صورت صادرنشدن مجوز، فضای ذخیره‌سازی دیگری در دستگاه ندارند. هر اپلیکیشن جداگانه با فایل‌های حذف‌شده برخورد می‌کند. در این مواقع، معمولا اپلیکیشن‌ها تا سی روز فایل‌ حذف‌شده را در فهرست پرونده‌شان پنهان می‌کنند و سپس، آن را کاملا از دستگاه پاک می‌شود.

سطل زباله اندروید ۱۲ ممکن است سرانجام راهی برای مدیریت همه‌ی پرونده‌های حذف‌شده در دستگاه خود به کاربران ارائه دهد. البته عملکردش به استفاده کردن یا نکردن اپلیکیشن‌ها از رابط برنامه‌نویسی زباله‌ی گوگل (Google’s trash API) بستگی دارد. این یعنی احتمالا کمی زمان می‌برد تا بتوانیم سرانجام به سطل زباله‌ی مفید و کاربردی در اندروید دسترسی داشته باشیم؛ اما به‌نظر می‌رسد گوگل مشغول آماده‌سازی چنین قابلیتی برای نسل بعدی سیستم‌عاملش است. این قابلیت می‌تواند برای بسیاری کاربردی باشد.

ازآنجاکه انتظار می‌رود اندروید ۱۲ ماه آینده وارد مرحله‌ی بتا شود و پس‌از‌آن می‌توان آن را در بهترین گوشی‌های هوشمند اندرویدی مشاهده کرد، ممکن است اطلاعات بیشتری درباره‌ی این ویژگی در Google I/O 2021 به‌دست آوریم.

خروج از نسخه موبایل