ساز و موسیقی

چه هدف هایی در یادگیری یک ساز وجود دارد ؟

هدف از یادگیری یک ساز چیست؟ اگر شما هم قصد دارید اطلاعاتی درباره اهداف مختلف یادگیری یک ساز به دست بیاورید این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

سال ها کارشناسان، نظریه پردازان و دانشمندان مختلف به دنبال یافتن پاسخی برای این سوال هستند که یادگیری یک ساز چه مزایایی می تواند داشته باشد و هدف از یادگیری یک ساز چیست؟ برای پاسخ دادن به این سوال باید به مغز به عنوان یک ماهیچه نگاه کنیم. این ماهیچه یکی از مهم ترین اندام های بدن شماست و همانطور که هر ورزشکاری با ورزش منظم سعی می کند ماهیچه های خود را آماده نگه دارد شما هم باید مغز خود را همیشه آماده نگه دارید و برای این کار بهترین روش یادگیری یک ساز است. یادگیری ساز می تواند از جهات مختلف برای مغز شما مفید باشد که در ادامه سعی می کنیم برخی از مهم ترین این اهداف و مزایا را به شما معرفی کنیم.

بهبود حافظه با یادگیری یک ساز

مطالعات گسترده ای که در زمینه یادگیری موسیقی صورت گرفته است نشان می دهد که یادگیری یک ساز می تواند به شما کمک کند تا حافظه خود را به میزان زیادی بهبود دهید. دقت داشته باشید که این تاثیر نه تنها روی حافظه شناختی شما است بلکه یاد گرفتن یک ساز می تواند حافظه عضلانی را نیز بهبود دهد. یاد گرفتن نواختن انواع ساز نیازمند استفاده از هر دو نیم کره سمت راست و چپ مغز می باشد و به همین علت نیز یادگیری این مهارت باعث می شود تا مغز شما بیشتر کار کند و باعث بهبود حافظه شما شود. تحقیقات نشان داده است که یادگیری موسیقی در سنین پایین می تواند با تحریک الگوهای مختلفی که روی رشد مغز تاثیرگذار هستند به بهبود توانایی یادگیری و حافظه در کودکان کمک کند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید دانشمندان حتی از آموزش موسیقی به عنوان روشی برای بازتوانی عصبی برای کمک به بهبود عملکرد مغز استفاده می کنند.

یادگیری موسیقی می تواند به کاهش استرس شما کمک کند

موسیقی می تواند تاثیر فوق العاده ای روی احساسات ما داشته باشد، می تواند باعث خوشحالی یا ناراحتی ما شود یا حتی می تواند احساسات فعلی ما را تقویت کند. مطالعات نشان داده است که موسیقی می تواند به آرام نگه داشتن شما نیز کمک کند و حتی ثابت شده است که می تواند ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش دهد که این مسئله نیز ترشح هورمون استرس کورتیزول را کاهش می دهد و در نهایت باعث کاهش استرس شما می شود. در حالی که گوش دادن به موسیقی می تواند به میزان زیادی در روش کاهش استرس تاثیرگذار باشد. تحقیقات نشان داده است که یادگیری یک ساز نیز می تواند به دور کردن استرس در طول روز به شما کمک کند. این نظریه توسط یک روانشناس معروف به نام مایکل بولکوفسکی ارائه شده است که می گوید آموزش و یادگیری موسیقی و به خصوص موسیقی های آرام می تواند تاثیر زیادی روی آرامش بیشتر افراد داشته باشد.

مقاله‌های مرتبط:

یادگیری موسیقی باعث باهوش تر شدن شما می شود

تحقیقات گسترده نشان داده است که افرادی که اقدام به یادگیری یک ساز کرده اند عموما افراد باهوشی هستند و این روند یادگیری یک ساز جدید باعث تقویت ضریب هوشی آنها شده است. این مسئله به خصوص برای کودکان اهمیت بیشتری دارد. افرادی که از دوران کودکی یاد گرفتن یک ساز را آغاز کرده بودند معمولا در تحصیلات آکادمیک نیز افراد موفق تری بودند. از آنجایی که یاد گرفتن موسیقی می تواند باعث تقویت هر دو نیم کره مغز شود نه تنها حافظه بلکه سایر مهارت های مرتبط با مغز نیز تقویت می شوند. تحقیقات نشان داده است که آموزش موسیقی به کودکان می تواند باعث تقویت چشمگیر در مهارت های استدلال انتزاعی کودکان شده و مهارت های علوم و ریاضی آنها را نیز به میزان زیادی تقویت کند.

یادگیری یک ساز می تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد

یکی از مهم ترین اهداف یادگیری یک ساز را می توان تقویت و افزایش اعتماد به نفس دانست. مانند هر مهارت دیگری زمانی که شما شروع به یادگیری ساز می کنید ناخودآگاه اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنید و هرچه در این زمینه پیشرفت بیشتری کنید اعتماد به نفس شما نیز به همان نسبت افزایش پیدا می کند. این مسئله به خصوص در کودکان بیشتر مشهود است. بسیاری از کارشناسان و روانشناسان در تحقیقات خود نشان داده اند که کودکان زمانی که خودشان مهارتی را توسعه می دهند می توانند در آن بهتر و بهتر شوند و روز به روز پیشرفت کنند. علاوه بر این افزایش اعتماد به نفس در کودکان و حتی بزرگسالان می تواند روی سایر فعالیت های روزانه آنها نیز تاثیرگذار بوده و باعث عملکرد بهتر آنها شود به طوری که بسیاری از کودکان پس از موفقیت در زمینه یادگیری یک ساز معمولا در امتحانات مدرسه خود نیز عملکرد بهتری را از خود نشان می دهند.

بهبود زندگی اجتماعی با یادگیری یک ساز

یادگیری یک ساز نه تنها می تواند روی عملکرد ذهنی و مغزش ما تاثیر مثبت بگذارد بلکه می تواند به میزان زیادی روی موفقیت شما در زندگی اجتماعی نیز مفید و کاربردی باشد. شما با یادگیری هر سازی که دوست دارید می توانید به یک گروه موسیقی ملحق شوید، دوست های جدیدی پیدا کنید، با افرادی که علایقی مشابه علایق شما دارند آشنا شوید و سعی کنید ارتباط موثرتری را با آنها برقرار کنید و کار گروهی را نیز به خوبی بیاموزید. اگر به عنوان یک عضو ساده فعالیت داشته باشید می آموزید که چگونه تحت نظر یک رهبر با تیم خود همکاری کنید و اگر به عنوان یک رهبر فعالیت داشته باشید می آموزید که چگونه باید گروهی از افراد را رهبری کنید تا به یک هدف مشترک برسید.

افزایش صبر و حوصله با یادگیری ساز و موسیقی

یادگیری یک ساز می تواند درس های متفاوتی را به شما بدهد که در طول زندگی کاربردهای بسیار زیادی برای شما به همراه خواهند داشت. یکی از مهم ترین این درس ها این است که شما برای یادگیری هر مهارتی باید زمان زیادی را صرف کنید و تنها با داشتن صبر و حوصله است که می توانید به موفقیت دست پیدا کنید. زمانی که در حال یاد گرفتن یک ساز هستید به این نتیجه می رسید که هرچه زمان بیشتری را صرف انجام یک کار کنید نتیجه بهتری را نیز دریافت خواهید کرد و در نتیجه نباید در میانه راه خسته شوید و اگر خسته شدید حتما باید با بازیابی انرژی خود مسیر را ادامه دهید. درس دیگری که از یادگیری موسیقی می آموزید این است که هیچ مسیر میانبری برای رسیدن به موفقیت وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا