خبرساز شدن سگ‌های آبی با جویدن کابل اینترنت در کانادا

در یکی از شهرهای کوچک کانادا، سگ‌های آبی کابل شبکه‌ی اینترنت را که در عمق یک متری زمین بود جویدند و در نتیجه‌، دسترسی ۹۰۰ نفر به اینترنت به‌ مدت ۳۶ ساعت قطع شد.

تقریبا ۹۰۰ کاربر در شهر تامبلر ریج استان بریتیش کلمبیای کانادا به مدت ۳۶ ساعت امکان دسترسی به اینترنت را از دست دادند؛ زیرا آن‌طور که Ars Technica می‌‌‌نویسد، سگ‌های آبی یک کابل فیبر نوری زیرزمینی را جویدند. تلوس، شرکت ارائه‌دهنده‌ی اینترنت در کانادا، این اتفاق را «مجموعه رویدادی بسیار عجیب‌و‌غریب» خواند که «به‌ شکل منحصربه‌فردی، کانادایی است.»

تلوس در اطلاعیه‌ای که در اختیار CBC قرار داده است، می‌گوید: «تیم ما سَدی را در نزدیکی آن محل پیدا کرد و به‌ نظر می‌رسد سگ‌های آبی زمین را در راستای نهر حفر کرده‌اند و به کابل رسیده‌اند. کابل فیبر نوری در فاصله‌ی تقریباً سه فوت (۰٫۹۱ متر) در زیر زمین دفن شده‌ است و با لوله‌ای به ضخامت ۴٫۵ اینچ (۱۱٫۴ سانتی‌متر) محافظت می‌شود. ظاهرا سگ‌های آبی توانسته‌اند ابتدا پوشش لوله‌ایِ کابل را بجوند و سپس سراغ جویدن آن در چند منطقه بروند.» به‌ نظر می‌رسد سگ‌های آبی برای ساخت سد خودشان از شماری از وسایل تلوس استفاده کرده‌‌اند.

یکی از کابل‌های تلوس که توسط سگ‌های آبی قطع شده است

سرویس اینترنت در ساعت حدود چهار صبح شنبه به وقت محلی از دسترس خارج شد و تلوس توانست در ساعت ۱۵:۳۰ یک‌شنبه وضعیت شبکه را به حالت عادی برگرداند. این شرکت می‌گوید در نتیجه‌ی این اتفاق اختلالاتی روی شبکه‌ی تلفن همراه در آن مناطق ایجاد و پخشی تلویزیون برای حدود ۶۰ نفر با اختلال مواجه شد. شهر کوچک تامبلر بریج حدود دو هزار نفر را در خود جای داده است.

تلوس می‌گوید دلیل قطع شدن کابل فیبر «نسبتا منحصربه‌فرد»‌ بود؛ زیرا سگ‌های آبی توانستند در چندین نقطه کابل فیبر نوری را بجوند و باعث آسیب گسترده به شبکه شوند. خدمه‌ی این شرکت مجبور شده‌اند «تجهیزات و تکنیسین‌های بیشتری بیاورند» تا کل کابل در معرض دید قرار بگیرد و تشخیص داده شود که آسیب در چند نقطه به کابل وارد شده است. طبق گفته‌ی تلوس، کارکنان این شرکت بدون وقفه در شرایط چالش‌برانگیز مشغول کار شده‌اند؛ چون زمینِ روی کابل تا حدی یخ زده بود.

آن‌طور که بی‌بی‌سی گزارش می‌دهد، سگ‌ آبی «حیوان ملی کانادا» است؛ اما مورد علاقه‌ی همه‌ی مردم نیست. مهارت‌ سدسازی این جوندگان مزایای زیست‌محیطی متعددی به همراه می‌آورد و به‌ همین دلیل شماری از مردم علاقه‌ی زیادی به سگ‌های آبی دارند؛ بااین‌حال دندان‌های بسیار قدرتمند سگ‌های آبی می‌تواند باعث آسیب‌ گسترده شود و این موضوع به‌طور مشخص کشاورزان را نگران می‌کند. سگ‌های آبی ممکن است صدمات جبران‌ناپذیری به درختان و محصولات کشاورزی وارد کنند.

یک سد که توسط سگ‌های آبی ساخته شده است. سگ‌های آبی در بخش‌هایی از سد سراغ استفاده از وسایل تلوس نظیر نوار حاوی برچسب فیبر که در زیر زمین دفن شده بود رفته‌اند 

آنچه در تامبلر بریج کانادا رخ داد تنها یکی از مثال‌هایی است که نشان می‌دهد امکان اختلال در شبکه‌ی اینترنت به روش‌های متعددی وجود دارد. ماه گذشته‌ی میلادی وقتی درختی که در حال سوختن بود باعث قطع شدن یک خط فیبر نوری در بخش غربی ایالت ماساچوست آمریکا شد، تقریبا دو هزار نفر در ۶ شهر سرویس اینترنت را از دست دادند.

داگ داوسن، متخصص حوزه‌ی ارتباطات، می‌گوید: «فهمیدن دلیل اینکه چرا چنین اتفاقی در بخش غیر شهری آمریکا رخ می‌دهد سخت نیست. در بیشتر بخش‌های کشور خطوط اصلی فیبر که باعث رسیدن اینترنت به مناطق غیر شهری می‌شوند، از همان مسیری استفاده می‌کنند که سال‌ها پیش برای سرویس تلفن ساخته شده … خبر بد این است که هیچ‌کس برای رفع این مشکل تلاش نمی‌کند. مسیرهای فعلی فیبر در مناطق غیر شهری احتمالا در مالکیت شرکت‌های تلفنی هستند و این شرکت‌ها تمایلی به هزینه کردن برای ایجاد مسیرهای جدید ندارند.»

خروج از نسخه موبایل