چگونه برای خودمان ربات بسازیم؟

آیا شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که قصد ساخت ربات اول خود را دارید ولی نمی دانید که چگونه باید این کار را انجام دهید؟ به طور کلی برای ساخت اولین ربات خود باید به چند نکته کلیدی و مهم دقت داشته باشید و اصولی را برای انجام این کار مدنظر قرار دهید. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره نحوه ساخت اولین ربات صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را در خصوص این موضوع در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به داشتن اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

برای ساخت اولین ربات خود تحقیق کنید

علم رباتیک مانند سایر فعالیت های روزانه شما نیست که به سادگی قابل انجام باشد. این یک علم بسیار پیچیده است که شامل سه مهارت جداگانه می باشد که یان سه مهارت عبارت اند از: مکانیک برای ساخت ربات، الکترونیک برای اتصالات استفاده شده در ربات و دانش نرم افزاری برای برنامه نویسی آن. اگر در هر یک از این زمینه ها دانش کمی دارید ممکن است در طول ساخت اولین ربات خود کمی با مشکل و چالش مواجه شوید. با این حال نیازی به نگرانی در این خصوص وجود ندارد چرا که وب سایت های آموزشی، کتاب های رایگان و ویدئوهای آموزشی وجود دارند که هر یک از این موارد را به طور کامل به شما آموزش می دهند. علاوه بر این شما می توانید به انجمن های رباتیک بپیوندید و با افرادی که در سطح شما قرار دارند ارتباط بگیرید. بسته به تجربه ای که شما در این زمینه دارید می توانید از منابع آموزشی مختلفی برای تحقیقات خود استفاده کنید و محدودیتی در این خصوص برای شما وجود ندارد. البته داشتن دانش آکادمیک و استانداردهایی که در زمینه ساخت ربات وجود دارند نیز می تواند به میزان زیادی برای ساخت ربات اول شما مفید و کاربردی باشد.

از پروژه های ساده شروع کنید

ساخت ربات های بسیار پیشرفته که عملیات های فوق العاده ای را انجام می دهند را برای مراحل بعدی کار خود نگه دارید. ساختن اولین ربات در واقع یک فرایند یادگیری است که بسیار زمان بر و خسته کننده خواهد بود. بنابراین شما باید سعی کنید تا جای ممکن جاه طلبی های خود را کاهش دهید و یک پروژه ساده را برای شروع کار انتخاب کنید. مطمئنا ساخت یک پروژه ساده کمتر رضایت بخش خواهد بود ولی شما ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه راه بروید و سپس به دویدن فکر کنید. به عنوان مثال پروژه آغازین شما می تواند شامل یک ربات با دو چرخ باشد که می تواند به سمت جلو و عقب حرکت کرده، بچرخد و اگر قصد دارید یک مرحله پیشرفته تر عمل کنید این ربات باید بتواند به صورت منحنی وار حرکت کند. نکته بسیار مهم در شروع کار این است که تسلیم نشوید و سعی کنید این مسیر را ادامه دهید تا بتوانید به اهدافی که برای ربات اول خود درنظر گرفته اید دست پیدا کنید. فراموش نکنید که ساخت اولین ربات همواره چالش های بزرگی دارد که باید سعی کنید با صرف زمان کافی با این چالش ها رو به رو شوید.

بارها و بارها طراحی کنید و سپس اقدام به ساخت اولین ربات خود کنید

طراحی یکی از حوزه هایی است که بسیاری از افرادی که قصد ساخت اولین ربات خود را دارند در آن با مشکل مواجه شده و شکست می خورند. دلیل این موضوع این است که این افراد تنها 10 درصد از زمان خود را صرف طراحی ربات می کنند و 90 درصد باقی را صرفا صرف ساخت آن می کنند. این در حالی است که بهترین سازندگان ربات در کل دنیا دقیقا عکس این عمل می کنند و 90 درصد زمان خود را صرف طراحی کرده و سپس 10 درصد باقی مانده را صرف ساخت آن می کنند. حال ممکن است این سوال به وجود بیاید که چرا اکثر سازندگان از بخش طراحی خودداری می کنند؟ دلیل آن این است که در شروع کار، طراحی ممکن است بسیار سخت و طاقت فرسا باشد و بسیاری از افراد مبتدی حوصله انجام این کار را ندارند.

نکاتی مهم درباره طراحی ربات

بهترین نگاهی که می توانید به بخش طراحی ربات داشته باشید این است که به آن به عنوان یک عمل متعادل کننده بین برنامه نویسی و انتخاب قطعات مورد نیاز برای ساخت اولین ربات نگاه کنیم. در واقع در بخش طراحی شما می توانید مشخص کنید که از میان قطعات مختلفی که می توانند عملکرد مورد نیاز را به شما ارائه دهند کدام یک مقرون به صرفه هستند و هزینه کمتری را برای شما به همراه خواهند داشت. هر بار که مشخصات قطعه جدیدی را وارد طراحی خود کردید باید عملیات طراحی را دوباره انجام دهید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود دست پیدا کنید. در واقع شما باید همواره آماده باشید تا بتوانید طراحی ربات خود را تغییر دهاده و آن را بهبود دهید.

تعیین هدف ربات برای ساخت اولین ربات

قبل از این که بخواهید طرح خود را روی کاغذ بیاورید باید مشخص کنید که رباتی که قصد ساخت آن را دارید چه هدفی دارد؟ برای ساخت اولین ربات معمولا اهداف ساده ای در نظر گرفته می شود چرا که اهداف پیشرفته تر در گام نخست قابل دستیابی نیستند. برخی از محبوب ترین انواع ربات هایی که می توان برای اولین بار ساخت شامل موارد زیر هستند:

– ربات های زمینی، چرخ دار و ردیاب

– هواپیما و هلیکوپترهای هوایی

– ربات هایی که تنها شامل یک بازوی ثابت هستند و می توانند دستگاه های مختلف را دستکاری کنند.

ربات های زمینی معمولا محبوب ترین نوع ربات ها برای افراد مبتدی به شمار می آیند و بیشتر این افراد به عنوان اولین پروژه واقعی خود این ربات ها را می سازند. یکی از نکات بسیار مهم در فاز طراحی ربات این است که سعی کنید با استفاده از ابزارهای آنلاین نمونه سازی نمونه ای از ربات های خود را ایجاد کنید و ایراداتی که دارند را به این ترتیب پیش از ساخت اولین ربات خود برطرف کنید.

آماده صرف زمان زیاد باشید

بدون شک شما باید زمان و شاید هزینه بسیار زیادی را صرف یادگیری و ساخت پروژه های واقعی در دنیای رباتیک کنید. در واقع شما باید آماده باشید که روزها و شب ها را صرف کار کردن کنید تا بتوانید اقدام به ساخت اولین ربات خود کنید. پس در این مسیر خسته نشوید و سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید تا به موفقیت برسید.

خروج از نسخه موبایل