آموزش

چندین راه برای افزایش جذابیت پادکست

پادکست‌ ها به عضو جدایی‌ناپذیر هر کسب‌وکار موفق تبدیل شده‌اند. برای افزایش تعداد دانلودهای پادکست باید دنبال راهکاری باشید که مخاطبان به شنیدن آن تشویق شوند.

پادکست یا پادپخش فناوری جدید و شبیه به برنامه‌ی رادیویی است که به‌صورت دیجیتال ضبط و به‌شکل محتوای صوتی منتشر می‌شود. در چند سال اخیر، پادکست‌ها رشد بی‌سابقه‌ای کرده‌اند و طرفداران زیادی دارند. قالب پادکست شبیه به برنامه‌های رادیویی است؛ ازاین‌رو، انتظار نمی‌رفت نسل جدید از آن استقبال کنند. باوجوداین طبق گزارش لینکدین، ۴۲درصد جوانان بین ۱۸ تا ۳۴ سال پادکست گوش می‌کنند.

این روزها وبلاگ‌ها با گذشت زمان محبوبیت خود را ازدست می‌دهند؛ اما طرفداران پادکست‌ها بیشتروبیشتر می‌شوند. این، یعنی رقابت در تولید پادکست جذاب زیاد شده و این افراد باید بیشتر از هر زمانی به فکر ایده‌های جدید باشند. در ادامه‌ی این مقاله‌، راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که جذابیت پادکست را افزایش می‌دهند.

podcast

۱. مهمان مرتبط با موضوع پادکست دعوت کنید

اینفلوئنسرها یا افراد مشهور در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اینستاگرام و فیسبوک معمولا جذابیت پادکست را افزایش می‌دهند و برخلاف تصور، دعوت در چنین برنامه‌هایی را باسرعت می‌پذیرند. تنها نکته‌ای که باید درنظر بگیرید این است که افراد شایسته‌ای را دعوت کنید. معمولا هر پادکستی درباره‌ی موضوعی خاص محتوا تولید می‌کند و بدیهی است باید از اینفلوئنسرهای فعال در همان زمینه کمک بگیرد.

بعد از تولید محتوای مدنظر، از مهمانان بخواهید پادکست را در شبکه‌های اجتماعی‌شان به‌اشتراک بگذارند و طرفدارانشان را به شنیدن آن دعوت کنند. این کار باعث جذب مخاطبان آن‌ها به شبکه‌ی شما می‌شود.

۲. از تکنیک‌های مخصوص برنامه‌های رادیویی استفاده کنید

کانال‌های رادیویی می‌دانند شنوندگان خود را چگونه با فایل‌های صوتی سرگرم کنند. این کانال‌ها هنوزهم فعالیت دارند و محبوب هستند؛ بنابراین، بد نیست از تکنیک‌های آن‌ها درس بگیرید. به‌عنوان مثال، مشخصات خاص و منحصربه‌فرد پادکست ذهن شنونده را هر دو تا پنج دقیقه درگیر می‌کند و جذابیت آن را افزایش می‌دهد. پادکست‌ها معمولا بعد از راه‌اندازی، طرفداران زیادی دارند؛ اما بعد از چند قسمت، بخش درخورتوجهی از مخاطبان خود را ازدست می‌دهند؛ ولی کانال‌های رادیویی معمولا شنوندگان ثابتی دارند.

محدودیت زمانی در ساخت پادکست وجود ندارد؛ اما معمولا پادکست‌های بین ۱۸ تا ۳۰ دقیقه عملکرد بهتری دارند. به‌عنوان مثال، Giant Bombcast یکی از پادکست‌های بسیار محبوب در زمینه‌ی بازی‌های ویدئویی است که هر قسمت آن سه ساعت و با طنز همراه است. طولانی‌بودن این پادکست تأثیری روی محبوبیت آن نگذاشته؛ زیرا شنوندگان چشم‌انداز آن را به‌خوبی درک کرده‌اند. باوجوداین، اگر قصد دارید پادکستی به‌تازگی ضبط کنید، هرچه مدتش کوتاه‌تر باشد، بهتر است.

podcast

۳. قسمت‌های بعدی پادکست را مرتب منتشر کنید

پادکست‌های زیادی با اینکه حتی محتوای خود را در آی‌تونز منتشر می‌کنند؛ اما مرتب به‌روزرسانی نمی‌شوند. اگر فرصت نمی‌کنید قسمت‌های بعدی را تهیه کنید، بهتر است چند قسمت ازپیش ضبط‌شده برای چنین روزهایی درنظر بگیرید. وقتی پادکست دلخواه شنوندگان در روز موعود منتشر نشود، به آن دلسرد می‌شوند و اخبار مربوط به آن را دنبال نمی‌کنند. بنابراین، انتشار قسمت‌های مختلف پادکست را مرتب و طبق برنامه پیش ببرید و چند قسمت ازقبل ضبط‌شده برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده داشته باشید.

۴. دیدگاه مخاطبان را جویا شوید و بخواهید پادکست را نقد کنند

بعد از انتشار هر قسمت پادکست، از مخاطبانتان بخواهید آن را نقد کنند. بهترین راه برای پیداکردن ضعف‌های کار پرسیدن نظر کسانی است که پادکست برای آن‌ها ساخته می‌شود. اگر احساس می‌کنید تعداد نقدها کم است، با درنظرگرفتن جایزه یا شرکت در قرعه‌کشی آن‌ها را به انجام این کار تشویق کنید.

همچنین، شبکه‌های اجتماعی و هشتگ‌های مربوط به پادکست خود را مرتب بررسی کنید و به پرسش‌ها یا دیدگاه‌هایشان پاسخ دهید. وقتی محتوای پادکست تولیدشده باکیفیت باشد، بدون شک شنوندگان برای بهترشدن آن دیدگاه‌ها و نقدهای مثبتی می‌دهند.

در انتهای هر پادکست و در انتهای هر پست شبکه‌های اجتماعی، این موضوع را به مخاطبان خاطرنشان کنید که به نقدهایشان گوش می‌دهید و آن‌ها را به‌کار می‌گیرید. اگر در پادکست خود از افراد شناخته‌شده دعوت کرده‌اید، از آن‌ها نیز بخواهید این موضوع را یادآوری کنند.

podcast

۵. پیشنهادها و هدیه‌های ویژه درنظر بگیرید

این استراتژی قدیمی از گذشته استفاده می‌شود و پادکست‌های زیادی برای افزایش مخاطبانشان این شیوه را به‌کار می‌گیرند. باوجوداین، بهتر است پیش از استفاده از این روش چند نکته را به‌یاد داشته باشید:

  • نظر واقعی شنوندگان را درباره‌ی پادکست جویا شوید. منظور نقد مثبت یا تعارف نیست؛ بلکه از شنوندگان بخواهید نظر واقعی‌شان را بگویند.
  • هدیه یا پیشنهادتان باید باارزش و با موضوع پادکست ارتباط داشته باشد.

بعضی هدایا مانند لوازم الکترونیک و پول نقد و کارت هدیه برای همه خوشایند است و ازآنجایی‌که همه دنبال هدیه هستند، ممکن است عده‌ی زیادی فقط برای دریافت آن هجوم آورند. برای نمونه، با شرکت‌های مرتبط با موضوع پادکست تماس بگیرید و از آن‌ها بخواهید برخی محصولات خود را به‌عنوان پیشنهاد ویژه برای مخاطبانتان درنظر بگیرند. این کار نه‌تنها مخاطبان شما، بلکه مخاطبان آن برند را نیز افزایش می‌دهد. همچنین فراموش نکنید برای شرکت در قرعه‌کشی باید مهلتی درنظر بگیرید و با ارسال چند ایمیل، پایان مهلت شرکت در نظرسنجی یا مسابقه را به مخاطبان یادآوری کنید. این تکنیک تعداد مخاطبان را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

این روزها پادکست‌ها عضو جدایی‌ناپذیر هر کسب‌وکار موفق محسوب می‌شوند و تضمینی برای افزایش تعداد مشتری‌های برند هستند. راه‌هایی که بررسی کردیم، کمک می‌کنند جذابیت پادکست و تعداد مخاطبان آن افزایش یابد. رقابت در دنیای پادکست‌ها بسیار زیاد شده؛ بنابراین، به‌کارگرفتن این کارها بخت موفقیت را افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا