آموزش

پادکست چیست و چگونه پادکست بسازیم

چگونه از صفر شروع به ساخت پادکست کنیم؟ نرم‌افزار‌های مناسب ساخت پادکست کدام‌اند؟ در این مقاله درباره هر آنچه برای ساخت پادکست نیاز دارید، توضیح داده شده است.

امروزه روش‌های مختلفی برای دریافت اطلاعات و محتواهای مختلف وجود دارد. از شبکه‌های اجتماعی مملو از عکس و فیلم گرفته تا وب‌سایت‌های خبری متنی،‌ همگی در حال ارائه محتواهای جدید و متنوع هستند. در این میان، قالب دیگری از تولید محتوا وجود دارد که برای انتقال محتوا به‌جای چشم‌ها از گوش‌های مخاطب کمک می‌گیرد. به این نوع محتوای شنیداری پادکست می‌گویند.

در حال حاضر پادکست‌های متعددی با موضوعاتی متنوع در سراسر جهان تولید می‌شوند. پادکست‌ها جنسی متفاوت و جذابی از محتوا هستند که این روزها تعدادشان بیشتر و استقبال خیلی خوبی از آن‌ها می‌شود. طی ۱۵ سال اخیر، پادکست‌ها فرم و شکل خود را پیدا کردند و به خاطر ماهیتشان که راحتی زیادی برای مخاطبانی دارند که به دنبال محتوای خاصی می‌گردند، محبوبیت زیادی پیدا کرده‌اند. طبق آمار به‌دست‌آمده، ۱۱ درصد شنوندگان پادکست، شاغلینی هستند که این کار روش بسیار خوبی برای خروج از روتین روزانه کاری است.

پادکست‌ها از سال ۲۰۰۵ تا به امروز بسیار جدی گرفته‌ شده‌اند و در ابتدا تعداد انگشت‌شماری پادکست وجود داشت که به‌مرور، تعداد آن‌ها بیشتر شد و امروز حدود یک میلیون برند مختلف در این زمینه وجود دارد و حدود ۳۰۰ میلیون قسمت پادکست در سطح فضای مجازی یافت می‌شود.

حال ممکن است شما نیز علاقه داشته باشید به دنیای تولیدکنندگان محتوای پادکستی وارد شوید اما از روند کار اطلاعاتی نداشته باشید. در این مقاله تمام مواردی که برای ساخت پادکست نیاز دارید ذکر شده است.


عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:


 پادکست چیست

اولین قدمی که برای ورود به دنیای پادکست نیاز دارید، فهمیدن مفهوم این واژه است. به زبان ساده، پادکست یک برنامه صوتی است؛ درست مانند رادیو؛ با این تفاوت که از طریق اپلیکیشن‌های مختلف منتشر می‌شود و مخاطبان آن را سابسکرایب می‌کنند و هر زمان که دوست داشتند گوش می‌دهند.

اگر بخواهیم با جزئیات بیشتری این واژه را توضیح بدهیم،‌ پادکست مجموعه‌ای از اپیزودهای صوتی است که همه آن‌ها روی یک یا چند موضوع خاص مانند دوچرخه‌سواری یا استارتاپ متمرکز شده‌اند.

 اصطلاحات مهم حوزه تولید پادکست

پس از فهمیدن معنی اصلی واژه پادکست، بهتر است چند اصطلاح مهم و کاربردی در این حوزه را بلد باشید. اگر قصد دارید به‌صورت جدی به تولید پادکست بپردازید، داشتن اطلاعات بیشتر می‌تواند به شما کمک بسیاری کند.

پادکچر (Podcatcher)

به پلتفرمی که پادکست در آن پخش می‌شود پادکچر می‌گویند. اپل آیتونز، کست‌باکس و گوگل پادکست سه مثال از محبوب‌ترین نمونه‌های حال حاضر هستند.

پادکستر (Podcaster)

به کسی که تولید پادکست می‌کند، پادکستر می‌گویند.

نرخ سی‌پی‌ام (CPM Rate)

«هزینه به ازای نمایش» یا «هزینه به ازای هزار نمایش» همان CPM (Cost per mille) است. این هزینه بسته به محبوبیت پادکست از ۱۵ دلار تا ۱۰۰ دلار متغیر است.

محتوای همیشه سبز (Evergreen Content)

این واژه برای محتوایی به کار برده می‌شود که قدیمی نمی‌شوید. برای مثال، محتوای یک کانال آموزشی در دسته همیشه سبز قرار می‌گیرد.

عمق بیت (Bit Depth)

برای مشخص کردن کیفیت صدا از عمق بیت‌ استفاده می‌شود. معروف‌ترین عمق ۱۶٫۲۴ و ۳۲ بیت است.

نرخ بیت (Bit Rate)

هرچه نرخ بیت بالاتر باشد، اندازه فایل افزایش پیدا می‌کند. این قسمت به شما اطلاع می‌دهد که چند بیت داده در یک ثانیه فایل صوتی وجود دارد.

میکروفون داینامیک (Dynamic Microphone)

به میکروفون‌هایی که نیاز به منبع تغذیه ندارند، داینامیک گفته می‌شود.

کانال مونو (Mono Audio)

به مسیر تک‌کاناله‌ای گفته می‌شود که شکل آن شبیه موج است. اگر پادکستی روی این حالت باشد، تنها یکی از کانال‌های راست یا چپ فعال خواهند بود.

فید آر اس اس (RSS Feed)

سرویس‌های میزبانی پادکست این فید را ارائه می‌دهند تا تولیدکنندگان بتوانند آن را در پادکچرهای مختلف استفاده کنند.

فرمت صوتی پیشرفته (ACC)

فایل صوتی است که نسبت به Mp3، کیفیت بالاتر و فرکانس گسترده‌تری دارد.

بستر (Bed)

به موسیقی متن پس‌زمینه پادکست، بستر گفته می‌شود.

نکات مهم برای ساخت پادکست

پیش از تولید پادکست، باید این حقیقت را در نظر گرفت که همه به این نوع محتوا گوش نمی‌دهند. عده‌ای از طرفداران سرسخت پادکست هستند؛ اما بعضی دیگر حتی درباره آن مطلبی نشنیده‌اند. چنین دوگانگی در بسیاری از سبک‌های دیگر رسانه نیست. وجود همین مسئله باعث می‌شود فضای رقابتی خاصی ایجاد شود، در نتیجه برای داشتن پادکستی موفق باید به چند نکته مهم دقت کنید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین نکات مورد نیاز پادکسترهای تازه‌کار ذکر شده است:

انگیزه‌های خود را در نظر بگیرید

اهداف مختلفی وجود دارد که می‌توان با پادکست به دست آورد و تعیین اینکه انگیزه شما برای شروع کار چیست امری کلیدی تلقی می‌شود. فرقی نمی‌کند که به چه علت شروع به تولید محتوای صوتی کرده‌اید، انگیزه شما برای شروع پادکست باید محتوایی که به اشتراک می‌گذارید را توجیه کند.

پیگیر باشید

در حالت ایده‌آل، شما باید هر هفته یک اپیزود جدید منتشر کنید. اگر مرتباً پست نمی‌گذارید، به مرور زمان ارتباط خود با کاربر را از دست می‌دهید. آیا می‌توانید تقویمی ایجاد کنید که به آن پایبند باشید؟ تقویمی برای تولید و انتشار محتوا درست کنید و با کمک آن به‌صورت مستمر پادکست منتشر کنید.

نیچ خود را بشناسید

اگر محتوای شما روی موضوع خاصی تمرکز نداشته باشد، مخاطب نمی‌‌داند چه انتظاری از پادکست دارد. گرچه پرهیز از صحبت در مورد هر چیز و هر آنچه می‌خواهید دشوار است؛ اما حفظ نیچ برای پادکست شما در موفقیت بالقوه آن مهم است.

به شنونده ایده‌آل خود و آنچه به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید فکر کنید؛ در مورد چه چیزی صحبت می‌کنید که بلافاصله شما را به هیجان می‌آورد؟ از آنجا شروع کنید و ایده خود را اصلاح کنید تا زمانی که بتوانید یک موضوع واقعی را شناسایی کنید.

اسم پادکست مهم است

عنوان پادکست باید نمایانگر سبک شما باشد و به شنوندگان ایده دهد که چه نوع موضوعاتی را در برنامه خود پوشش می‌دهید. وقتی عنوانی را که به آن علاقه دارید پیدا کردید، آن را در پلتفرم‌های پادکست جست‌وجو کنید تا مطمئن شوید از قبل استفاده نشده باشد؛ همچنین اطمینان حاصل کنید که موارد دیگری وجود ندارد که بیش از حد شبیه به نام انتخابی شما باشند.

شروع و پایان اهمیت دارند

اگرچه هنگام ضبط پادکست جدید نباید خود را به یک متن خاص و سخت‌گیرانه وابسته کنید اما بهتر است همیشه شروع و پایان را برنامه‌ریزی کنید. بدین شکل هیچ‌وقت جزئیات مهم را فراموش نمی‌کنید. انتهای هر اپیزود می‌تواند به ابتدای اپیزود دیگر متصل باشد و این مسئله برای شنونده جذاب خواهد بود.

همچنین باید در بخش پایانی هر اپیزود خود از مخاطبان بخواهید کارهایی مانند لایک کردن، نظر دادن یا اشتراک‌گذاری را انجام دهند (کال تو اکشن).

تامبنیل‌های باکیفیت درست کنید

پادکست کاملاً صوتی است، بنابراین تصویر کوچک تامبنیل تنها فضایی است که در آن می‌توانید شنونده‌های بالقوه خود را از لحاظ بصری درگیر کنید. این تصویر همان چیزی است که می‌تواند پادکست شما را قابل شناسایی کند. از آنجایی که تامبنیل‌ها اکثرا کوچک هستند از لوگوی‌های ریز درون آن‌ها استفاده نکنید زیرا دیده نمی‌شوند.

از تجهیزات مناسب استفاده کنید

از آن‌جایی که مخاطبان پادکست چهره شما را نمی‌بینند، مهم است که محتوای صوتی با کیفیت مناسبی در اختیار آن‌ها قرار بگیرد. این بدان معنا است که نیاز دارید از تجهیزات مناسب استفاده کنید. برای تولید پادکست به آیتم‌هایی مانند میکروفون، کمپرسور، باکس USB و میکسر احتیاج دارید. درباره این بخش در ادامه بیشتر توضیح داده می‌شود.

از نرم‌افزار مناسب استفاده کنید

هنگامی که صحبت از نرم‌افزارهای ساخت پادکست می‌شود، Adobe audition یکی از بهترین‌ها است؛ اما گزینه‌های دیگری نیز وجود دارند. این بخش نیز به‌طور کامل در ادامه توضیح داده می‌شود.

قالب خود را بشناسید

قالب‌های متعددی برای تولید پادکست وجود دارد. برخی از آن‌ها مهمان دارند، برخی دیگر کاملا شخصی هستند، حتی پادکست‌هایی وجود دارد که از تماس تلفنی با مخاطبان به‌عنوان روشی برای تولید محتوا استفاده می‌کنند. میلیون‌ها روش برای قالب‌بندی پادکست وجود دارد، فقط باید در نظر بگیرید که چه چیزی برای شما مناسب است.

از انتشار نترسید

به‌عنوان آخرین نکته باید گفت از انتشار نترسید. هنگامی که اولین پادکست خود را تولید کردید، سعی کنید آن را برای مخاطبان مختلف ارسال کنید. می‌تواند در قدم‌های اولیه، اپیزود جدید را برای دوستان و آشنایان بفرستید و از آن‌ها بخواهید نقد‌های سازنده خود را با شما در میان بگذارند. با این شیوه می‌توانی سرعت پیشرفتتان را چند برابر کنید.

پادکست

ساخت پادکست

شروع پادکست کار دشواری نیست؛ اما برای راه‌اندازی آن باید چند مرحله را طی کنید. در ادامه فهرست مراحل اصلی که باید برای تولید پادکست پشت سر بگذارید مشاهده می‌کنید:

  • انتخاب موضوع و نام
  • قالب پادکست و اپیزودها
  • ساخت کاور
  • موسیقی آغاز و پایان
  • ضبط و ویرایش صدا
  • ارسال به پادکچرها

 برنامه‌ریزی

این مرحله اولیه اغلب نادیده گرفته‌شده ساخت پادکست است. بهتر است برای این قسمت زمان مناسبی اختصاص دهید. از دفترچه یا تخته برای انجام این کار استفاده کنید تا به حرفه‌ای‌ترین روش ممکن انجام شود.

انتخاب موضوع

پادکست باید روی یک موضوع خاص متمرکز شود. سعی کنید آن را محدود به موضوعی کنید بتواند قسمت‌های بسیاری (بیش از ۱۰۰) را پشتیبانی کند. برای مثال، به جای داشتن پادکستی با موضوع «فعالیت‌های خارج از خانه»، در مورد پیاده‌روی صحبت کنید. همیشه می‌توانید پس از محبوبیت بیشتر، موضوع خود را گسترش دهید.

انتخاب میزبان مشترک (اختیاری)

آیا دوست، فامیل یا همکاری دارید که بخواهید با او پادکست را میزبانی کنید؟ اگر میزبان مشترک داشته باشید شروع پادکست بسیار آسان‌تر خواهد بود. اگر هر دو دیدگاه خود را درباره یک موضوع به اشتراک بگذارید، طبیعتاً مکالمه جذاب‌تری خواهید داشت.

همچنین داشتن شخصی همراه برای ادامه امور می‌‌تواند مفید باشد. به‌علاوه، می‌توانید کارهای اضافی ویرایش، تبلیغ و موارد دیگر را تقسیم کنید. هرچند ممکن است نکات منفی نیز وجود داشته باشد. باید هر دو فرد به انجام کارهای مربوط به پادکست برای طولانی‌مدت متعهد باشند و گاهی یکی از افراد مایل به ادامه همکاری نیست.

انتخاب اسم

اگر به چارت پادکست‌های برتر کست‌باکس نگاه کنید، نام‌های مختلفی را مشاهده خواهید کرد. بعضی از آن‌ها نمادی از موضوع پادکست هستند اما برخی دیگر معنای خاصی ندارند. شما باید اسمی را برای پادکست خود انتخاب کنید که از موضوعتان گسترده‌تر است. نام نباید به شکلی باشد که موضوع پادکست را بیش از اندازه نیچ کند.

قالب‌بندی پادکست

ابتدا باید به مسئله زمان دقت کنید. در دنیای تولید محتوای صوتی، پادکست‌های ۵ دقیقه‌ای و ۶ ساعته در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و هر کدام نیز می‌توانند در حوزه خود موفق باشند. هر مدت‌زمانی که برای پادکست شما مناسب است انتخاب کنید.

نکته بعدی سبک است. پادکست‌های مصاحبه‌ای پرطرفدار هستند؛ اما آیا شما نیز باید این روش را در پیش بگیرید؟ مسلما خیر. باید سبک مختص خود را پیدا کنید و پادکست را بر اساس آن بسازید. البته می‌توانید گاهی اوقات برای افزایش شنونده از میهمان نیز دعوت کنید.

قالب‌بندی اپیزود

یک اپیزود از پادکست باید چه مواردی را شامل شود؟ به‌عنوان مثال، می‌توان در یک پادکست معمولی به ترتیب تیزر، موسیقی ابتدایی، خوشامدگویی، آگهی، مصاحبه، کال تو اکشن و موسیقی پایینی را شنید. می‌توانید برای قالب اپیزودهای خود خلاقانه عمل کنید.

تنها به یاد داشته باشید که هر قسمت باید هم به شنونده‌های قدیمی و هم به شنونده‌های تازه‌وارد توجه کنید.

ساخت کاور

کاور اولین چیزی است که مخاطب مشاهده می‌کند. بسیاری از افراد با مرور روزانه فهرست پادکچرها و مشاهده تصاویر کاور، پادکست انتخاب می‌کنند. اگر خود توانایی طراحی تصاویر جذاب و خلاقانه را ندارید، حتما از یک گرافیست کمک بگیرید.

انتخاب موسیقی ابتدایی

برای اینکه بیشتر در ذهن شنونده بمانید، یک موسیقی ابتدایی جذاب انتخاب و آن را اول هر اپیزود پخش کنید. حتی می‌توانید موسیقی اختصاصی پادکست خود را خلق و از آن استفاده کنید.

ضبط و ویرایش

پس از انتخاب محتوا و نوشتن موارد مورد نیاز، باید ضبط پادکست را شروع کنید. ویرایش یکی از مهم‌ترین قسمت‌های تولید پادکست است. این قسمت را در بخش نرم‌افزار ساخت پادکست به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

انتخاب میزبان

برای شروع نیازی ندارید از میزبان‌های حرفه‌ای استفاده کنید. مسلما گزینه‌های رایگان به اندازه نمونه‌های پولی کامل نیستند اما می‌توانند به تازه‌کارها برای شروع کمک کنند. در ادامه چند نمونه از میزبان‌های محبوب (رایگان و پولی) را معرفی می‌کنیم:

Anchor

یکی از جدیدترین میزبان‌های موجود، انکر است اما طرفداران بسیاری دارد. این سرویس به‌صورت رایگان در اختیار پادکسترها قرار می‌گیرد.

Buzzsprout

یکی دیگر از گزینه‌های موجود، Buzzsprout است که علاوه بر داشتن سرویس‌های اشتراکی، پلن رایگان نیز دارد. به نظر می‌رسد این میزبان برای تازه‌کارها مناسب باشد.

Blubrry

اگر به دنبال میزبانی کهنه‌کارتر هستید، بلوبری برای شما است. این سرویس هنوز هم به‌روز می‌شود و خدماتی خوبی به کاربرانش ارائه می‌کند. البته این سرویس رایگان نیست و قیمت آن از ۱۲ دلار برای اشتراک معمولی آغاز می‌شود.

انتشار پادکست

در نهایت نیز می‌توانید پادکست خود را منتشر کنید. به یاد داشته باشید که از تیتر جالب، کاور جذاب، تگ‌های مناسب و توضیحات کامل استفاده کنید تا در رتبه‌بندی مقام مناسبی به دست آورید.

 موضوع برای ساخت پادکست

یکی از اصلی‌ترین سؤال‌ها در ذهن پادکسترهای جوان که تازه مسیر جدیدی برای تولید محتوا پیدا کرده‌اند این است: درباره چه چیزی صحبت کنم؟

یکی از چالش‌برانگیزترین قسمت‌ها در مورد اینکه چگونه یک میزبان پادکست موفق باشید، یافتن ایده‌های پادکستی است که هم برای شما و هم برای مخاطبان هدفتان جالب باشد. در نهایت، انتخاب یک موضوع پادکست که علاقه زیادی به آن دارید کلید دستیابی به موفقیت است. در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می‌کند ایده‌های خود را محدود کرده و موضوع پادکست مناسبی انتخاب کنید.

با علایق و سرگرمی‌های خود شروع کنید

مهم است که موضوع پادکستی را انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید. در غیر این صورت، مخاطبان بی‌علاقگی شما را متوجه می‌شوند. اگر سعی کنید در مورد موضوعاتی که علاقه خاصی به آ‌ن‌ها ندارید صحبت کنید، شنوندگان ممکن است احساس کنند که شما جعلی یا غیرعادی هستید.

به‌علاوه، اگر روی موضوعاتی که دوست دارید تمرکز کنید، احتمالاً پادکست جذاب‌تری خواهید داشت. به علایق، سرگرمی‌ها و زمینه‌های تخصصی خود فکر کنید یا موضوعاتی را که اغلب با دوستان و خانواده در مورد آن‌ها بحث می‌کنید یادداشت کنید.

اهداف خود را ارزیابی کنید

اگر هدفتان آموزش و آگاهی دادن به شنوندگان است، پادکست شما احتمالاً رویکرد ژورنالیستی بیشتری خواهد داشت؛ اما اگر سرگرمی مورد توجه شما باشد، ممکن است ساختار رسمی کمتری داشته باشید. حتی برخی از پادکست‌ها به دنبال فروش محصولات خاصی هستند که در این صورت موضوعات مکالمه باید ویژگی‌های محصول و سایر اطلاعات را برجسته کند.

برنامه‌ریزی برای دعوت از میهمانان را در نظر بگیرید

دعوت از میهمانان به پادکست شما می‌تواند راهی عالی برای جذب شنوندگان جدید و افزایش تعامل پادکست شما باشد. هنگامی که موضوعات مختلف پادکست را می‌سنجید، از خود بپرسید آیا دوست دارید درباره این موضوع با فرد دیگری صحبت کنید؟

اگر پاسختان مثبت، ممکن است بخواهید موضوعی را انتخاب کنید که فضای بیشتری برای ایده‌ها، نظرات و تخصص‌های جدید دارد.

چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند

صنعت پادکست هر دقیقه بزرگ‌تر و متنوع‌تر می‌شود، بنابراین برای موفقیت یک پادکست جدید باید متمایز باشید. موضوع پادکستی را انتخاب کنید که خلأ موجود در گزینه‌های فعلی را پر کند.

تجهیزات ساخت پادکست

میکروفون

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، برای تولید پادکست به تجهیزات مختلفی نیاز است. در میان تمامی وسیله‌هایی که پادکستر برای تولید محتوای خود نیاز دارد، میکروفون مهم‌ترین گزینه است. در این بخش از مقاله، ۳ چند میکروفون مناسب انجام این کار معرفی می‌شود.

 

 نرم‌افزار ساخت پادکست

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، ویرایش یکی از مهم‌ترین بخش‌های تولید پادکست است که از کات کردن صدا تا فشرده‌سازی و میکس کردن را شامل می‌شود. در این بخش ۵ نرم‌افزار و اپلیکیشن مناسب برای تولیدکنندگان محتوای صوتی معرفی می‌شود.

نرم‌افزار Pro Tools

بهترین نرم‌افزار ویرایش موجود در حوزه پادکست، Pro Tools است. در آن تمامی ابزارهایی که ممکن است در فرایند ضبط، ویرایش و مسترینگ نیاز شود، موجود است. البته اگر تازه‌کار هستید، بهتر است از شیرجه زدن در محیط فوق حرفه‌ای این نرم‌افزار خودداری کنید. هر زمان که به ویرایش و مسترینگ صدا تسلط پیدا کردید، استفاده از Pro Tools را آغاز کنید. این نرم‌افزار از پلاگین‌های بسیار قدرتمندی پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌افزار Adobe Audition

این نرم‌افزار را می‌توان یکی از کامل‌ترین موارد موجود در دنیای فناوری دانست. ادوبی آدیشن تمامی امکاناتی که نیاز دارید را به همراه دارد. حتی اگر ابزار مورد نظر در آن وجود نداشت می‌توانید با استفاده از پلاگین‌های مختلف به بهترین حالت ممکن صدای خود را ویرایش کنید. فرقی نمی‌کند شما انسانی آماتور یا حرفه‌ای هستید، هر کس به اندازه توانایی خود می‌تواند از این نرم‌افزار بهره ببرد.

از قابلیت‌های متعدد آن می‌توان به میکس صدا، ضبط صدا، حذف نویز و پارازیت، تبدیل صدا و دیگر موارد اشاره کرد. علاوه بر تمام ویژگی‌های یادشده، ادوبی آدیشن می‌تواند حجم فایل‌های صوتی را نیز کاهش بدهد.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌افزار Sound Forge

از دیگر گزینه‌های قدرتمند در زمینه ویرایش پادکست، Sound Forge نام دارد. این نرم‌افزار قابلیت‌های متعددی از جمله امکان ضبط صدا و ویرایش آن، از بین بردن نویز و پارازیت پس‌زمینه، کاهش حجم فایل و ایجاد افکت‌های صوتی دارد. یکی از ويژگی‌های کاربردی Sound Forge امکان تبدیل تبدیل فرمت‌های صوتی به یکدیگر است.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌ افزار Audacity

Audacity یکی را رایج‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش پادکست بین پادکسترهای نوپا است. رابط کاربری این نرم‌افزار از نمونه‌هایی که تاکنون از آن‌ها نام برده شد، آسان‌تر است. این برنامه روی سیستم‌عامل‌های ویندوز، مکنتاش و لینوکس نصب می‌شود.

بیشتر امکاناتی که برای ویرایش پادکست خود نیاز دارید در این نرم‌افزار وجود دارد؛ اما مهم‌تر از همه ویژگی‌های Audacity، رایگان بودن آن است.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌ افزار GarageBand

در نهایت به GarageBand، یکی از قدرتمندترین ابزارهای ویرایش صدا می‌رسیم. همین ابتدا باید به این مسئله اشاره کرد که متأسفانه این نرم‌‌افزار صرفا برای سیستم عامل مکینتاش طراحی شده و نمی‌توان آن را روی ویندوز و لینوکس نصب کرد.

می‌توان از قابلیت‌های جذاب GarageBand به کتابخانه عظیم ملودی‌های موسیقی قابل ویرایش اشاره کرد که کاربر می‌تواند بنا به نیاز خود از آن‌ها استفاده کند. این نرم‌افزار برای کسانی که از محصولات اپل استفاده می‌کنند و تازگی پا به دنیای ویرایش گذاشته‌اند مناسب است.

نرم افزار ساخت پادکست

نرم‌افزار ساخت پادکست اندروید

اگر به تولید محتوای صوتی و انتشار آن در پلتفرم‌های مختلف علاقه‌مند هستید اما به رایانه دسترسی ندارد، نگران نباشید! توسعه‌دهندگان اندروید موفق به ساخت اپلیکیشن‌های کاربردی و حرفه‌ای شده‌اند که می‌توانند در سفر تولید پادکست یاری‌دهنده علاقه‌مندان داشته باشند. در ادامه ۵ اپلیکیشن اندرویدی در زمینه تولید پادکست معرفی شده است.

اپلیکیشن Anchor

برای کسانی که دوست دارند با گوشی هوشمند به‌راحتی پادکست بسازند، اپلیکیشن انکر می‌تواند بهترین گزینه ممکن باشد. این اپلیکیشن رابط کاربری ساده‌ای برای کاربران موبایل فراهم می‌کند تا با لمس چند گزینه بتوان پادکست خد را ضبط،‌ تدوین و منتشر کرد. البته Anchor بیش از آنکه یک اپلیکیشن ساده باشد، یکی از بهترین پلتفرم‌های انتشار پادکست است. با ساخت و انتشار پادکست در پلتفرم انکر، می‌توانید با گذاشتن تبلیغات در آن درآمدزایی کنید.

اپلیکیشن انکر به شما کمک می‌کند پادکست‌های خود را در بسترهای مختلف دیگر آپلود و منتشر کنید. برنامه Anchor را می‌توانید برای اندروید و iOS دانلود کنید.

نرم افزار ساخت پادکست اندروید

اپلیکیشن Speaker Studio

اسپیکر استودیو یکی از بهترین اپلیکیشن‌های گوشی برای ساخت پادکست است؛ البته در حالتی که بخواهید پادکست‌های ۱۵ دقیقه‌ای بسازید. شاید تنها مشکل برنامه اسپیکر استودیو محدودیت مدت‌زمان تولید پادکست یعنی ۱۵ دقیقه باشد. این اپلیکیشن ویژگی‌هایی مانند رابط کاربری کامل استودیوی مجازی، پخش زنده پادکست، کنترل‌های صدای چند کاناله و بارگذاری خودکار را ارائه می‌دهد. هنگام استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید فایل را در هاست خود یا یک سرویس میزبانی پادکست اختصاصی مانند Soundcloud بارگذاری کنید.

اسپیکر استودیو قابلیت ویرایش کامل اطلاعات فایل صوتی را به شما می‌‌دهد و می‌توانید برای فایل صوتی خود عنوان، توضیحات، عکس کاور و نام هنرمند را وارد کنید. پس اگر فکر می‌کنید که موقعیت مناسبی برای ضبط کردن یک پادکست ۱۵ دقیقه‌ای دارید، مطمئن باشید که اپلیکیشن اسپیکر استودیو می‌‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای شما باشد.

این اپلیکیشن، قابلیت اشتراک‌گذاری سریع در توییتر و فیسبوک را برای مخاطبانش فراهم ساخته است که بعد از ساخت پادکست، به‌سرعت می‌توانید آن را وارد شبکه‌‌های اجتماعی ذکرشده کنید. حتی Speaker Studio به شما این امکان را می‌دهد که پادکست خود را در یوتیوب و iHeartRadio به اشتراک بگذارید (البته برای گزینه دوم نیاز به خرید اشتراک ماهیانه ۷ دلار دارید). همچنین می‌توانید برای داشتن کیفیت بهتر، میکروفون پادکست مناسبی تهیه و آن را از طریق OTG به گوشی هوشمند خود متصل کنید.

نرم افزار ساخت پادکست اندروید

اپلیکیشن Podbean

پادبین یکی از بزرگ‌ترین بسترهای ساخت پادکست است که ماهانه با قیمت ۴ دلار به فروش می‌رسد. چند سال پیش نسخه موبایل این بستر برای اندروید و iOS منتشر شد که فضای ابری ۱۰۰ مگابایتی در اختیار پادکست‌سازها قرار می‌دهد. در پادبین می‌توانید پادکست خود را ضبط و بعد، مستقیم داخل بستر آن منتشر کنید.

اگر پادکست خود را خارج از فضای پادبین ضبط کرده باشید، می‌توانید به‌راحتی آن را به پادبین وارد کنید و ادامه ویرایش را از داخل این اپلیکیشن انجام بدهید. یکی از امکانات فوق‌العاده پادبین، امکان پادکست زنده آن است که می‌توانید رادیو زنده خود را از طریق این اپلیکیشن داشته باشید و این ویژگی به‌ندرت در اپلیکیشن یا حتی نرم‌افزارهای دیگر یافت می‌شود.

نرم افزار ساخت پادکست اندروید

اپلیکیشن SoundCloud

آیا به اپ ضبط پادکستی نیاز دارید که آپلود در هاست رایگان را ارائه دهد؟ SoundCloud گزینه ایده‌آلی است که دسترسی به کتابخانه گسترده پلتفرم‌های محبوب را نیز فراهم می‌کند.

متأسفانه نمی‌توان برای ضبط پادکست از این اپلیکیشن استفاده کرد اما SoundCloud ویژگی‌های مناسبی را در بخش بارگذاری ارائه می‌دهد که از آن‌ها می‌توان به‌سادگی فرایند آپلود و امکان ویرایش اساسی برای نام آهنگ، ژانر، توضیحات، تصویر روی جلد اشاره کرد. همچنین می‌توان قطعه‌های تولیدشده را به حالت شخصی یا عمومی تغییر داد. به یاد داشته باشید که می‌توانید پست‌های موجود در SoundCloud را امبد کرده و در هر شبکه اجتماعی به اشتراک بگذارید.

نرم افزار ساخت پادکست اندروید

اپلیکیشن Podomatic Podcast Recorder

گزینه دیگر برای ضبط پادکست در اندروید، Podomatic است که قابلیت‌های مختلفی مانند امکان اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، اطلاعات آماری دقیق و فضای ذخیره‌سازی ابری را ارائه می‌دهد. با استفاده از این اپلیکیشن به ویژگی‌های مختلفی از جمله ضبط آسان، ۵۰۰ مگابایت فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند ۱۵ گیگابایتی برای حساب‌های رایگان و انتشار در معروف‌ترین شبکه‌های پخش (اپل پادکست، اسپاتیفای و گوگل پادکست) دسترسی خواهید داشت.

متأسفانه، Podomatic Podcast Recorder دارای ابزاری برای ویرایش نیست.

نرم افزار ساخت پادکست اندروید

افزایش تاثیرگذاری پادکست

به‌عنوان آخرین بخش باید درباره روش‌های افزایش تأثیرگذاری پادکست صحبت کرد. برای تولید محتوای مؤثر، باید آن را به‌گونه‌ای تهیه کنید تا مخاطبان نه‌تنها آن را دوست داشته باشند بلکه روزانه با آن درگیر شوند. از آنجا که این روزها پادکست‌ها یکی از ساده‌ترین روش‌های دسترسی به محتوا هستند، می‌توانند بسیار اعتیادآور باشند؛ اما همچنان مجبورید برای داشتن مخاطب‌های بیشتر، محتوای باکیفیت تولید کنید و برای تبلیغات خود ذکاوت داشته باشید.

در ادامه چند نکته بسیار مهم برای ساخت پادکست مؤثر ذکر شده است:

محتوا در مورد شما نیست

حقیقت این است که همه دنیا را از نگاه خودشان می‌بینند. حتی برخی معتقدند محبوب‌ترین کلمه هر شخص نام خود او است. اگر می‌خواهید افراد را متوجه پادکست خود کنید، به‌طوری‌که با آن درگیر شده و به اشتراک بگذارند، باید محتوا را در مورد آن‌ها بسازید، نه خودتان.

با مخاطبان تعامل برقرار کنید. از مهمانان و همچنین افراد یا برندهای تأثیرگذار دیگری که در موردشان بحث می‌کنید، نام ببرید. آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی تگ کنید. این کار دسترسی به شما را آسان‌تر کرده و پادکستتان را در موتورهای جست‌وجو شاخص می‌‌کند.

سیستم اشتراک‌گذاری محتوا ایجاد کنید

سخاوتمندی مهم است. تحقیقات ثابت کرده، اگر چیزی می‌خواهید، ابتدا باید چیزی باارزش ارائه دهید. توجه کنید که همیشه نیز نباید انتظار برگشت خوبی‌هایی که می‌کنید را داشته باشید.

محتوای تعاملی ایجاد کنید

به یاد داشته باشید که افراد با محتوایی درگیر می‌شوند که برایشان ارزش و اهمیت دارد. محتوای شما باید ارزشمند باشد تا مخاطب با آن تعامل ایجاد کند.

تأثیر بصری را فراموش نکنید

پادکست ممکن است یک بستر صوتی محور باشد؛ اما تصاویر برای تبلیغ نمایش شما کلیدی هستند. شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و تصاویر کاور پادکست شما باید منحصر‌به‌فرد باشد. سازگاری با برند بسیار مهم است؛ اما از تازگی غافل نشوید. تحقیقات نشان داده است مغز انسان نسبت به موارد تازه، پاسخ می‌دهد و همین مسئله باعث کشف محتواهای جدید و درک آن‌ها می‌شود.

کلیک‌بیت در نهایت آسیب می‌زند

به‌عنوان آخرین نکته برای داشتن پادکستی مؤثر باید به ضرر کلیک‌بیت اشاره کرد. عناوینی که تنها برای جذب کلیک است، غیر قابل اعتماد شناخته شده و ارزش کمی دارند. سردبیران نشریات مهم اعلام کرده‌اند که استفاده از کلیک‌بیت در طولانی‌مدت به شما آسیب می‌زند؛ زیرا مخاطبان برای تعامل مداوم باید به شما اعتماد کنند. این امر می‌تواند با هوشمندتر شدن الگوریتم‌ها، به رتبه‌بندی موتور جستجوگر شما آسیب برساند.

سخن آخر

در حال حاضر، هرروز افراد بیشتری در حال ورود به دنیای پادکست‌ها هستند. محتوای صوتی که هر کجا می‌توان به آن گوش داد. اگر قصد دارید در این زمینه تولید محتوا کنید، مطمئن باشید که داشتن یک موضوع جذاب و استمرار در تولید، کلیدهای اصلی مسیرتان هستند. از خلق ایده‌های جدید نترسید و به یاد داشته باشید مردم منتظر محتوای جدید و خلاقانه هستند.

اگر به نکته‌های گفته‌شده دقت کنید، می‌توانید مسیر پیش روی خود را بیشتر بشناسید و با ثبات بیشتری در آن قدم بردارید. تیم جی کی زی وب برای شما آرزوی موفقیت می‌کند.

منبع
forbesbeonairblog.hubspotcounterweightcreativesheffieldpodcastinsightsthepodcasthostpodcast

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا