پزشکی و سلامت

تمام چیزی که باید درباره علوم زیست شناسی بدانیم

آیا شما هم علاقه مند به آشنایی با علوم زیست شناسی هستید؟ در این مطلب قصد داریم به طور جامع و کامل درباره علوم زیست شناسی صحبت کنیم.

علوم زیست شناسی در واقع مربوط به مطالعه موجودات زنده و فرایندهای حیاتی آنها می باشد. این دسته از علوم به تمامی جنبه های فیزیکی و شیمیایی موجودات زنده می پردازند و شرایط زندگی آنها را مورد بررسی قرار می دهند. معمولا افرادی که در زمینه علوم زیست شناسی تحصیل می کنند یا در این زمینه فعالیت دارند علاقه زیادی به تحقیقات بین رشته ای و یکسان سازی دانش و تحقیقات علمی از حوزه های مختلفی که با این علوم همپوشانی دارند و شامل موضوعات یکسانی هستند، دارند. شاید برای شما جالب باشد که بدانید با استفاده از این علوم امروزه کارهای تحقیقاتی زیادی در رشته های مختلف مانند شیمی، فیزیک، پزشکی و … انجام می شود. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره علوم زیست شناسی و نکات مهمی درباره این علوم صحبت کنیم و اطلاعات جامع  و کاملی را در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با علوم زیست شناسی

زیست شناسی یکی از شاخه های علوم تجربی است که به مطالعه زندگی موجودات زنده و فرایندهایی که باعث به وجود آمدن حیات در این موجودات می شود، می پردازد. برای ساده تر شدن روند مطالعه علوم زیست شناسی این علوم به بخش ها و شاخه های مختلفی تقسیم بندی می شوند که تمامی آنها با یکدیگر در ارتباط هستند. یکی از نکات بسیار مهم درباره علوم زیست شناسی این است که زیست شناسی اغلب براساس سطوحی که با واحدهای اساسی حیات سروکار دارند مورد بررسی قرار می گیرد. به عنوان مثال در زیست شناسی مولکولی حیات به عنوان تجلی دگرگونی های شیمیایی در نظر گرفته می شود. در نتیجه توسعه ابزارها و تکنیک های آزمایشگاهی قدرتمند و دقیق نه تنها ساختار شیمیایی و فیزیکی یک مولکول موجود در ماده زنده را مورد بررسی قرار می دهند بلکه نحوه تولید مثل ماده زنده را نیز با دقت بسیار بالایی تعریف می کنند.

تاریخچه علوم زیست شناسی

اگرچه زیست شناسی مدرن در سال های اخیر به صورت عمده پیشرفت کرده است ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید علوم مرتبط با آن در دوران باستان نیز مورد مطالعه قرار می گرفتند. فلسفه طبیعی در اوایل تمدن های باستانی بین النهرین، مصر، شبه قاره هند و چین مورد مطالعه قرار می گرفت. با این حال ریشه های زیست شناسی مدرن و سایر رویکردهای مرتبط با آن به مطالعه طبیعت در یونان باستان باز می گردد.( توجه داشته باشید که زیست شناسی یا biology از دو کلمه یونانی bio به معنای زندگی و logy به معنای مطالعه گرفته شده است). پیشرفت میکروسکوپ و سایر تجهیزات مرتبط با علوم زیست شناسی در سال های اخیر به میزان زیادی روی پیشرفت این علم نیز تاثیرگذار بوده است و باعث شده است تا گام های عظیمی در این زمینه برداشته شود.

مقاله‌های مرتبط:

مطالعه حیات انواع موجودات زنده

انواع مختلفی از موجودات زنده وجود دارد که از جمله آنها می توان به مواردی مانند انواع گیاهان، حیوانات، باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و … اشاره کرد. هر یک از انواع این موجودات زنده و فرایند حیات آنها یکی از بخش های مختلف علوم زیست شناسی را تشکیل می دهد که در هر یک از این شاخه ها و بخش های مختلف حیات، نحوه پرورش، تولید مثل و … آن موجودات زنده مورد بررسی قرار می گیرند. نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشید این است که بین این بخش ها و شاخه های مختلف همپوشانی وجود دارد و همین عامل نیز باعث ایجاد ارتباط بین این بخش ها می شود. بنابراین گیاه شناسان به مطالعه گیاهان، جانور شناسان به مطالعه حیوانات، علم باکتریولوژی به مطالعه انواع باکتری ها، ویروس شناسی به مطالعه انواع ویروس ها، قارچ شناسی به مطالعه قارچ ها و انگل شناسی نیز به مطالعه موجوداتی که برای بقایای خود به زندگی موجودات دیگر وابسته هستند می پردازد.

بخش های مختلف علوم زیست شناسی

میکروبیولوژی یکی از زیرشاخه های علوم زیست شناسی است که به مطالعه گیاهان و جانوران بزرگ می پردازد. میکروبیولوژی موجوداتی را مطالعه می کند که زیر میکروسکوپ دیده می شوند و آنقدر کوچک می باشند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند. زیست شناسی سلولی همانطور که از نامش پیداست به مطالعه سلول ها می پردازد و ساختار آنها را بررسی می کند. بیوشیمی ساختارها و فرایندهای شیمیایی موجود در موجودات زنده را مورد بررسی قرار می دهد. بافت شناسی یکی دیگر از زیرشاخه های علوم زیست شناسی است که به مطالعه ساختار سلول ها و بافت های موجودات زنده می پردازد. زیست شناسی مولکولی ترکیب مولکولی جانوران و موجودات مختلف را بررسی کرده و هماتولوژی نیز به مطالعه خون و اندام های خون ساز در موجودات مختلف می پردازد.

رشته هایی که زیر مجموعه زیست شناسی هستند

از جمله رشته هایی که زیر مجموعه علوم زیست شناسی هستند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حشره شناسی: مطالعه حشرات

– هرپتولوژی: مطالعه دوزیستان و خزندگان، زیستگاه آنها، چرخه زندگی آنها و …

– ایکتیولوژی: مطالعه زندگی ماهی هایی مانند ماهی های غضروفی، ماهی های استخوانی و …

– پرنده شناسی: مطالعه پرندگان و زندگی آنها

– زیست شناسی تکاملی: کشف و درک روند تکامل موجودات مختلف

– جانورشناسی مهره داران: مطالعه حیوانات مهره دار

– اخلاق شناسی زیستی: مطالعه رفتار حیوانات و رفتارشناسی آنها

– کرایوبیولوژی: مطالعه زندگی موجوداتی که در دماهای بسیار پایین زندگی می کنند

– ژنتیک: مطالعه ژن های مختلفی که در موجودات وجود دارد

– اپی ژنتیک: مطالعه شرایط موثر و وراثت

– جغرافیای زیستی: مطالعه پراکندگی جانداران مختلف از نظر جغرافیایی در کره زمین

– طبقه بندی و گیاه شناسی: طبقه بندی و نام گذاری موجوداتی که در حوزه گیاه شناسی وجود دارند

– بیوفیزیک: استفاده از اصول فیزیک برای درک نحوه عملکرد موجودات مختلف

– زیست شناسی شیمیایی: استفاده از اصول شیمی برای تاثیرگذاری بر فرایندهای بیولوژیکی

و …

موقعیت های شغلی مرتبط با زیست شناسی

موقعیت های شغلی زیادی وجود دارند که با علوم زیست شناسی مرتبط هستند و افرادی که در این زمینه تحصیل کرده اند می توانند در این موقعیت های شغلی مشغول به کار شوند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– مراقبت های بهداشتی در مراکز دولتی یا خصوصی

– تحقیقات بالینی در آزمایشگاه های مختلف زیست شناسی

– داروسازی و بیوتکنولوژی

– محیط زیست و کشاورزی

– زیست شناسی پزشکی

– میکروبیولوژیست در آزمایشگاه ها

– سم شناس

– جانورشناس

– مدرس در حوزه علوم زیست شناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا