پزشکی و سلامت

تعریف علم جامعه شناسی و چیزهایی که باید درباره آن بدانیم

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا افراد و جوامع مختلف اینقدر متفاوت هستند؟ احتمالا این سوال برای شما نیز به وجود آمده است که چه عاملی باعث این اختلاف در جوامع می شود؟ علم جامعه شناسی یکی از علوم بسیار کاربردی که در تلاش برای درک بهتر جامعi می باشد. اگر ما نتوانیم جهان اجتماعی را درک کنیم به احتمال زیاد تحت تاثیر آن قرار می گیریم. علاوه بر این اگر قصد داشته باشیم روی فرایندهای اجتماعی تاثیرگذار باشیم باید این تفاوت های اجتماعی را به خوبی درک کنیم. علم جامعه شناسی می تواند به ما کمک کند تا خودمان را بهتر درک کنیم. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره این علم صحبت کنیم و اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهیم.

آشنایی با علم جامعه شناسی

علم جامعه شناسی بررسی می کند که جهان اجتماعی چگونه بر نحوه تفکر، احساس و عمل ما تاثیر می گذارد. علاوه بر این می تواند برای تصمیم گیری برای خودمان یا تصمیم گیری های سازمانی نیز بسیار مفید و کاربردی باشد. جامعه شناسان می توانند اطلاعات سیستماتیکی را جمع آوری کنند تا از طریق آن اقدام به تصمیم گیری کنند. علاوه بر این جامعه شناسان می توانند با استفاده از این اطلاعات بینشی درباره آنچه در یک موقعیت وجود دارد را ارائه دهند.

جامعه شناسی در واقع مطالعه علمی جامعه از الگوهای روابط اجتماعی، تعامل اجتماعی و فرهنگ است. اصطلاح جامعه شناسی برای اولین بار Auguste Compte فرانسوی در دهه 1830 استفاده شد. او در این دهه علم ترکیبی را پیشنهاد کرد که تمامی فعالیت های انسانی را متحد می کرد. امروزه علم جامعه شناسی به عنوان یکی از علوم اجتماعی محسوب می شود.

جامعه شناسان چه چیزی را مطالعه می کنند؟

جامعه شناسان در واقع هر آنچه که مربوط به انسان است را مورد بررسی قرار می دهند. از تعاملات بین دو شخص گرفته تا روابط پیچیده بین دولت ها و ملت ها و همینطور شرکت های چند ملیتی در علم جامعه شناسی مورد بررسی قرار می گیرد. با وجود این که امروزه جامعه شناسان فرض می کنند که اعمال انسان از  روی الگوهای مشخصی هستند ولی هنوز هم گزینه های دیگری را برای انتخاب دارند. آگاهی از فرایندهای اجتماعی که بر طرز تفکر، احساس و رفتار انسان ها تاثیر می گذارند.

ریشه های علم جامعه شناسی

جامعه شناسان معتقدند که محیط اجتماعی ما بر اندیشه و عمل ما تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، ظهور علوم اجتماعی در واکنش به تغییرات اجتماعی بود. در قرن های شانزدهم و هفدهم اروپایی ها در حال کاوش در دنیا بودند و از کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکایی با داستان های بسیار هیجان انگیزی به کشور خود باز می گشتند. شیوه های زندگی بسیار متفاوتی که در این قاره ها وجود داشت این دیدگاه را که زندگی اروپایی منعکس کننده نظم طبیعی خداوند است را به چالش کشید.

مقاله‌ی مرتبط:

در قرن هجدهم و نوزدهم اروپای غربی تحت تاثیر تغییرات فنی، اقتصادی و اجتماعی بود که نظم اجتماعی را برای همیشه تغییر داد. علم و فناوری به سرعت در حال رشد بودند. جیمز وات موتور بخار را در سال 1769 اختراع کرد و در سال 1865 جوزف لیستر کشف کرد که یک مانع ضدعفونی کننده می تواند بین زخم و میکروب قرار گیرد تا از عفونت زخم جلوگیری کند. این پیشرفت ها و دیگر پیشرفت های علمی تغییرات اجتماعی را برانگیخت و امیدوار بود که روش های علمی ممکن است به توضیح جهان اجتماعی و همچنین جهان طبیعی کمک کند.

انقلاب صنعتی در اواخر قرن هجدهم در بریتانیا آغاز شد. در اواخر قرن نوزدهم نظم قدیمی که در دنیا وجود داشت در حال فروپاشی بود. صنعت مکانیک به سرعت در حال رشد بود و هزاران نفر برای کار در کارخانه ها به شهرهای صنعتی مهاجرت می کردند. مردمی که زمانی ریشه در زمین و جوامع اجتماعی داشتند که در آن کشاورزی می کردند ناگهان خود را در شهرهای شلوغ دیدند. اقتدار سنتی کلیسا، روستا و خانواده در اثر زندگی شهری و کار در کارخانه ها تضعیف می شد.

در قرن نوزدهم سرمایه داری در اروپای غربی رشد کرد. این به آن معنا بود که افراد بسیار کمی ابزارها و کارخانه ها را در اختیار داشتند و سایر افراد صرفا نیروهای کاری بودند که حقوق کمی دریافت می کردند.

در نهایت به علت طول عمر بیشتر افراد و مرگ و میر کمتر کودکان، جمعیت جهان به میزان زیادی افزایش پیدا کرد. این تغییرات اجتماعی عظیم اهمیت توسعه علوم اجتماعی از جمله علم جامعه شناسی را افزایش داد.

کاربردهای جامعه شناسی

علم جامعه شناسی در زمینه مطالعه زندگی اجتماعی، تغییرات اجتماعی و علل و پیامدهای اجتماعی رفتار انسان فعالیت دارد. جامعه شناسان در واقع ساختار گروه ها، سازمان ها و چگونگی تعامل افراد مختلف را مورد بررسی قرار می دهند. از آنجایی که تمامی رفتارهای انسان، اجتماعی است جامعه شناسی می تواند در حوزه های مختلفی از جمله صمیمیت میان اعضای خانواده، نحوه رفتار با اوباش، جنایات سازمان یافته، سنت های مذهبی، تقسیمات نژادی و جنسیتی و … وارد شود. بنابراین می توان گفت علم جامعه شناسی علمی است که در تمامی زمینه های زندگی اجتماعی کاربرد دارد و امروزه حتی وارد دنیای سیاست نیز شده است.

جامعه شناسان چگونه به جامعه نگاه می کنند؟

همه جامعه شناسان به تجربیات افراد و چگونگی شکل گیری آن تجربیات در تعامل با گروه های اجتماعی و کل جامعه علاقه مند هستند. از نظر علم جامعه شناسی تصمیمات شخصی که یک فرد می گیرد کاملا تصمیمات شخصی نیستند و این الگوهای فرهنگی و نیروهای اجتماعی است که بر مردم فشار می آورد تا یک انتخاب را به انتخاب دیگر ترجیح دهند. جامعه شناسان سعی می کنند با بررسی رفتار گروه های بزرگی از جامعه این الگوها را شناسایی کنند.

تغییراتی که در ساختار خانواده ها به وجود می آید نمونه ای از این الگوها است که در علم جامعه شناسی بسیار مورد توجه قرار می گیرد و جامعه شناسان علاقه مند به بررسی آن هستند.

جامعه شناسان چگونه به ساختارهای اجتماعی می نگرند؟

مبنای کلیدی دیدگاه جامعه شناختی این مفهوم است که فرد و جامعه جدایی ناپذیر هستند. در واقع مطالعه فرد بدون جامعه و جامعه بدون فرد در علم جامعه شناسی غیرممکن است. یک نمونه بارز از این مفهوم دین است. در حالی که مردم مذاهب خود را به شیوه ای کاملا فردی تجربه می کنند دین در یک زمینه اجتماعی بزرگ تر یعنی جامعه نیز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا