پزشکی و سلامت

گوزن‌های میشیگان هم در معرض ویروس کرونا قرار گرفته‌‌اند

در بررسی گوزن‌های وحشی در مناطق مختلف کشور آمریکا، آنتی‌بادی‌هایی پیدا شده است که ویروس کرونای عامل کووید ۱۹ را هدف قرار می‌دهد.

اخیرا وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) اخبار نسبتا نگران‌کننده‌ای منتشر کرده است: بررسی جمعیت گوزن‌های وحشی نشان داده است که تعداد زیادی از این حیوانات در معرض ویروس عامل کووید ۱۹ یعنی SARS-CoV-2 قرار گرفته‌اند. بر این‌ اساس، جمعیت بزرگی از حیوانات وحشی در آمریکا وجود دارد که حتی اگر گردش ویروس در جمعیت انسان تحت کنترل درآید، می‌تواند به‌عنوان مخزن ویروس عمل کند.

سرویس بازرسی بهداشت حیوانات و گیاهان وزارت کشاورزی آمریکا به‌منظور شناسایی گونه‌هایی که ممکن است به‌عنوان مخزن یا میزبان ویروس عمل کنند و نیز به‌منظور درک منشأ ویروس و پیش‌بینی تأثیرات آن روی حیات ‌وحش و خطرات انتقال بین گونه‌ها در حال مطالعه‌ی گونه‌های مختلف است. آن‌ها همان گروهی هستند که سرایت این ویروس را به مینک وحشی در سال ۲۰۲۰ شناسایی کردند.

وزارت کشاورزی آمریکا قبلاً با استفاده از جمعیت گوزن در اسارت، نشان داده بود گوزن‌ها می‌توانند به ویروس کرونا آلوده شوند؛ اما علائمی نشان نمی‌دهند؛ بنابراین اگرچه تعامل مستقیم گوزن‌ها و انسان‌ها نسبتا محدود است، بررسی جمعیت‌های وحشی این حیوان معقول به‌ نظر می‌رسید. در این بررسی جمعیت گوزن‌ها در ۳۲ شهرستان در چهار ایالت مختلف بررسی شد و برای جستجوی آنتی‌بادی‌های خاص SARS-CoV-2 از گوزن‌ها نمونه‌ی خون گرفته شد.

آنتی‌بادی‌ها کاملا رایج بودند و از کمترین حد که برابر ۷ درصد بود در نمونه‌های ایلینوی، تا ۶۰ درصد در نمونه‌های مربوط به ایالت میشیگان متغیر بود. به‌طورکلی، یک‌سوم گوزن‌های آزمایش‌شده دارای آنتی‌بادی‌های علیه SARS-CoV-2 بودند.

وزارت کشاورزی آمریکا اقدامات احتیاطی برای اطمینان از صحت داده‌ها انجام داد. دانشمندان این آژانس نمونه‌هایی از پیش از دنیاگیری را آزمایش کردند تا تأیید کنند نرخ مثبت کاذب پایین است (این‌طور بود).

پژوهشگران آزمایش‌های آنتی‌بادی را با استفاده از دو دستگاه مختلف انجام دادند تا مطمئن شوند نتیجه‌گیری آن‌ها به دلیل مشکل دستگاه نبوده است (این‌طور نبود)؛ بنابراین، به‌احتمال زیاد تعداد زیادی از گوزن‌ها در معرض این ویروس قرار گرفته بودند.

پژوهشگران زمان زیادی صرف مطالعه‌ی نحوه‌ی انتشار SARS-CoV-2 کرده‌اند و مشخص شده است که مواجهه‌ی طولانی‌مدت با قطرات تنفسی مؤثرترین روش انتقال ویروس است. شرایط زیادی وجود ندارد که در آن این نوع مواجهه بین انسان و گوزن وحشی رخ بدهد. این احتمال وجود دارد که این اعداد توسط انتقال نادری به گوزن ایجاد شده باشد که با گسترش وسیعی درون آن جمعیت همراه بوده است. از طرف دیگر، گونه‌ای دیگر (احتمالا حیوانی اهلی) ممکن است ویروس را میان انسان‌ها و گوزن‌ها جا‌به‌جا کند. درک نحوه‌ی رخ دادن این انتقال برای تعیین این مسئله بسیار مهم است که آیا وجود مخزن ویروسی بزرگ در گوزن‌ها تهدیدی برای انسان‌ها ایجاد می‌کند.

هیچ نشانه‌ای در این زمینه وجود ندارد که انسان از طریق گوزن‌ها به عفونت کووید مبتلا شود؛ اما ویروس آن‌قدر در جمعیت آمریکا شیوع دارد که رد کردن احتمال انتقال انسان به انسان و عنوان کردن منشأ دیگری برای عفونت‌ها بسیار دشوار است. البته اگر آمریکا در کنترل شیوع ویروس موفق عمل کند، آگاهی از مسیرهای جایگزین عفونت ایده‌ی خوبی خواهد بود.

مسئله‌ی دیگر آن است که ویروس می‌تواند جهش‌هایی به دست آورد که به او در سازگاری با گوزن به‌عنوان میزبان کمک کند و اگر ویروس دوباره به انسان‌ها منتقل شود، برای انسان‌ها خطرناک خواهد بود. تاکنون تنها موردی که در این زمینه شناسایی شده، سویه‌ای از SARS-CoV-2 است که در حال سازگار شدن با مینک‌ها است. این ویروس در آلوده کردن انسان‌ها کارایی کمتری دارد؛ اما به شکلی در حال تغییر است که باعث می‌شود در برابر پاسخ ایمنی حاصل از واکسن‌ها یا عفونت‌های پیشین حساسیت کمتری داشته باشد. البته هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم SARS-CoV-2 که در گوزن‌ها سازگاری پیدا می‌کند، مسیر مشابهی را دنبال خواهد کرد.

هر دوی این مسائل (وجود مخزنی با کنترل دشوار و چشم‌انداز تکامل بیشتر ویروس) بدان معنا هستند که درک نحوه‌ی رسیدن ویروس به جمعیت گوزن‌ها و اینکه آیا در حال انتشار میان گوزن‌ها است، اهمیت بسیار دارد.

منبع
arstechnica

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا