پزشکی و سلامت

توانایی تسکین کووید ۱۹ با داروی ارزان آسم

کارآزمایی بالینی پژوهشگران بریتانیایی نشان می‌دهد یکی از داروهای رایج و ارزان‌قیمت آسم روند بهبودی مبتلایان کووید ۱۹ را سه روز تسریع می‌کند.

همان‌طورکه واکسیناسیون دربرابر کووید ۱۹ سرعت می‌گیرد، پایان دنیاگیری را می‌توانیم تصور کنیم. بااین‌حال، همه‌ی افراد واکسن نمی‌زنند و هیچ‌کدام از واکسن‌ها کاملا در پیشگیری از بیماری مؤثر نیستند. حتی در مواردی که نرخ واکسیناسیون چشمگیر است، برخی افراد در مقطعی از زمان به ویروس آلوده خواهند شد.

به‌تازگی نتایج حاصل از یکی از کارآزمایی‌های بالینی در بریتانیا منتشر شده است که نشان می‌دهد بودزوناید، داروی عمومی ارزانی که می‌تواند در خانه مصرف شود، از شدت بیماری افراد مبتلا به کووید می‌کاهد. بودزوناید نوعی داروی کورتیکواستروئید است که به‌طور‌گسترده‌ای افراد مبتلا به آسم و بیماری انسدادی مزمن ریه به‌کمک اسپری به‌اندازه‌ی کف دست استفاده می‌کنند.

در اوایل دنیاگیری، پزشکان متوجه شدند تعداد افراد مبتلا به این شرایط در میان بیماران کووید ۱۹ کمتر از حد انتظار است. این مسئله عجیب به‌نظر می‌رسید؛ زیرا آن‌ها از عفونت‌های تنفسی دیگری مانند آنفلوانزا حساس هستند. مطالعات آزمایشگاهی نشان داد که بودزوناید در ظرف آزمایشگاهی از تکثیر SARS-CoV-2، یعنی ویروس عامل کووید ۱۹، پیشگیری می‌کند. داروی مذکور تأثیر ضدالتهابی نیز دارد. تمامی این‌ها نشان می‌داد آزمایش‌کردن آن در بیماران مبتلا به کووید ۱۹ ارزشمند است. این نتایج حاصل کارآزمایی PRINCIPLE است که درمان‌هایی را برای کووید ۱۹ آزمایش می‌کند که مردم می‌توانند در خانه آن را مصرف کنند.

به‌گزارش مجله‌ی اکونومیست، در مطالعه‌ی مذکور بیماران مبتلا به علائم کووید ۱۹ ثبت‌نام شدند که درمعرض خطر ابتلا به بیماری شدید قرار داشتند (افرادی مسن‌تر از ۵۰ سالی که دچار مشکلات سلامتی زمینه‌ای مختلف بودند و افراد مسن‌تر از ۶۵ سال صرف‌نظر از وضعیت سلامت عمومی آن‌ها). حدود ۷۵۰ فرد به‌طور‌تصادفی انتخاب شدند و به آن‌ها داروی بودزوناید به‌همراه اسپری داده شد. استفاده از این دارو ساده بود و آن‌ها می‌توانستند در خانه آن را مصرف کنند. این گروه از بیماران با حدود هزار بیماری مقایسه‌ شدند که تحت مراقبت معمول قرار داشتند و شامل چیزی بیش از توصیه به مصرف استامینوفن و نظارت بر سطح اکسیژن خون نبود. به‌طور‌متوسط افرادی که در کارآزمایی شرکت داشتند، قبل از ثبت‌نام شش روز حالشان مساعد نبود و بیمار بودند.

پژوهشگران بیماران را ۲۸ روز پایش کردند که در گروه مراقبت معمول، زمان متوسط بهبودی ۱۴ روز بود. کسانی که بودزوناید مصرف می‌کردند، کمتر احساس بیماری می‌کردند و سه روز زودتر وضعیت آن‌ها بهتر شد؛ اما در روز بیست‌وهشتم، ۱۰/۳ درصد از کسانی که دارو را دریافت نکرده بودند، در بیمارستان بستری شدند.

پژوهشگران پس از انجام تصحیح برای تفاوت‌های میان دو گروه دریافتند که نرخ پذیرش در بیمارستان در گروهی که بودزوناید مصرف می‌کردند، ۲/۱ درصد کمتر بود. البته این نتیجه مقدماتی بود و ازنظر آماری نیز معنادار نبود؛ اما اگر این نتیجه در تجزیه‌و‌تحلیل نهایی تأیید شود که هفته‌های آینده قرار است انجام شود، بدان‌معنا است که این دارو می‌تواند از بستری‌شدن یک نفر از هر پنج نفری جلوگیری کند که اگر دارو را مصرف نکنند، درنهایت کارشان به بخش کووید ۱۹ ختم خواهد شد.

بودزوناید داروی عمومی ارزانی است که به‌طورگسترده در سراسر جهان دردسترس است. کریس باتلر از دانشگاه آکسفورد و یکی از پژوهشگران کارآزمایی PRINCIPLE می‌گوید: «این دارو تقریبا هیچ اثر جانبی ندارد.» قیمت دارو به‌همراه اسپری در سرویس سلامت همگانی بریتانیا ۱۹ دلار است. همه‌ی این‌ها موجب می‌شود تجویز دارو برای افراد مبتلا به کووید ۱۹ کار ساده‌ای باشد که در خانه تحت مراقبت هستند.

منبع
economist

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا