مالی و اقتصادی

شناسایی بزرگترین اقتصادهای جهان

تولید ناخالص داخلی یکی از معیارهای بسیار مهم برای تعیین بزرگترین اقتصادهای جهان است که در واقع نشان دهنده ارز کل کالاها و خدمات تولید شده در داخل  یک کشور در یک دوره مشخص است که این دوره مشخص معمولا یک سال در نظر گرفته می شود. با این حال معیارهای مختلفی وجود دارند که امروزه می توان از آنها برای تعیین کشورهایی که بزرگترین اقتصادهای جهان هستند استفاده کرد و این کشورها را با دقت بالایی شناسایی کرد. ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره بزرگترین کشورهای دنیا از نظر اقتصادی صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این کشورها در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که علاقه مند به آشنایی بیشتر با این کشورها هستید به شما پیشنهاد میکنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان

بدون شک اقتصاد ایالات متحده آمریکا بزرگترین اقتصاد در دنیا است که با تولید ناخالص داخلی اندازه گیری می شود. بزرگترین سهم در تولید ناخالص داخلی این کشور به بخش خدمات اقتصادی تعلق دارد که شامل مواردی مانند امور مالی، خدمات حرفه ای، املاک و مستغلات، بیمه، مراقبت های بهداشتی و خدمات تجاری است. ایالات متحده آمریکا دارای یک اقتصاد آزاد است که باعث افزایش انعطاف پذیری در سرمایه گذاری توسط سرمایه گذاران داخلی شده و علاوه بر این سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این کشور را نیز تسهیل می کند. یکی از نکات بسیار مهم که باعث شده تا ایالات متحده آمریکا جزء بزرگترین اقتصادهای جهان و در واقع بزرگترین اقتصاد دنیا باشد این است که در خط مقدم فناوری و تکنولوژی های جدید در بسیاری از صنایع مختلف قرار دارد. با این حال تهدیدهای فزاینده ای نیز برای اقتصاد این کشور وجود دارد که از جمله آنها می توان به مواردی مانند نابرابری اقتصادی، افزایش هزینه های خالص مراقبت های بهداشتی و امنیت اجتماعی و … اشاره کرد.

اقتصاد چین از دیگر اقتصادهای بزرگ در دنیا

کشور چین دومین رتبه را در میزان تولید ناخالص ملی در کل دنیا دارد است و از نظر قیمت دلار فعلی بزرگترین تولید ناخالص اسمی جهان از نظر PPP را دارا می باشد. رشد سالانه اقتصاد این کشور منحصر به فرد و بسیار جذاب است و پیش بینی می شود که در آینده ای نزدیک از ایالات متحده آمریکا نیز پیشی بگیرد. در واقع می توان گفت کشور چین در مسیر تبدیل شدن به بزرگترین اقتصاد دنیا قرار گرفته است. همانطور که اقتصاد این کشور در چهار دهه اخیر به یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان تبدیل شده و رشد پیدا کرده است توسعه اقتصادی و استانداردهای زندگی در این کشور نیز به میزان زیادی بهبود پیدا کرده است. دولت این کشور استقلال کسب و کارها را توسعه داده است و باعث انعطاف پذیری بیشتری در حوزه سرمایه گذاری های داخلی و خارجی در این کشور شده است. شاید برای شما جالب باشد که بدانید کشور چین امروزه در رتبه اول صادرات محصولات مختلف در کل دنیا قرار دارد.

آشنایی با اقتصاد ژاپن

یکی دیگر از کشورهای آسیایی که امروزه به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای جهان شناخته می شود و در جایگاه سوم از این لیست قرار گرفته است کشور ژاپن است. تولید ناخالص داخلی این کشور از مرز 5 تریلیون دلار در سال گذشته است و همین عامل نیز باعث قرار گرفتن این کشور در رده سوم بزرگترین اقتصادهای دنیا شده است. همکاری قوی بین دولت این کشور و صنایع مختلف، داشتن دانش فنی پیشرفته و سرمایه گذاری های کلان در حوزه کسب و کارهای داخلی این کشور باعث شده است تا اقتصاد این کشور در چند دهه اخیر رشد فوق العاده ای را تجربه کرده باشد. نکته ای که باید درباره این کشور بدانید این است که ژاپن از نظر منابع طبیعی بسیار ضعیف است و به همین علت نیز به واردات انرژی به داخل کشور وابسته می باشد. نکته دیگری که ممکن است در آینده روی اقتصاد این کشور تاثیرگذار باشد این است که جمعیت این کشور با شتاب بالایی رو به پیری حرکت می کند و نسبت نسل جوان به نسل پیر این کشور در حال کاهش است.

آلمان از جمله بزرگترین اقتصادهای جهان

چهارمین کشور در لیست بزرگترین اقتصادهای جهان کشور آلمان است که تولید ناخالص داخلی آن در سال 2020 از 3.85 تریلیون دلار در سال عبور کرد که باعث شد تا این کشور در رتبه چهارم اقتصادهای بزرگ دنیا و همینطور رتبه اول اقتصادهای بزرگ قاره اروپا قرار گیرد. آلمان صادر کننده برتر در حوزه وسایل نقلیه، ماشین آلات، مواد شیمیایی و بسیاری از کالاهای تولیدی دیگر است. یکی از ویژگی های مهم این کشور داشتن نیروی کار ماهر است. با این وجود کشور آلمان برای رشد اقتصادی خود با چالش های جمعیتی مواجه است. نرخ باروری پایین در این کشور جایگزینی نیروی کار سالخورده را در کشور آلمان سخت و بسیار چالش برانگیز کرده است. همین عامل نیز باعث افزایش مهاجرت از کشورهای دیگر به کشور آلمان شده است.

کشور انگلستان از بزرگترین اقتصادهای جهان

بریتانیا پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا و دومین اقتصاد برتر در قاره اروپا را دارد. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال های اخیر از مرز 2.83 تریلیون دلار عبور کرده است. البته در سال های اخیر مقداری از این تولید ناخالص داخلی کاهش پیدا کرده است ولی با این حال هنوز هم این کشور پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا را دارد. بخش بزرگی از اقتصاد بریتانیا به بخش خدماتی آن از جمله امور مالی، بیمه و خدمات تجاری وابسته است. روابط تجاری گسترده این کشور با کشورهای اروپایی در سال های اخیر به میزان زیادی تحت تاثیر موارد سیاسی قرار گرفته است و روی اقتصاد این کشور نیز تاثیرگذار بوده است.

هند دیگر اقتصاد بزرگ در دنیا

کشور هند با تولید ناخالص داخلی 2.66 تریلیون دلار در سال به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ در دنیا و سومین اقتصاد بزرگ در قاره آسیا شناخته می شود. اقتصاد این کشور بیشتر وابسته به کشاورزی سنتی روستایی و صنایع دستی است و البته نباید نقش صنایع مدرن و کشاورزی مکانیزه را نیز در اقتصاد این کشور نادیده گرفت. خدمات فناوری و برون سپاری تجاری عمده فعالیت های اقتصادی این کشور را تشکیل می دهند و در کنار آن تولید محصولات کشاورزی باعث شده است تا اقتصاد جز بزرگترین اقتصادهای جهان قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا