مالی و اقتصادی

مواجه شدن اپل با اتهام نقض پتنت‌های ارتباطات بی‌سیم

اپل در یک پرونده قضایی به نقض استفاده از مجوزهای ارتباطات بی‌سیم متهم شده است که تقریباً تمام محصولات این شرکت را که از Wi-Fi و اتصال بی‌سیم تلفن همراه پشتیبانی می‌کنند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به شکایت جدید علیه اپل در دادگاه ناحیه غربی تگزاس، گفته می‌شود محصولات غول دنیای فناوری نظیر آیفون‌ و آیپد، ادعاهای خاص مربوط به ۱۳ ثبت اختراع مختلف متعلق به نهاد غیر عملی Smart Mobile را نقض می‌کنند. نهاد غیر عملی (NPE) شرکت یا نهادی است که حق اختراع یک محصول یا فرایند ساخت آن را در اختیار دارد؛ اما قصد توسعه آن را ندارد. ثبت اختراع یا پتنت مجوزی است که توسط دولت صادر می‌شود و به مخترع امتیاز انحصاری ساخت، استفاده یا فروش اختراع را برای مدت‌زمان مشخصی می‌دهد؛ اما NPE هیچ یک از این کارها را انجام نمی‌دهد و تنها می‌تواند مجوز استفاده از این تکنولوژی را در اختیار سایرین قرار بدهد.

تقریباً تمام ۱۳ اختراع دارای مشخصات مشترکی هستند و چندین مورد از آن‌ها مربوط به پتنت‌های ثبت‌شده در سال ۱۹۹۹ است. پتنت‌های مذکور از سیستم‌های ارتباطی بی‌سیم و دستگاه‌هایی که مجهز به ارتباط صوتی و داده‌ای هستند تا دستگاه‌هایی با قابلیت تعویض دینامیک بین شبکه‌های بی‌سیم و توانایی اتصال به سرور برای افزایش عملکرد را پوشش می‌دهد؛ بنابراین کانون توجه این پرونده بر دستگاه‌های اپل مانند آیفون‌، آیپد و اپل واچ است و در ادله‌ی ارائه‌شده به‌طور خاص از آیفون 5S تا جدیدترین مدل‌های آیپد پرو نام برده شده است.

این شکایت همچنین برخی از ویژگی‌های فناوری بی‌سیم اپل مانند TCP چندمسیره (MPTCP) و MIMO را درگیر پرونده نقض اختراع می‌کند. اولین فناوری به دستگاه اجازه می‌دهد از شبکه‌های تلفن همراه و Wi-Fi به‌طور هم‌زمان پشتیبانی کند و مورد دوم از یک سیستم دارای چند آنتن برای افزایش بُرد و کیفت اتصال بی‌سیم استفاده می‌کند.

در این دادخواست ادعا شده است که اپل از نیمه دوم سال ۲۰۱۵ از حداقل هشت اختراع و همچنین چندین پتنت ثبت‌شده توسط اسمارت موبایل آگاهی داشته است. در آن مقطع، اسمارت موبایل در صدد این بوده است که IP-های خود را از طریق واسطه ثبت اختراع به فروش برساند و از قرار معلوم، از طریق گروه انتقال فناوری جهانی در مورد فروش احتمالی با اپل تماس گرفته است. در این پرونده‌ی قضایی، شاکی خواستار محاکمه منصفانه است. این پرونده همچنین درخواست خسارت، دستور دائمی منع تولید و فروش «محصولات متخلف اپل» و ادعاهای دیگر را شامل می‌شود.

منبع
APPLEINSIDER

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا