تلاش برای مسدودکردن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز توسط رئیس بانک مرکزی رد شد

با اینکه از حدود سه ماه قبل به صرافی‌های تبادل رمزارز داخلی هشدار داده شد، رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید تا زمان نهایی‌شدن نقشه‌راه ساماندهی رمزارزها هیچ‌گونه اقدام شتاب‌زده‌ای در این حوزه انجام نمی‌گیرد.

اواسط اسفندماه ۹۹، شاپرک از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت خواست تا ارائه‌ی خدمت به پذیرندگان فروش رمزارز را قطع کنند. رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد مطابق تصمیم هیات وزیران، مبادله‌ی رمزارز‌ها بین یکدیگر مجاز نیست.

هم‌زمان با اعلام شاپرک، نگرانی زیادی میان فعالان حوزه رمزارز در کشور شکل گرفت و هرروز خبری ازسوی مسئولان درخصوص برخورد با صرافی‌های این حوزه منتشر می‌شد. درنهایت، امروز ۲۸ اردیبهشت، با واردشدن مجلس به حوزه رمزارز، رئیس کل بانک مرکزی، مسدود شدن درگاه‌های پرداخت صرافی‌های رمزارز را رد و اعلام کرده است که این بانک تا زمان نهایی‌شدن نقشه راه ساماندهی رمزارزها هیچ‌گونه اقدام شتاب‌زده‌ای در این بازار صورت نخواهد داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس امروز اعلام کرد که نمایندگان از بانک مرکزی انتظار ساماندهی حوزه رمزارزها را داشتند درحالی‌که این بانک توقف فعالیت مراکز تبادل رمزارز را در دستور کار قرار داد؛ وی اضافه کرد بستن درگاه‌های صرافی‌های داخلی، اساسا در دستورکار نمایندگان مجلس نیست.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، رئیس کل بانک مرکزی گفت:

برخلاف شايعات و اخبار منتشر شده، بانک مركزی به هیچ عنوان در این حوزه منفعل نبوده و برای ترسيم نقشه جامع مديريت فضای فعلی، ضمن رايزنی با حوزه‌های مختلف حاكميت و دولت در راستای تبیین راهبرد کلان کشور در مواجهه با پدیده رمزارزها، اقدام موثری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی انجام داده و اميدواریم بتوانيم با ايجاد الگوی فكری و ذهنی يكسان در بدنه اجرايی و تقنينی كشور، شرايط بهينه‌ای را براي كشور عزيزمان مهيا کنیم و قطعاً در این راه نقش مجلس در تنظیم قوانین مربوطه بسیار پررنگ است. بانك مركزی تا زمان ترسيم نقشه راه مذكور از انجام هر اقدام شتابزده‌ای که اين روزها شايعه شده است، خودداری می‌كند.

مديريت و تنظيم‌گری مبادلات ساير رمزارزها نيازمند بررسی همه‌جانبه، جامع و منسجم است و معتقدم پيش از هرگونه اقدام سلبی يا حتی تسهيل‌گری بايد هماهنگی لازم بين تمام عوامل و ذی‌نفعان ايجاد شود.

عبدالناصر همتی می‌گوید مانند گذشته درخواست می‌کند که مردم سرمايه‌های خود را به بازاهای غيررسمی كه هيچ مجوزی از نهادهای قانونی ندارند، وارد نكنند؛ البته او می‌گوید تكليف رمزارزهای استخراج شده در داخل روشن است و می‌توان از آن برای واردات كالا استفاده کرد.

خروج از نسخه موبایل