ارز دیجیتالبرنامه نویسی

فناوری بلاک چین چگونه کار می‌کند و همه چیز درباره آن

آیا شما هم علاقه مند به نحوه کارکرد فناوری بلاک چین هستید؟ ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره عملکرد فناوری بلاک چین صحبت کنیم.

فناوری بلاک چین یکی از فناوری های جدید است که امروزه مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است چرا که بسیاری از ارزهای دیجیتال مختلف بر پایه این فناوری ساخته شده اند. با وجود این که بسیاری از افراد به طور کامل با دنیای ارزهای دیجیتال آشنایی دارند ولی اطلاعات چندانی درباره این فناوری و کاربردهای مختلف آن ندارند. به همین علت نیز ما در این مطلب قصد داریم کمی بیشتر درباره فناوری بلاک چین صحبت کنیم و اطلاعات جامع و کاملی را درباره این فناوری، ویژگی ها و کاربردهای مختلف آن در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر شما هم علاقه مند به آشنایی بیشتر با بلاک چین هستید به شما پیشنهاد می کنیم حتما ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

فناوری بلاک چین چیست؟

فناوری بلاک چین در واقع یک پایگاه داده توزیع داده شده است که بین گره های مختلفی که در یک شبکه کامپیوتری وجود دارند به اشتراک گذاشته می شود. از آنجایی که بلاک چین در واقع یک پایگاه داده است اطلاعات را به صورت دیجیتالی ذخیره می کند. این شبکه ها بیشتر به خاطر اهمیتی که در شبکه های ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین دارند معروف شده اند. یکی از مهم ترین دلایل محبوبیت بلاک چین حفظ اطلاعات و امنیت بالا در کنار تراکنش های غیر متمرکز است. در واقع نوآوری که در این فناوری صورت گرفته است این است که امنیت اطلاعات را بدون نیاز به یک شخص یا دولت ثالث برقرار می کند و در نتیجه نسبت به پایگاه داده های فعلی که تحت نظر یک دولت، کشور، گروه یا شخص خاصی هستند امنیت بسیار بیشتری دارد. یکی از تفاوت های کلیدی بین یک پایگاه داده معمولی و شبکه بلاک چین ساختار داده ها در آن است. یک بلاک چین در واقع اطلاعات را در گروه هایی ذخیره می کند که به آنها بلاک گفته می شود. این بلاک ها دارای ظرفیت خاصی هستند و پس از پر شدن به بلاک قبلی متصل می شوند. این در حالی است که یک پایگاه داده معمولی اطلاعات خود را در داخل جدول ها ذخیره می کند.

نحوه کار فناوری بلاک چین چگونه است؟

هدف فناوری بلاک چین این است که اجازه دهد تا اطلاعات دیجیتال ثبت و ذخیره شوند بدون این که قابل ویرایش باشند. به این ترتیب یک شبکه بلاک چین می تواند به عنوان پایه و اساس دفاتر غیرقابل تغییر یا سوابق تراکنش هایی که نمی توان آنها را تغییر داد باشد. علاوه بر این نباید فراموش کرد که این اطلاعات قابل حذف نیستند. این شبکه ها برای اولین بار در سال 1991 پیشنهاد شدند. بنابراین مفهوم شبکه بلاک چین پیش از اولین کاربرد آن یعنی استفاده از این شبکه ها در ساخت بیت کوین در سال 2009 مطرح شده بود. البته پس از آن این شبکه ها در کاربردهای دیگری مانند قراردادهای هوشمند و توکن های غیرقابل تعویض نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

غیرمتمرکز بودن عملکرد بلاک چین

فرض کنید یک شرکت مالک بیش از 10000 سرور است که آنها را در یک مزرعه سرور نگهداری می کند. این سرورها همگی زیر یک سقف و تحت مراقبت های شدید نگهداری می شوند. یک پایگاه داده بسیار مهم در داخل این سرورها ذخیره سازی شده است که نگهداری درست و امن آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. چه عواملی می توانند برای چنین پایگاه داده ای مشکل ساز شوند؟ قطعی برق، قطعی اینترنت یا بلایای طبیعی هر یک می توانند به صورت ناگهانی باعث متوقف شدن این پایگاه داده شوند.

کاری که فناوری بلاک چین انجام می دهد این است که اجازه می دهد تا داده های ذخیره شده در پایگاه داده در میان چندین گره مختلف در شبکه جریان پیدا کند. به این ترتیب حتی اگر یک گره قصد داشته باشد داده ها را دستکاری کند سایر گره ها اجازه انجام این کار را نمی دهند. به همین علت است که تراکنش هایی که در فناوری بلاک چین صورت می گیرند غیر قابل بازگشت هستند و داده هایی که در این شبکه ذخیره می شوند نیز غیرقابل تغییر می باشند.

عملکرد بلاک چین از نظر شفافیت

به علت ماهیت غیر متمرکز بودن فناوری بلاک چین همه افراد می توانند تمامی تراکنش هایی که در گره های مختلف این شبکه انجام می شوند را به صورت زنده مشاهده کنند. در این شبکه هر گره دارای یک کپی مخصوص به خود از شبکه است که با تایید و اضافه شدن بلاک های جدید به روز رسانی می شود. بنابراین به عنوان مثال شما می توانید تراکنش های موجود در شبکه بیت کوین را در هر لحظه مورد بررسی قرار دهید. به عنوان مثال اگر یک هکر بخواهد از داخل یک صرافی دزدی کرده و بیت کوین ها را جا به جا کند کاملا قابل ردیابی خواهد بود. دقت داشته باشید که خود شخص هکر ناشناس باقی می ماند ولی اگر بیت کوین ها را به یک حساب دیگر منتقل کرده یا این که قصد خرج کردن آنها را داشته باشد به سرعت مشخص می شود. البته نباید این نکته را فراموش کنید که شبکه بلاک چین با حفظ شفافیت هویت افراد را به صورت ناشناس نگه می دارد.

امنیت شبکه بلاک چین

فناوری بلاک چین دارای امنیت بسیار زیادی است و به علت عملکرد غیر متمرکزی که دارد موفق شده است تا اعتماد کاربران را به خود جلب کند. در این خصوص باید به چند نکته مهم دقت داشته باشید. بلاک های موجود در این شبکه همواره به صورت خطی پر می شوند و این یعنی آنها همواره به انتهای زنجیره بلاک چین متصل می شوند. پس با اضافه شدن یک بلاک به انتهای شبکه بازگشت به آن و تغییر دادن آن کار بسیار سختی است مگر این که اکثریت گره های شبکه روی این کار توافق کرده باشند. همین عامل نیز باعث می شود تا ارزهای دیجیتال موجود در این شبکه به راحتی قابل هک شدن نباشند و دزدی آنها کار سختی است. به همین علت است که امنیت شبکه بلاک چین از بسیاری از فناوری های دیگری که امروزه وجود دارند بیشتر است.

کاربردهای فناوری بلاک چین

امروزه علاوه بر بیت کوین صدها ارز دیجیتال دیگر نیز در بستر فناوری بلاک چین پیاده سازی شده اند ولی باید بدانید که این تنها کاربرد بلاک چین نیست. در واقع بلاک چین امروزه به یک بستر قابل اطمینان برای ذخیره کردن انواع داده ها و تراکنش ها تبدیل شده است که از امنیت بسیار بالا و سرعت خوبی برخوردار می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا