ارز دیجیتال

ارز دیجیتال بیت کوین کش چیست و هرآنچه باید درباره رمز ارز بیت کوین کش (BCH) بدانیم

بیت کوین کش (Bcash) سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتایی است که با ارائه ویژگی‌هایی مانند پرداخت سریع، هزینه‌های تراکنش بسیار کم، حفظ حریم خصوصی و ظرفیت بالای تراکنش‌ها می‌خواهد به پولی جهانی و قابل اعتماد تبدیل شود.

بیت کوین کش ارز دیجیتالی است که آگوست ۲۰۱۷ (دهم مرداد ۱۳۹۶) با فورک بیت کوین ایجاد شده است و رمزارز آن با BCH شناخته می‌شود. این ارز دیجیتال به منظور رفع مشکلات بیت کوین به وجود آمد و تمرکز اصلی آن بر ظرفیت تراکنش‌ها است.

بیت کوین کش رمزارزی بدون نیاز به مجوز و غیر متمرکز است که بر خلاف پول سنتی فیات، به واسطه‌های پولی مانند بانک‌ها و پردازنده‌های پرداخت وابسته نیست. دولت‌ها یا سایر شرکت‌های متمرکز نمی‌توانند بر تراکنش‌های بیت کوین کش نظارتی داشته باشند یا سرمایه‌ی افراد را توقیف یا مسدود کنند. همان‌طور که پول فیزیکی (مانند اسکناس دلار) مستقیماً به فرد تحویل داده می‌شود، پرداخت‌های بیت‌کوین کش مستقیماً از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شوند.

عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:



بیت کوین کش (Bitcoin Cash) چیست؟

بیت کوین کش سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتایی است که خدماتی مانند پرداخت سریع، هزینه‌های تراکنش بسیار کم، حفظ حریم خصوصی و ظرفیت بالای تراکنش‌ها را ارائه می‌دهد. این ارز دیجیتال در آگوست ۲۰۱۷ با فورک بیت کوین ایجاد شد؛ رمزارزی جدید که طرفدارانش آن را پول نقد الکترونیکی برای ادامه‌ی قانونی پروژه‌ی بیت کوین می‌دانستند. این ارز دیجیتال از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند و حداکثر عرضه‌ی آن ۲۱ میلیون BCH است.

مقاله‌ی مرتبط:

در نوامبر ۲۰۱۸ (آبان‌ماه ۱۳۹۷) بیت کوین کش در نتیجه‌ی فورک دو شاخه شد و این فورک منجر به پیدایش بیت کوین کش ABC و بیت کوین کش SV شد. برای اختصار به بیت کوین کش ABC، همان بیت کوین کش گفته می‌شود؛ چرا که هر دو از یک کلاینت استفاده می‌کنند.

پیدایش بیت کوین کش

در ابتدا متوسط اندازه‌ی هر ​بلاک در بلاک چین بیت کوین کمتر از صد کیلوبایت و متوسط هزینه‌ی هر تراکنش تنها چند سنت بود. این امر باعث آسیب‌پذیری بلاک چین بیت کوین در مقابل حملات می‌شد و می‌توانست سیستم آن را فلج کند.

برای جلوگیری از رخ دادن چنین وضعیتی، اندازه‌ی هر بلاک در بلاک چین بیت کوین به یک مگابایت و زمان لازم برای ایجاد هر بلاک به ۱۰ دقیقه افزایش یافت که در نتیجه بین تراکنش‌های موفق پی در پی وقفه و فضا ایجاد می‌شد.

این محدودیت لایه امنیتی دیگری روی بلاک چین بیت کوین اضافه کرد؛ اما با افزایش محبوبیت بیت کوین و آگاهی بیشتر در مورد پتانسیل و پیشرفت پلتفرم آن، این اقدامات دست و پاگیر شدند. تعداد تراکنش‌ها و زمان لازم برای تأیید آن‌ها به‌شدت افزایش یافت و تراکنش‌های زیادی تأییدنشده‌ باقی ماندند. با تمام این اتفاقات بیت کوین دیگر حریفی برای سیستم پردازش پرهزینه‌ی کارت‌های اعتباری محسوب نمی‌شد.

توسعه‌دهندگان دو راهکار برای حل مشکل ارائه دادند:

  • افزایش متوسط ​​اندازه‌ی هر بلاک
  • حذف بخش‌های خاصی از تراکنش‌ها با هدف ایجاد فضای بیشتری برای داده‌ها در بلاک چین

تیم بیت کوین کور (Bitcoin Core) که مسئولیت توسعه و نگه‌داری الگوریتم نیروبخشی بیت کوین را به عهده دارد، پیشنهاد افزایش اندازه‌ی بلاک را رد کرد.

راجر ور

راجر ور (Roger ver) حامی اصلی بیت کوین کش

راجر ور (Roger Ver)، وو جیهان (Wu Jihan) و هایپو یانگ (Haipo Yang) از حامیان ابتدایی بیت کوین بودند که افزایش اندازه‌ی بلاک در شبکه‌ی این ارز دیجیتال را جزئی از دیدگاه اصلی ناکاموتو در مورد خدمات پرداخت می‌دانستند و به همین دلیل، افزایش اندازه بلاک بیت کوین را راه‌ حلی مناسب برای مشکلات بیت کوین در نظر گرفتند. دیگر حامیان بیت کوین که مخالف افزایش حجم بودند، افزایش سایز بلاک را برای ذخیره‌ی تراکنش‌ها و تمرکززدایی آن خطرناک می‌دانستند.

در نهایت در بحبوحه‌ی جدال ماینر‌ها و دیگر ذینفعان جامعه‌ی ارزهای دیجیتال، پس از کشمکش‌های طولانی، پروژه‌ی بیت کوین و جامعه‌ی آن به دلیل نگرانی در مورد ویژگی مقیاس‌پذیری بیت کوین به دو شاخه تقسیم شد: بیت کوین و بیت کوین کش.

بیت کوین و بیت کوین کش دو ارز دیجیتال جداگانه محسوب می‌شوند

بیت کوین کش در آگوست ۲۰۱۷ ایجاد شد و هر دارنده‌ی بیت کوین، به همان مقدار بیت کوین کش دریافت کرد. این ارز دیجیتال در ابتدای راه در صرافی‌های دیجیتال با قیمت چشمگیر ۹۰۰ دلار وارد بازار شد. بسیاری از صرافی‌های مهم مانند کوین بیس و itBit در آن زمان بیت کوین کش را تحریم کردند و آن را در فهرست رمزارزهای صرافی‌های خود اضافه نکردند؛ اما با حمایت بزرگ‌ترین پلتفرم استخراج ارزهای دیجیتال جهان (Bitmain) از بیت کوین کش، عرضه‌ی آن برای مبادلات رمزارزها تضمین شد.

بیت کوین کش به شکل غریبی یک سال بعد از به وجود آمدنش در نوامبر ۲۰۱۸ (آبان‌ماه ۱۳۹۷) و به همان دلیلی که از بیت کوین جدا شده بود، به دو شاخه با نام‌های بیت کوین کش ABC (سایز بلاک قابل تنظیم یا Adjustable Block Cap) و بیت کوین کش SV (رؤیای ساتوشی یا Satoshi Vision) تقسیم شد.

bitcoin cash fork

  • بیت کوین کش ABC از کلاینت خود بیت کوین کش با تغییراتی مانند مرتب کردن تراکنش‌ها با ترتیب خاصی، استفاده می‌کند.
  • بیت کوین کش SV توسط کریگ رایت، مدعی مخترع بیت کوین، هدایت می‌شود. او استفاده از قراردادهای هوشمند روی بلاک چین بیت کوین را رد کرد.

با فورک بیت کوین کش، وجوه بیشتری به اکوسیستم این ارز دیجیتال وارد و تعداد توکن‌های در دسترس سرمایه‌گذاران چندین برابر شد. از زمان راه‌اندازی، هر دو شاخه‌ در صرافی‌های دیجیتالی ارزش قابل توجهی به دست آورده‌اند.

تفاوت بیت کوین کش با بیت کوین

bitcon vs bitcoin cash

بیت کوین رمزارزی همتا به همتا است که برای انجام تراکنش‌های روزانه و تبادلات مالی ایجاد شده. با افزایش محبوبیت و ارزش این ارز دیجیتال در طول سالیان، بیت کوین به ابزاری برای سرمایه‌گذاری تبدیل شد؛ اما با محدودیت اندازه یک مگابایتی بلاک بیت کوین و افزایش تراکنش‌ها، مشکلات مقیاس‌پذیری در بلاک چین آن به وجود آمد و در نتیجه زمان تأیید و هزینه‌ی تراکنش‌ها افزایش یافت. از طرفی بیت کوین کش قادر خواهد بود با پایین نگه‌داشتن هزینه‌ی تراکنش‌ها، تعداد تراکنش‌ در ثانیه (TPS) را بالا ببرد؛ در نتیجه‌ی این اتفاقات، مشکلات تأخیر در پرداخت و هزینه‌های بالای شبکه‌ی بیت کوین را برطرف کند.

 

  • اندازه‌ی بلاک: بر خلاف بیت کوین، بیت کوین کش برای مقیاس‌پذیری بیشتر ایجاد شده است تا پاسخگوی نیاز‌های سیستم پرداخت جهانی باشد. در جریان هاردفورک بیت کوین، اندازه‌ی بلاک بیت کوین کش از یک مگابایت به هشت مگابایت افزایش یافت.
  • تعداد تراکنش‌ها: بیت کوین به‌طور معمول بین سه تا هفت تراکنش در ثانیه پردازش می‌کند؛ اما بیت کوین کش توانایی پردازش حداکثر ۲۰۰ تراکنش در ثانیه دارد. میانگین تعداد تراکنش‌های هر بلاک بیت کوین در زمان ایجاد بیت کوین کش بین هزار تا هزار و پانصد بود و تعداد تراکنش‌های بلاک چین بیت کوین کش با شبیه‌سازی شرایطی با تعداد تراکنش‌های زیاد، در سپتامبر ۲۰۱۸ (شهریور ماه ۱۳۹۷) به تعداد ۲۵ هزار در هر بلاک رسید.
  • هزینه‌ی تراکنش‌ها: تفاوت در اندازه‌ی بلاک به کاهش هزینه‌ی تراکنش، افزایش سرعت و قابلیت اطمینان آن کمک می‌کند؛ به‌طوری‌‌که تراکنش‌های بیت کوین کش معمولاً کمتر از یک پنی هزینه دارد و این مقدار برای تراکنش‌های بیت کوین از سال ۲۰۲۰ (۱۳۹۹) بین یک تا پانزده دلار بوده است.
  • نپیوستن بیت کوین کش به ارتقای سگویت (SegWit یا Segregated Witness): سگویت به نرم‌افزار تولید‌کننده‌ی تراکنش اجازه‌ی جدا کردن قسمت شاهد (witness) از بقیه‌ی اطلاعات یک تراکنش را می‌دهد و با این کار اندازه‌ی هر تراکنش بیت‌ کوین را کاهش و کارایی بلاک را افزایش می‌دهد.

طرفداران اصلی بیت کوین کش، مانند راجر ور، برای افزایش اندازه‌ی بلاک در شبکه‌ی این ارز دیجیتال به دیدگاه اصلی ناکاموتو در مورد خدمات پرداخت استناد می‌کنند. به گفته‌ی آن‌ها، تغییر اندازه‌ی بلاک بیت کوین امکان استفاده از آن برای انجام تراکنش‌های روزانه را فراهم می‌کند و در این صورت، قابل رقابت با سازمان‌های پردازش کارت اعتباری چندملیتی مانند ویزا خواهد بود؛ چرا که این سازمان‌ها هزینه‌های بالایی برای پردازش تراکنش‌های بین‌المللی دریافت می‌کنند.

شباهت بیت کوین کش با بیت کوین

جدای از تفاوت‌های آرمانی و اندازه‌ی بلاک‌ها، شباهت‌های زیادی بین بیت کوین و بیت کوین کش وجود دارد.

هر دو از سازوکار اجماع گواه بر کار (PoW) برای استخراج رمزارز‌های جدید استفاده می‌کنند؛ از خدمات Bitmain، بزرگ‌ترین دستگاه ماین ارز دیجیتال در جهان، بهره می‌برند و هر دو تعداد محدودی برابر با ۲۱ میلیونی توکن‌ برای عرضه دارند.

بیت کوین کش نیز برای شروع از الگوریتم سختی استخراج (EDA) مخصوص بیت کوین استفاده کرد که هر ۲۰۱۶ بلاک یک‌ بار (تقریباً هر دو هفته یک‌ بار) سختی استخراج را تنظیم و با افزایش سختی ماینر‌ها را مجبور به صرف زمان و تلاش بیشتری برای ایجاد بلاکی جدید می‌کرد.

ماینر‌ها با استفاده از این شباهت‌ها، فعالیت‌های استخراج خود را بین بیت کوین و بیت کوین کش تغییر دادند. این روش برای ماینرها سودآور اما برای عرضه‌ی بیت کوین کش در بازار مضر بود. از این رو، بیت کوین کش الگوریتم EDA خود را اصلاح کرد تا تولید رمزارزهای آن برای ماینرها آسان‌تر شود.

ویژگی‌های اصلی بیت کوین کش

  • قابل استفاده برای همه: نظارت یا کنترلی بر شبکه‌ی آن وجود ندارد و برای استفاده از آن نیاز به کسب اجازه از شخصی نیست.
  • تراکنش‌های مستعار: هویت افراد به تراکنش‌ها گره نخورده و این امر به استفاده‌ی همگانی از بیت کوین کش بدون هیچ سانسوری کمک کرده است.
  • شفافیت: تراکنش‌ها شفاف صورت می‌گیرند و در دفتر کل جهانی به نام بلاک چین ثبت می‌شوند. این دفتر کل در فواصل منظم در بلاک‌های متصل به هم که تشکیل زنجیره داده‌اند، به‌روز می‌شود. به کمک این ویژگی احتمال کلاه‌برداری در بلاک‌ چین از بین می‌رود.
  • توزیع‌شده: دفتر کل (بلاک چین) به‌صورت داوطلبانه توسط شبکه‌ای از شرکت‌کنندگان (گره‌ها) ذخیره می‌شود و این امر باعث اطمینان از طول عمر اطلاعات خواهد شد.
  • مبتنی بر قوانین: گره‌ها برای رسیدن به توافق از مجموعه‌ای از قوانین (یک پروتکل) پیروی می‌کنند و طبق این توافق، مالکیت واقعی هر شخص مشخص می‌شود. از طرفی هر پروتکل (با اجماع تعداد زیادی از گره‌ها) و تقاضای شرکت‌کنندگان قابلیت تکامل‌پذیری دارد. در این صورت، با قراردادهای اجتماعی که توسط شرکت‌کنندگان تشکیل می‌شود، بیت کوین کش را می‌توان سیستمی شبه سیاسی دانست.
  • تغییر‌ناپذیر: فناوری به‌کاررفته در بلاک چین بیت کوین کش به شکلی است که پس از ثبت در بلاک چین‌، تراکنش‌ها قابل تغییر نخواهند بود.
  • امنیت بالا: مکانیسم اجماع به‌کاررفته در بلاک چین بیت کوین کش الگوریتم گواه بر کار (PoW) و رقابت ماینرها در بلاک چین بر سر افزودن بلاک جدید به زنجیره‌ است. هزینه‌های سخت‌افزاری و انرژی مصرفی برای ماین در الگوریتم گواه بر کار به حفظ امنیت شبکه و رعایت اصول نظریه‌ی بازی کمک می‌کند؛ چرا که حمله به شبکه بسیار گران تمام خواهد شد و مهاجم به‌طور مستقیم سودی نخواهد برد.
  • عرضه‌ی ثابت: تنها ۲۱ میلیون توکن بیت کوین کش در نهایت ایجاد خواهد شد که این امر، آن را به دارایی مشهودی مانند زمین یا طلا تبدیل می‌کند و در نتیجه ذخیره‌ی طولانی‌مدت این ارز دیجیتال سودآور خواهد بود.
  • هزینه‌های پایین: بیت کوین کش برای هر تراکنشی فارغ از مکان انجام آن (از جمله تراکنش‌های فرامرزی) اعتبار، سرعت و به‌صرفه بودن را امکان‌پذیر می‌کند و در نتیجه جایگزینی مناسب برای شبکه‌های پرداختی مانند ویزا (Visa) یا مسترکارت (Mastercard) خواهد بود.

چرا بیت کوین کش منحصر‌به‌فرد است؟

ویژگی‌های اصلی بیت کوین کش آن را به سرمایه‌ای مناسب برای ذخیره‌ی طولانی مدت و ابزاری مؤثر برای مبادله تبدیل کرده است. از نظر فلسفی، این دو مورد در کنار ماهیت غیر متمرکز و بازِ پروتکل آن، بیت کوین کش را به روشی برای حمایت و پیشرفت آزادی اقتصادی جهانی تبدیل کرده است.

ذخیره ارزش بلند مدت

مجموع عرضه‌ی کل بیت کوین کش هرگز بیشتر از ۲۱ میلیون توکن نخواهد بود. این موضوع در کدی که پروتکل بیت کوین کش را تعریف می‌کند نوشته شده است و به‌عنوان یک شبکه‌ی غیر متمرکز، کاربران نحوه‌ی تکامل پروتکل آن را تعیین می‌کنند؛ از آنجا که با تغییر پروتکل دارایی شرکت‌کنندگان کاهش پیدا خواهد کرد، مطمئناً این محدودیت عرضه (۲۱ میلیون توکن) برای همیشه باقی خواهد ماند.

نرخ افزودن توکن‌های جدید در چرخه‌ی گردش به‌تدریج در برنامه‌ای مشخص موجود در کد کاهش می‌یابد. این نرخ تقریباً هر چهار سال نصف می‌شود (هاوینگ) و به همین دلیل بیت کوین کش دارایی تورم‌ناپذیر باقی خواهد ماند.

سومین هاوینگ بیت کوین کش در آوریل ۲۰۲۰ (فروردین ۱۳۹۹) اتفاق افتاد و نرخ انتشار توکن آن از ۱۲٫۵ بیت کوین کش به ازای هر بلاک به ۶٫۲۵ بیت کوین کش کاهش پیدا کرد. در چهارمین هاوینگ بیت کوین کش که در سال ۲۰۲۴ (۱۴۰۳) اتفاق خواهد افتاد، این رقم به ۳٫۱۲۵ کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت در آخرین هاوینگ در سال ۲۱۳۶ (۱۵۱۵)، نرخ انتشار توکن بیت کوین کش به ازای هر بلاک به ۰٫۰۰۰۰۰۱۶۸ بیت کوین کش (BCH) خواهد رسید.

با تعداد مشخص و غیر قابل‌ تغییر عرضه‌ی توکن بیت کوین کش این ارز دیجیتال دارایی مشهود و منحصربه‌فردی مانند طلا به شمار می‌رود که ارزشش تابعی از عرضه و تقاضا است.

وسیله‌ای مؤثر برای مبادله

بیت کوین کش درست مانند پول نقد اما در حوزه‌ی دیجیتال، امکان پرداخت همتا به همتا بین افراد را فراهم می‌آورد. هزینه‌های بسیار پایین تراکنش‌ها و تسویه حساب فارغ از موقعیت فیزیکی افراد باعث می‌شود این ارز دیجیتال نه‌تنها برای حواله‌ها و تجارت‌های فرامرزی، بلکه برای انجام تراکنش‌های روزانه و حتی خرید غذا مفید باشد.

آزادی اقتصادی

آزادی اقتصادی عبارت است از توانایی افراد برای به دست آوردن و استفاده آزادانه از منابع شخصی به هر نحوی که بخواهند، چه به‌صورت مستقل و چه در همکاری با دیگران. این جزء حیاتی کرامت انسانی و حقوق اساسی بشر است. پول به‌عنوان وسیله‌ای که برای ذخیره و مبادله‌ی ارزش، ابزار اصلی برای ایجاد این آزادی است. بیت کوین کش با پشتیبانی از آزادی اقتصادی می‌تواند جایگزینی برای پول فیات باشد که بر خلاف ارزهای ملی، در برابر ضبط اموال، سانسور و کاهش ارزش در نتیجه‌ی تورم نامحدود مقاوم است.

موارد استفاده بیت کوین کش

using bitcoin cash

بیت کوین کش ماهیت کمیاب بودن ارزی مانند طلا را با ماهیت مصرفی پول نقد ترکیب می‌کند. با تعداد محدود ۲۱ میلیونی توکن‌های بیت کوین، بیت کوین کش کمیاب و مانند پول نقد فیزیکی، به‌راحتی قابل خرج کردن است. تراکنش‌های بیت کوین کش به دلیل هزینه‌ی بسیار پایین،‌ خیلی سریع انجام می‌شوند و پرداخت‌های آن نیز قابل تأیید از طریق موبایل یا کامپیوتر است.

این ارز دیجیتال موارد استفاده‌ی مختلفی دارد. علاوه بر پرداخت همتا به همتا بین افراد، بیت کوین کش می‌تواند برای پرداخت در تجارت کالا و خدمات در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین مورد استفاده قرار بگیرد. هزینه‌های بسیار پایین بیت کوین کش اقتصاد میکروتراکنش جدیدی مانند پاداش‌های چند سنتی (cent) به تولید‌کنندگان محتوا و کاربران برنامه‌اش را امکان‌پذیر می‌کند.

بیت کوین کش همچنین هزینه‌ها و زمان تسویه‌ی حواله‌ها و تجارت فرامرزی را کاهش می‌دهد. دیگر مواردی که بیت کوین کش ارائه می‌دهد شامل توکن‌ها، قرارداد هوشمند ساده و پرداخت‌ خصوصی با ابزارهایی مانند CashShuffle و CashFusion است.

Cashshuffle به کاربر اجازه می‌دهد تابیت کوین کش مربوط به خود را با سایر بیت کوین کش‌ها مخلوط (shuffle) کند و رد تراکنش‌ها را از بین ببرد. استفاده از این ابزار از طریق والت (کیف پول دیجیتال) الکترون کش (Electron Cash) مخصوص تراکنش‌های بیت کوین کش امکان‌پذیر است. تقویت این ابزار با سیستمی به نام Cashfusion انجام شد. Cashfusion امکان ردیابی زنجیره‌ای تراکنش‌ها را به‌طور کامل از بین می‌برد و کاربر می‌تواند ورودی و خروجی‌های غیر استاندارد داشته باشد.

امضای اشنور

امضاهای اشنور (Schnorr Signatures) یکی دیگر از ابزار مورد استفاده برای افزایش حریم خصوصی کاربران بیت کوین کش است. کاربران می‌توانند با ترکیب کلیدهای عمومی خود و ایجاد کلید عمومی جدید یا ترکیب امضاهای و ایجاد امضایی جدیدُ تراکنش‌های پیچیده را به تراکنشی استاندارد و ساده و غیر قابل ردیابی تبدیل کنند.

استخراج بیت کوین کش

استخراج بیت کوین کش

ماینینگ فرآیندی است که طی آن تراکنش‌های جدید بیت کوین کش تأیید و بلاک‌های جدیدی به بلاک چین بیت کوین کش اضافه می‌شوند. ماینرها از قدرت محاسباتی و برق برای حل معماهای پیچیده استفاده می‌کنند و با انجام این کار، می‌توانند از تراکنش‌ها بلاک‌های جدید ایجاد کنند و در صورت پذیرفته شدن این بلاک‌ها در شبکه، ماینر یا استخر استخراج، پاداشی در قالب بیت کوین کش جدید دریافت کنند.

بازار ماینینگ رقابتی است و با افزایش قیمت بیت کوین کش در بازار، ماینرهای بیشتری انگیزه پیدا خواهند کرد تا تعداد تلاش‌های خود در هر ثانیه (هش ریت) را به هدف تولید بلاک جدید و پذیرش آن در شبکه‌ی بیت کوین کش، افزایش بدهند. ماینرهای بیشتر با افزایش و توزیع هش ریت، امنیت شبکه را افزایش می‌دهند و مانع کنترل شبکه توسط یک ماینر خاص می‌شوند.

هر شخصی می‌تواند با داشتن سخت‌افزار‌ تخصصی و نرم‌افزارهای گره‌ کامل مانند BCHN، بیت کوین کش ماین کند و با ساخت بلاکی جدید به بقیه‌ی شبکه‌ی این ارز دیجیتال متصل شود. پردازنده‌ی گرافیکی (GPU) یا پردازنده‌ مرکزی (CPU) برای ماین بیت کوین کش کارایی ندارد؛ استخراج این ارز دیجیتال با دستگاه‌های ماین اسیک (ASIC) امکان‌پذیر است و به دو صورت مستقل یا گروهی انجام می‌شود.

خرید رمزارز بیت کوین کش

بیت کوین کش در بسیاری از صرافی‌های دیجیتال موجود معامله می‌شود. برای خرید این ارز دیجیتال به‌صورت مستقیم می‌توانید به صرافی‌های دیجیتال مراجعه کنید؛ همچنین می‌توانید بیت کوین یا تتر بخرید و آن را در این صرافی‌ها به بیت کوین کش تبدیل کنید. برخی از رایج‌ترین صرافی‌هایی که از رمزارز بیت کوین کش پشتیبانی می‌کنند عبارت‌اند از:

  • بایننس (Binance)
  • هیت‌بی‌تی‌سی (HitBTC)
  • کوین‌اکس (CoinEx)
  • بیت‌فارکس (BitForex)
  • بیت‌هامپ (Bithumb)

کیف پول (والت) بیت کوین کش

برای بیت کوین کش کیف پول‌های متعددی در انواع مختلف عرضه شده است. والت‌های بیت کوین کش در قالب‌ والت نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، اپلیکیشن‌های موبایل یا آنلاین وجود دارند و به‌ راحتی می‌توانید این ارز دیجیتال را روی کامپیوتر، موبایل یا حتی در اینترنت ذخیره، دریافت و ارسال کنید. در تصویر زیر به هر کدام‌ از این نوع والت‌ها به‌ همراه ویژگی‌های آن‌ اشاره شده است:

مقاله مرتبط:

ولت‌ها

  • کیف پول سخت‌افزاری Ledger Nano S: محبوب‌ترین والت سخت‌افزاری شرکت لجر است که امکان ذخیره‌سازی کلید خصوصی به‌صورت آفلاین را در آن خواهید داشت. این والت برای تأیید تراکنش‌ها و خواندن آدرس مقصد به صفحه‌نمایش مجهز است و امکان بازیابی اطلاعات از طریق عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای فراهم می‌کند. لجر نانو اس را می‌توان از وب‌سایت ledgernano.ir تهیه کرد.
  • کیف پول سخت‌افزاری TREZOR T: این والت سازوکاری مشابه والت سخت‌افزاری لجر دارد، مجهز به نمایشگر لمسی کوچکی است و قابلیت اتصال به گوشی و کامپیوتر دارد. والت ترزور تی از ۱۶۰۰ رمزارز پشتیبانی می‌کند و آن را می‌توان از این لینک دریافت کرد.
  • کیف پول چندمنظوره Jaxx: والت جکس رابط کاربری ساده‌ و قابل درکی دارد و در آن امکان معاوضه‌ی ارز دیجیتال با ارز دیجیتال خواهید داشت. این والت با ارزهای دیجیتال مختلف و با سیستم‌های عامل‌ مختلف از جمله ویندوز، مک، اندروید و iOS نیز سازگار است. والت Jaxx را می‌توان از وب‌سایت رسمی آن دریافت کرد.
  • کیف پول نرم‌افزاری Electron Cash: والتی نرم‌افزاری برای ویندوز، OSX، لینوکس و اندروید است که تنها برای خرید و فروش بیت کوین کش استفاده می‌شود و نسخه‌ی iOS ندارد. الکترون کش والتی کم‌حجم با نصب و استفاده‌ی آسان است و امکان کنترل کلیدهای خصوصی در آن فراهم شده. این والت را از طریق وب‌سایت اصلی آن دریافت کنید.
  • کیف پول Coinomi: والتی چندارزی با پشتیبانی بیش از ۵۰۰ کوین و توکن است که برای موبایل و دسکتاپ ارائه شد. والت کوینومی را می‌توان از این لینک دریافت کرد.

تاریخچه قیمت رمزارز بیت کوین کش

 

بیت کوین کش نمودار


بیت کوین کش در زمان عرضه ارزشی برابر ۳۶۰ دلار داشت و پس از آن، در دوران اوج خود در اواخر ۲۰۱۷ (بیست و نهم آذر ۱۳۹۶) به بالاترین قیمت، برابر با ۴۰۹۱ دلار رسید و این رشد سریع، آن را در بازارهای جهانی به رمزارزی مطرح تبدیل کرد.

آینده‌ ارز دیجیتال بیت کوین کش

saving bitcoin cash

بیت کوین کش در بسیاری از صرافی‌های اصلی ارزهای دیجیتال معامله می‌شود؛ هزینه‌‌ و زمان پردازش تراکنش‌ها در آن پایین است و می‌توان آن را مستقیما از فردی دریافت و به شخص دیگری ارسال کرد.

تعداد استخرهای بیت کوین کش در حال حاضر محدود و آینده‌ی این ارز دیجیتال به این چند استخر وابسته است. بیت کوین کش نسبت به بیت کوین کمتر شناخته‌شده است و با وجود مزایای آن، کاربرانی کمتر از بیت کوین دارد. سرمایه‌گذاران هنوز این ارز دیجیتال را به‌عنوان رمزارزی برای ذخیره‌ی طولانی‌مدت در نظر نمی‌گیرند و از آن بیشتر برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این سرعت توسعه‌ی آن روی بلاک چین به دلیل کوچک بودن تیم توسعه‌دهنده‌‌اش محدود است.


نظر شما درباره‌ی بیت کوین کش چیست؟ آیا تجربه‌ی خرید این ارز دیجیتال را دارید؟ آینده‌ی آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

***

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی جی کی زی وب نیست. خطر از‌ دست‌ دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

یک دیدگاه

  1. Very nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to say
    that I’ve really enjoyed browsing your blog posts.

    In any case I will be subscribing to your feed and I
    hope you write again very soon!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا