ارز دیجیتال

رمزارز ترون چیست و ه‍ر آنچه باید در مورد شبکه و ارز دیجیتال ترون بدانیم

از ۲۰۱۷ که ترون وارد بازار رمزارز شد، TRX یکی از پرطرفدارترین‌ها رمزارزها بوده است. در این مقاله به بررسی شبکه‌ی‌ ترون و ارز دیجیتال آن به نام ترونیکس (TRX) می‌پردازیم.

 ترون (Tron) در سپتامبر ۲۰۱۷ توسط مؤسسه‌ی غیر انتفاعی سنگاپوری به نام بنیاد ترون ساخته شد. مدیرعامل آن جاستین سان (Justin Sun) و تیم توسعه‌ی آن شامل تعدادی از طرفداران پروپاقرص معروف تکنولوژی است.

بر اساس مقاله‌ی Securities، این کوین با استفاده از جامعه‌ی طرفداران و جنب‌های تکنیکی منحصربه‌فردش به یکی از ده رمزارز برتر در دنیا از لحاظ ارزش بازار تبدیل شده است، جالب‌‌تر از همه این که ترون تنها در دو سال به این موفقیت رسیده است.


عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:


ترون چیست

ترون ماشین مجازی غیر متمرکزی است که برای پیشرو بودن در اینترنت غیر متمرکز ساخته شده است. ترون همانند اتریوم به توسعه‌دهندگان دپ‌ (اپلیکیشن‌ غیر متمرکز) امکان ساخت و به‌کارگیری پروتکل‌های پیچیده را ازطریق قراردادهای هوشمند روی بلاک چین خود می‌دهد.

این پلتفرم قادر به پردازش ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه است؛ این عملکرد ترون را در همکاری با پردازنده‌های اصلی از جمله پی‌پال قرار می‌دهد. بهتر از همه، ترون دارای کارمزد تراکنش صفر است و می‌توانید میلیون‌ها دلار TRX را به هر نقطه از دنیا در چند ثانیه و بدون پرداخت کارمزد بفرستید.

برای درک بهتر وظیفه‌ی تاریخی توسعه‌دهندگان ترون، ابتدا باید اینترنت غیر متمرکز را درک کنید. اینترنت غیر متمرکز با اینترنتی که اکنون استفاده می‌کنیم تفاوت‌های کلیدی دارد و شرکت‌ هاستینگ در آن وجود ندارد؛ بلکه تمام اینترنت توسط کاربران اجرا می‌شود.

تاکنون مفهوم وب غیر متمرکز محال به نظر می‌رسید و قدرت پردازش دنیا برای آن کافی نبود. بااین‌حال ماهیت شفاف شبکه‌ی بلاک‌چین برای انجام چنین وظیفه‌ای ایده‌آل به نظر می‌رسد؛ این دقیقا همان نقشی است که ترون به‌دنبال آن است.

 


تاریخچه ترون

داستان ترون از اوایل ۲۰۱۷ شروع می‌شود. در آن زمان مدیرعامل شرکت جاستین سان، رسما سازمانی غیر انتفاعی را که امروزه با نام ترون می‌شناسیم در سنگاپور تأسیس کرد. هدف این سازمان، ساختن زیرساختی برای اینترنت غیر متمرکز و فراهم کردن سیستم مدیریت دمکراتیک در این شبکه‌ی جدید بود.

جاستین سان ترون

امروزه ترون به دلیل سرعت تراکنش بالا و مدیرعامل سرزنده‌اش، جاستین سان شناخته می‌شود.

سان با حوزه‌ی تکنولوژی امور مالی بیگانه نبود، زیرا او شاگرد مؤسس علی‌بابا، جک ما بود. سان از دانشگاه جک ما یعنی هوپان فارغ‌التحصیل شده بود و در همان ماه‌ها در فهرست فوربز، جزو «۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال چینی» و «۳۰ نفر برتر زیر ۳۰ سال آسیایی» قرار گرفته بود. باید توجه کرد که سان قبل از معرفی ترون در بخش بلاک‌چین شناخته‌شده بود.

سان نماینده‌ی اصلی ریپل (Ripple) در چین بود. این مقام او را در جایگاهی قرار می‌داد که می‌توانست با شبکه‌ای از افراد که روزی برای مبدل ساختن ایده‌ی ترون به واقعیت نیاز دارد، در ارتباط باشد. او همچنین اپلیکیشن استریم آنلاین محبوبی به نام پیوو (Peiwo) تأسیس کرد، درحال‌حاضر این اپلیکیشن ۱۰ میلیون کاربر در چین دارد.

جالب‌تر از آن‌که سان، ترون را چند ماه بعد در پیوو به کار برد. این یکپارچه‌سازی به پیشرفت ترون در ناحیه کمک کرد، همچنین این استراتژی تعداد کاربران ترون را گسترش زیادی داد. از این لینک می‌توانید وایت پیپر ترون را مطالعه کنید.

صعود عرضه‌ی اولیه‌ی کوین (ICO) ترون

انتشار ترون بسیار مهم بود. بنیاد ترون در جریان ICO ترونیکس ، ۷۰ میلیون دلار برای توسعه‌ی بیشتر اکوسیستم ترون جمع‌آوری کرد. در جریان این رویداد سرمایه‌گذاران در ازای بیت‌کوین یا اتریوم، ترونیکس (رمزارز شبکه‌ی ترون) دریافت می‌کردند. در هنگام فروش قیمت هر ترونیکس ۰٫۰۰۱۹ دلار بود.

توکن‌های TRX توکن‌های کاربردی بودند که توسط بنیاد ترون صادر می‌شدند و به‌عنوان ارز واسطه‌ای برای تمامی توکن‌های بر مبنای ترون عمل می‌کردند. این توکن‌ها در شبکه‌ی MainNet باقی می‌ماندند و تراکنش‌های آسان را در سرتاسر شبکه‌ی بلاک‌چین تسهیل می‌کردند.

در ۲۰۱۸ سان ترون را به یکی از ۱۰ ارز دیجیتال برتر تبدیل کرد. این موفقیت به توسعه‌دهندگان این پلتفرم منابع، تجربه و انگیزه‌ای برای انتشار بلاک‌چین خودشان را داد. این تصمیم به ترون اجازه داد تا از پلتفرم ERC-20 در شبکه‌ی اتریوم به توکن‌های TRX مهاجرت کنند که از پروتکل بومی ترون استفاده می‌کرد.

هزینه‌ی تراکنش‌ها در ترون صفر است

بنیاد ترون

بنیاد ترون یک سازمان غیر انتفاعی است که روی توسعه‌ی موارد استفاده از TRX و پروتکل ترون تمرکز دارد. امروزه ترونیکس روی یکی از بزرگ‌ترین شبکه‌های غیر متمرکز دنیا کار می‌کند. علاوه بر آن، کل پروتکل ترون متن ‌باز است. پلتفرم‌های متن‌ باز امن‌تر هستند؛ زیرا جامعه‌ی کاربران به هر آنچه برای تست نیاز است، دسترسی دارند.

چه تیم‌هایی ترون را توسعه می‌دهند

کانون توسعه ترون (Tron Development Hub) پروژه‌ای متن ‌باز است که توسعه‌دهند‌گان را به عضو شدن و مشارکت تشویق می‌کند. هدف این کانون آموزش افراد با دانش اندک، نه فقط برای استفاده از شبکه بلکه مشارکت و در نهایت شکل دادن به آن است.

کدام مؤسسه‌های مالی از ترون استفاده می‌کنند

  • Refereum: پلتفرم رفریوم به گیمرهای در حال استریم یا بینندگان در هنگام تماشای استریم، امکان کسب ترونیکس می‌دهد. پتانسیل عظیمی در یکپارچه‌سازی گیمینگ و بلاک‌چین وجود دارد. اهداف این پلتفرم ازطریق خدمات استریم DLive در همکاری با BitTorrent انجام می‌شود.
  • Metal Pay: متال پی (Metal Pay) خدمات پرداخت آنلاینی برای ارسال پول به تمام دنیا است که با ترون همکاری می‌کند. این بدان معنی است که کاربران می‌تواند به‌راحتی توکن‌های TRX خود را ازطریق وب‌سایت متال پی به پول نقد تبدیل کنند. این وب‌سایت فرایند خرید TRX را که قبلا برای برخی از مردم مشکل بود، آسان می‌کند.
  • سامسونگ: سامسونگ، ترون را به بلاک‌چین خود به نام Blockchain Keystore اضافه کرد. این یعنی کاربران آخرین ورژن گوشی‌های سامسونگ، اکنون می‌توانند ازطریق اپ‌استور سامسونگ به دپ‌های ترون دسترسی پیدا کنند. این امر دستاوردی بزرگ برای این بلاک‌چین است؛ زیرا سازندگان محتوا قادر به دریافت مبالغ قابل ‌توجهی برای جبران زحماتشان خواهند بود و همچنین دپ‌ها در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای اپلیکیشن دنیا عرضه می‌شوند.

ترون برای امنیت شبکه خود از چه روشی استفاده می‌کند؟

شبکه ترون از سازوکار اجماع گواهی اثبات سهام واگذارشده (DPoS) برای امنیت بلاک‌چین استفاده می‌کند. DPoS مشابه سازوکار اجماع گواهی اثبات سهام (PoS)، به کاربران امکان کسب درآمد ثابت (درآمد منفعل) را به وسیله‌ی استیک کردن سرمایه‌هایشان در والت‌های شبکه می‌دهد.

 Pos در مقابل DPoS

برخلاف سیستم PoS، در سیستم DPoS تنها گره‌های (node) منتخب می‌توانند تراکنش‌ها را تأیید کنند. در اکوسیستم ترون، جامعه‌ی کاربران هر ۶ ساعت ۲۷ نماینده‌ی برتر (Super Representative) را برای انجام این وظیفه‌ی مهم انتخاب می‌کنند. این نماینده‌ها توسط جامعه‌ی کاربرانی که ترونیکس استیک می‌کنند انتخاب می‌شوند. باید توجه کرد که تمام این فرایند توسط سازمان نامتمرکز خودگردان (DAO) انجام می‌شود.

سازمان نامتمرکز خودگردان (دائو یا DAO)

دائوها همچنان شکلی از مدیریت نامتمرکز در بخش کریپتو هستند. به دائو مانند مجموعه‌ای از قراردادهای هوشمند نگاه کنید که گره‌ها می‌توانند برای تعیین اقدام بعدی سازمان به آن‌ها رأی بدهند. دائوها راهی نامتمرکز و دمکراتیک برای توسعه‌ی پلتفرم‌های بر اساس خط مشی جامعه‌ی کاربران هستند.

همکاری ترون و بیت تورنت (Bittorrent)

در جولای ۲۰۱۸، بنیاد ترون دوباره در صدر اخبار بود. این‌بار، خبر خرید بزرگ‌ترین شبکه‌ی همتا به همتای اشتراک فایل یعنی بیت تورنت توسط ترون منتشر شد. پلتفرم‌های اشتراک فایل مانند بیت تورنت اولین شکل شبکه‌های غیر متمرکز در واقعیت بودند. این پلتفرم‌ها شالوده‌ی تکنولوژی بلاک‌چین را سال‌ها قبل بنا کردند. توکن بیت تورنت (BTT) روی بلاک چین ترون منتشر شده است، این توکن در ازای مشارکت کاربران در امر اشتراک‌گذاری فایل در پلتفرم تورنت به آن‌ها اهدا می‌شود و به ادامه‌ی بقای تورنت کمک می‌کند.


استانداردهای توکن در ترون

« TRC-10 » استاندارد توکن فنی است که توسط بلاک چین ترون به‌طور بومی پشتیبانی می‌شود. ویژگی TRC10، امکان ساخت آسان است، اکثر توکن‌ها در بلاک چین ترون با این استاندارد ساخته شده‌اند. معروف‌ترین توکنی که با این استاندارد ساخته شده، توکن بیت تورنت (BTT) است. TRC10 از طریق API قابل دستیابی است.

TRC-20 استاندارد فنی است که برای قراردادهای هوشمند در بلاک چین ترون استفاده می‌شود و از ماشین مجازی ترون (TVM) پشتیبانی می‌کند.

در مقایسه‌ی این دو استاندارد می‌توان گفت کارمزد TRC10 در مقایسه با TRC20، هزار برابر کمتر است، همچنین TRC20 دارای هزینه پهنای باند برای انتقال API و انجام واریز است.


ترونیکس (TRX) چیست و چه کاربردی دارد

ترونیکس (TRX)، رمزارز بومی شبکه‌ی ترون است. کوین ترونیکس دارای حداکثر موجودی ۱۰۰,۸۵۰,۷۴۳,۸۱۲ ترونیکس است. در ۲۵ تیر ۱۴۰۰، حدود ۷۵ میلیارد از این توکن‌ها در گردش بود. توجه کنید که پس از تأیید تراکنش‌ها توسط استیک کنندگان این رمزارز، TRX جدید تولید شده و به این استیک کنندگان پاداش داده می‌شود.

تراکنش‌های ترون کارمزدی ندارند که ویژگی قابل‌ توجه آن است، این امر شبکه را قادر می‌سازد تا از ۲۰۰۰ تراکنش بدون کارمزد در هر ثانیه پشتیبانی کند.

خرید ترون از یک صرافی شامل اندکی کارمزد برای هزینه‌ی اتصال به فروشنده می‌شود. از ترون می‌توان برای ترید با سایر رمزارزها مانند بیت‌کوین و اتریوم استفاده کرد. این قبیل خریدها و تریدها مشمول کارمزد صرافی است.


قیمت ترونیکس (TRX) چقدر است و آن را از کجا به دست بیاوریم

راه‌های متعددی برای مشاهده‌ی قیمت لحظه‌ای TRX وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

تاریخچه‌ی قیمت ترون

چارت ترون/ ترونیکس/ TRX

ترونکیس برای اولین بار در 2017 و در جریان ICO با قیمت ۰٫۰۰۱۹ دلار عرضه شد. در اوایل 2018، این رمزارز شاهد رشد شدیدی بود و قیمت آن به بالای 20 سنت رسید، در این زمان TRX جزو ده رمزارز برتر قرار گرفت.

با ترکیدن حباب بازار رمزارزها در 2018، قیمت ترونیکس افت شدیدی پیدا کرد. در جریان بول ران 2021، قیمت ترونکیس به بالای 15 سنت رسید.

 


از کجا می‌توان ترون خرید

تقریبا تمام صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی امکان خرید ترون به‌صورت مستقیم یا از طریق خرید تتر را فراهم کرده‌اند. همچنین در صورت داشتن سایر رمزارزها، می‌توان با مبادله در صرافی‌های یادشده یا صرافی‌های غیر متمرکز (DEX) ترون را به دست آورد.


استخراج و ماینینگ ترون

TRX قابل استخراج نیست و توکن‌های آن به‌ وسیله‌ی استیک توکن‌های موجود برای کمک به تأیید تراکنش‌ها به‌ دست می‌آید. استیک‌کننده‌ها با تأیید تراکنش‌ها یا ایجاد توکن، کارمزد دریافت می‌کنند.

استیکینگ ترون (TRX)

استیکینگ به مجموعه‌ای از اهداف حیاتی خدمت می‌کند که یکی از آن‌ها، امکان کسب درآمد ثابت به کاربران است. در اکوسیستم ترون، کاربران ترونیکس‌ها را با نسبت یک به یک استیک می‌کنند. هرچه مقدار بیشتری استیک کنند، قدرت پاور (TRON Power) بیشتری به‌ دست می‌آورند. ترون پاور در شبکه‌ی ترون حیاتی است. یکی دیگر از اهداف حیاتی ترون، ممکن ساختن رأی دادن به نماینده‌های برتر است. باید توجه داشت که هر کاربر پس از سه روز می‌تواند ترون پاور خود را به ترونیکس تبدیل کند.


کیف پول دیجیتال ترون

دو راه اصلی برای ذخیره توکن‌های ترون وجود دارد و هرکدام دارای مزایا و معایب خود است. اگر در فضای رمزارز تازه‌کار هستید و می‌خواهید مقدار کمی TRX بخرید، یک والت موبایل برای شما کافی است. دپ ولت ترون (TRON) به‌طور رایگان در iOS و اندروید برای دانلود وجود دارد. در ادامه به دو روش ذخیره‌سازی ترون اشاره شده است.

از این لینک می‌توانید ولت‌های معرفی‌شده در وب‌سایت ترون را ببینید. قبل از انتخاب والت به‌خوبی تحقیق کنید.

کیف پول موبایل ترون

جنبه‌ی مثبت ولت موبایل آسان بودن استفاده و فراهم آوردن دسترسی سریع به رمزارزها است، جنبه‌ی منفی آن‌ این است که بیشتر در معرض حمله‌ی کلاهبرداران و هکر‌ها هستند. دقت کنید که ولت موبایلتان همیشه آنلاین  و بنابراین همیشه در معرض ریسک است. از جمله این ولت‌ها می‌توان به ترون لینک (TronLink) و تراست والت (Trust Wallet) اشاره کرد.

کیف پول سخت‌افزاری ترون

اگر می‌خواهید مقادیر زیادی TRX ذخیره کنید یا در مورد امنیت ذخیره‌سازی رمزارزتان نگران هستید، ولت سخت‌افزاری انتخاب هوشمندانه‌ای است. شرکت‌هایی مانند لجر (Ledger) و ترزور (Trezor) والت‌های سخت‌افزاری قابل ‌حمل تولید کرده‌اند.

ولت‌های سخت‌افزاری امن‌تر از ولت‌های موبایل هستند؛ زیرا رمزارزها را آفلاین نگه می‌دارند. از این استراتژی با نام ذخیره‌سازی سرد (Cold Storage) یاد می‌شود. عیب این دستگاه‌ها فیزیکی بودن است و آن‌ها را باید از خطرات دنیای واقعی مانند سرقت و آتش‌سوزی در امان نگه داشت. همچنین این دستگاه‌ها بیش از صد دلار قیمت دارند؛ این قیمت برای تازه‌واردان بازار جذاب نیست.

مرورگر بلاک چین ترون

کاربرد اساسی مرورگر بلاک چین این است که به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مورد بلاک‌های استخراج‌شده و تراکنش‌هایی که اخیرا روی بلاک چین انجام شده است، به جست‌وجو بپردازند. مهم‌ترین ویژگی مرورگر بلاک چین برای کاربران پیگیری تراکنش‌ها است. از این لینک می‌توان به مرورگر بلاک چین ترون دسترسی پیدا کرده و با ورود آدرس والت خود وضعیت تراکنش‌های انجام‌شده را مشاهده کنید.

 


آینده رمزارز ترون

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی جی کی زی وب نیست. خطر از ‌دست ‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر ‌عهده بگیرد.

اگر به پتانسیل نهفته در شبکه‎ ترون و آینده‌ی رسانه‌ی آنلاین علاقه دارید، سرمایه‌گذاری روی آن جذاب است. توکن‌های ترونیکس (TRX) برای تعامل با شبکه‌ی ترون ضروری هستند، به همین خاطر سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌‎شوند؛ مخصوصا اگر سازنده‌ی محتوای مشتاقی هستید یا به رسانه علاقه دارید و می‌خواهید با دپ‌های روی شبکه تعامل کنید.

بااین‌حال به دلیل آنکه ترون، ارزی دیجیتال است، در معرض نوسان قرار دارد. با قیمت ۰٫۰۵۴ دلار، ترون جزو رمزارزهای گران‌قیمت نیست؛ اما قوانین سرمایه‌گذاری ثابت است. قبل از سرمایه‌گذاری به‌خوبی تحقیق کنید و همیشه حد ضرر خود را در نظر داشته باشید.

حواشی ترون

مانند اکثر پروژه‌های اصلی رمزارز، ترون نیز حواشی خود را دارد. موضوع اصلی نگرانی در مورد این پروژه این واقعیت است که ظاهرا این پروتکل از سایر پلتفرم‌ها نشأت گرفته است.

برای مثال ترون از پروتکل‌های مختلفی مانند IFPS و فایل‌کوین (Filecoin) (Bitswap، PoRep، PoSt) استفاده می‌کند اما آن‌ها را در اوراق سفید (Whitepaper) خود به‌عنوان مرجع قرار نمی‌دهد. این فقدان منبع باعث شده است بعضی از کاربران ضد ترون صحبت کنند.

در جواب به ادعای جعل، سان می‌گوید این سردرگمی ناشی از ترجمه‌ی اشتباه است. او توضیح داده است که مترجمان اوراق سفید، جزئیات مهمی که در نسخه‌ی اصلی چینی مدرک وجود داشت، از قلم انداخته‌اند. با وجود این ادعا، سایر کاربران جامعه به وجود این مشکل در نسخه‌ی چینی نیز اشاره کرده‌اند.

سخن آخر

ترون به‌طور مداوم راه خود را به سر تیتر اخبار پیدا می‌کند. از غذا خوردن مدیرعامل ترون با وارن بافت تا انتشار پلتفرم دیفای (DeFi) جدید، این پروژه تخیل و قلب کاربران رمزارز را در سراسر جهان تسخیر کرده  و دیدن خلاقیت‌های تیم توسعه‌ی ترون جذاب است.

 

پرسش‌های متداول

ترون چیست؟

ترون بلاک چینی غیرمتمرکز است و رمزارز بومی آن TRX نام دارد. ویژگی ترون کارمزد صفر و انجام ۲۰۰۰ تراکنش در ثانیه است.مدیرعامل معروف آن جاستین سان (Justin Sun)، از دلایل پیشرفت این بلاک چین است.

چگونه می‌توان ترون را استخراج کرد؟

TRX قابل استخراج نیست و توکن‌های آن به‌ وسیله‌ی استیک توکن‌های موجود برای کمک به تأیید تراکنش‌ها به‌ دست می‌آید. استیک‌کننده‌ها با تأیید تراکنش‌ها یا ایجاد توکن، کارمزد دریافت می‌کنند.

آینده‎‌ی ارز دیجیتال ترون چگونه است؟

اگر به پتانسیل نهفته در شبکه‎ ترون و آینده‌ی رسانه‌ی آنلاین علاقه دارید، سرمایه‌گذاری روی آن جذاب است. توکن‌های ترونیکس (TRX) برای تعامل با شبکه‌ی ترون ضروری هستند، به همین خاطر سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌‎شوند؛ از طرفی نوسانی بودن بازار رمزارزها و وجود رقیبانی مانند اتریوم، تهدیدی برای این بلاک چین محسوب می‌شوند.
منبع
securities

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا