ارز دیجیتال

بایننس کوین (BNB) چیست و هر آنچه باید در مورد بایننس بدانیم

بایننس کوین (BNB) رمزارزی است که می‌توان از آن برای ترید یا پرداخت کارمزد در صرافی ارز دیجیتال بایننس استفاده کرد. در این مقاله با صرافی بایننس، شبکه بلاک چین اختصاصی آن و رمزارز بایننس کوین آشنا می‌شویم.

صرافی ارز دیجیتال بایننس در سال ۲۰۱۷ با تمرکز روی آلت‌کوین‌ها تأسیس شد. بایننس به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین صرافی‌های رمزارز تبدیل شده و امکان ترید بیش از ۵۰۰ کوین و توکن را فراهم کرده است. واژه بایننس از ترکیب دو کلمه باینری و بایننس ساخته شده است. بایننس در کنار خدمات تریدینگ رمزارزها، اکوسیستمی کامل از عملکردها را برای کاربران خود عرضه می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • شبکه بلاک چین بایننس با نام بایننس چین و بایننس اسمارت چین
  • آکادمی بایننس برای آموزش مفاهیم ارزهای دیجیتال
  • ارائه‌ کیف پول نرم‌افزاری تراست ولت‌ (Trust Wallet)
  • بایننس کوین (BNB)
  • صرافی غیر متمرکز بایننس دکس (Binance DeX)

در این مقاله با شبکه‌ی بلاک چین بایننس که بستری برای موارد ذکرشده است، آشنا خواهیم شد و به بررسی کامل کوین بومی این بلاک چین به نام بایننس کوین می‌پردازیم.


عناوینی که در این مقاله خواهید خواند:


تاریخچه صرافی بایننس

بایننس توسط چانگ پنگ ژائو معروف به CZ در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد. شرکت بایننس ابتدا در چین قرار داشت؛ اما در سال ۲۰۱۷ به دلیل افزایش قوانین نظارتی روی ارزهای دیجیتال در چین، به خارج از چین انتقال یافت. در حال حاضر شرکت در جزایر کیمن به ثبت رسیده است.

چانگ پنگ ژائو/Changpeng Zhao

چانگ پنگ ژائو معروف به CZ، مؤسس و مدیرعامل بایننس

در ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ (۹ می ۲۰۱۹)، بایننس قربانی رخنه‌ی امنیتی در ابعادی وسیع شد. هکرها طی این حمله، ۷۰۰۰ بیت کوین که در آن زمان معادل ۴۰ میلیون دلار بود به سرقت بردند. CZ در این رابطه گفته است هکرها توسط تکنیک‌های متعدد از جمله فیشینگ، ویروس و سایر حملات از نقاط امنیتی این صرافی عبور کرده‌اند. بایننس پس از این حمله تمامی خدمات خود را به مدت ۱۰ روز متوقف کرد. این وب‌سایت از طریق «صندوق سرمایه‌ی امن برای کاربران (SAFU)» تعهد داد که سرمایه‌ی کاربران را به آن‌ها بازمی‌گرداند.

در سپتامبر ۲۰۱۹، صرافی بایننس شروع به ارائه‌ی خدمات معاملات آتی با اهرمی تا ۱۲۵ برابر کرد. در نوامبر همان سال بایننس اقدام به خریداری صرافی بیت کوین هندی WazirX کرد.

در می ۲۰۲۱ گزارش داده شد که بایننس توسط اداره مالیات و وزارت دادگستری ایالات متحده به دلایل پول‌شویی و فرار از مالیات تحت تفحص است.


بایننس چین (Binance Chain)

صرافی بایننس یکی بزرگ‌ترین صرافی‌های دنیا از نظر حجم ترید محسوب می‌شود و اکنون با گسترش با فعالیت‌های خود، اکوسیستمی گسترده از خدمات ارائه می‌دهد. در سال ۲۰۱۸ بایننس بلاک چین خود به نام بایننس چین (Binance Chain) را معرفی کرد. ایده‌ی اصلی راه‌اندازی بایننس چین، ایجاد بلاک چینی پرسرعت بود که بتواند حجم عظیمی از تراکنش‌ها را به‌صورت ۲۴ ساعته ارائه کند.

بایننس چین (BS) به نحوی ساخته شده است که بتواند از امور مالی غیر متمرکز (دیفای) را به‌آسانی پردازش کند و به این پدیده‌ی جدید دنیای مالی سرعت ببخشد. ساخت بایننس چین باعث ورود شرکت بایننس و مدیرعامل آن، CZ، به دنیای دیفای شد. بایننس دکس (Binance DeX)، پلتفرم صرافی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال است که روی بستر بایننس چین ساخته و به‌عنوان یکی از پرکاربردترین اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (دپ) شناخته شده است. ویژگی برجسته‌ی بایننس دکس این است که کاربران می‌توانند با حفظ دارایی‌های رمزارز خود در کیف پول، به ترید بپردازند.

بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain)

شبکه‌ی هوشمند بایننس/ بایننس اسمارت چین BSC

زنجیره‌ی هوشمند بایننس یا بایننس اسمارت چین در سپتامبر ۲۰۲۰، یک سال پس از بایننس چین ارائه شد. ‌‌بایننس اسمارت چین (BSC) به‌طور موازی با بایننس چین (BS) فعالیت می‌کند. BSC بر خلاف BS، دارای قابلیت قراردادهای هوشمند است، امکان ساخت اپلیکیشن‌های غیر متمرکز را فراهم می‌کند و با ماشین مجازی اتریوم (EVM) سازگار است.

BSC یکی از بلاک چین‌ها با پایین‌ترین هزینه‌ی کارمزد است که این امر ساختن اپلیکیشن‌های دیفای را برای توسعه‌دهندگان جذاب می‌کند.

زنجیره‌ی هوشمند بایننس از مکانیزم اجماع اعتبار گواه بر سهام (PoSA) استفاده می‌کند که در آن ۲۱ تأییدکننده، BNB را استیک می‌کنند و بدین وسیله، امنیت بلاک چین بایننس را تأمین می‌کنند. توکن‌های بایننس اسمارت چین با نماد BEP-20، در اساس از همان قالب توکن‌های ERC-20 اتریوم استفاده می‌کنند.

مرورگر بلاک چین بایننس

مرورگر بلاک چین به کاربران این امکان را می‌دهد تا در مورد بلاک‌های استخراج‌شده و تراکنش‌هایی که اخیراً روی بلاک چین انجام شده است، به جست‌وجو بپردازند. مهم‌ترین ویژگی مرورگر بلاک چین برای کاربران پیگیری تراکنش‌ها است. از این لینک می‌توان به مرورگر بلاک چین بایننس دسترسی یافت و با ورود آدرس والت، وضعیت تراکنش‌های انجام‌شده را مشاهده کرد.


بایننس کوین چیست (BNB)

رمزارز بایننس کوین BNB طلایی

بایننس کوین (BNB)، کوین بومی بلاک چین بایننس است و ترید ارزهای دیجیتال در صرافی بایننس را تسهیل می‌بخشد. بایننس کوین توسط صرافی بایننس صادر و با نماد BNB معامله می‌شود. بایننس کوین ابتدا به‌صورت توکن ERC20 روی بلاک چین اتریوم ساخته شد؛ اما پس از راه‌اندازی بلاک چین اختصاصی بایننس، روی بایننس چین و بایننس اسمارت چین به‌عنوان توکن بومی عرضه شد.

این رمزارز برای اولین بار به‌صورت عرضه‌ی اولیه‌ی کوین (ICO) در جولای ۲۰۱۷ عرضه شد. بایننس، ۱۰ درصد از توکن‌ها (۲۰ میلیون BNB) را به سرمایه‌گذاران فرشته، ۴۰ درصد از توکن‌ها (۸۰ میلیون BNB) را به تیم سازنده و ۵۰ درصد باقی‌مانده (۱۰۰ میلیون BNB) را به شرکت‌کنندگان در عرضه‌ی اولیه اختصاص داد.

تمامی ۱۰۰ میلیون توکن BNB که در ICO به‌صورت عمومی به فروش رسید، دارای قیمت ۱۵ سنت به ازای هر توکن بود؛ بنابراین بایننس در مجموع ۱۵ میلیون دلار از این راه جمع‌آوری کرد. از این ۱۵ میلیون، ۳۵ درصد آن برای ارتقای پلتفرم بایننس و سیستم صرافی آن و ۵۰ درصد دیگر برای بازاریابی، برندسازی و آموزش سرمایه‌گذاران جدید استفاده شد. ۱۵ درصد باقی‌مانده برای موارد اضطراری و شرایط پیش‌بینی‌نشده ذخیره شد.

حداکثر تعداد بایننس کوین ۲۰۰ میلیون است؛ اما با توکن‌سوزی دوره‌ای، در نهایت تعداد آن به ۱۰۰ میلیون کاهش پیدا خواهد کرد.

بایننس کوین دارای حداکثر تعداد عرضه (هاردکپ) ۲۰۰ میلیون توکن است. هر سه ماه یک‌بار، بایننس با استفاده از یک‌پنجم از سود خود، اقدام بازخرید بایننس کوین می‌کند و آن را برای همیشه می‌سوزاند.

کاربران بایننس کوین تخفیفی در کارمزد تراکنش‌ها در صرافی بایننس دریافت می‌کنند. BNB را می‌توان با سایر رمزارزها مانند بیت کوین، اتریوم و … مبادله کرد.

بایننس کوین در ابتدا به‌عنوان توکنی کاربردی و برای اعمال تخفیف در کارمزدهای صرافی بایننس ساخته شده بود؛ اما کاربردهای آن به مواردی مانند پرداخت کارمزدها در بایننس چین، سرگرمی، رزرو سفر، خدمات آنلاین و خدمات مالی گسترش یافت.


توکن سوزی در بایننس کوین و تأثیر آن در قیمت

بایننس هر سه ماه یک‌بار توکن‌های BNB را می‌سوزاند؛ این کار به نوبه‌ی خود باعث کاهش عرضه و در نتیجه افزایش قیمت این بایننس کوین می‌شود. مقدار توکن‌های سوزانده‌شده طبق حجم ترید فصلی بایننس محاسبه می‌شود. بر اساس مقاله‌ی سفید (وایت پیپیر) بایننس، این شرکت در هر فصل، ۲۰ درصد از سود خود را برای بازخرید BNB استفاده می‌کند و آن را برای همیشه از بین می‌برد. توکن‌سوزی فصل تا زمانی ادامه می‌یابد که ۱۰۰ میلیون بایننس کوین سوزانده شود؛ یعنی نصف کل موجودی BNB.پانزدهمین ۱۵ توکن سوزی بایننس کوین

پانزدهمین توکن‌سوزی بایننس کوین در فصل اول ۲۰۲۱ (ژانویه تا مارس). منبع: بایننس


 کاربردهای بایننس کوین

رمزارز بایننس کوین موارد استفاده متعددی دارد که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم:

  • ترید: بایننس کوین را می‌توان با سایر رمزارزها در اکثر صرافی‌ها مبادله کرد.
  • پرداخت کارمزد تراکنش: از BNB می‌توان برای پرداخت کارمزدها در صرافی بایننس، بایننس دکس و بایننس چین استفاده کرد. کاربران در ازای استفاده از BNB برای پرداخت کارمزد در صرافی بایننس، تخفیف دریافت خواهند کرد. البته تخفیف‌های ارائه‌شده توسط بایننس هر سال نصف می‌شود؛ یعنی این تخفیف‌ها از سال ۲۰۱۷ شروع و پنج سال پس از آن در ۲۰۲۱، به اتمام خواهد رسید.
  • پرداخت در کارت‌های اعتباری: از BNB می‌توان برای انجام پرداخت‌ها در کارت‌ اعتباری ارزهای دیجیتال Crypto.com و وب‌سایت‌های Monetha و HTC استفاده کرد.
  • خدمات آنلاین: انجام پرداخت‌ها در وب‌سایت‌های Bittorrent، Canva و Storm.
  • شیوه‌ی پرداخت: تاجران می‌توان از BNB به‌عنوان شیوه‌ی پرداخت برای مشتریان استفاده کنند و بدین‌وسیله انعطاف‌پذیری بیشتری در شیوه‌های پرداخت خود ارائه بدهند.
  • رزرو خدمات مسافرتی: از BNB می‌توان برای رزرو هتل‌ و پرواز در وب‌سایت‌های منتخب از جمله TravelbyBit، Trip.io و Travala.com استفاده کرد.
  • سرگرمی: خرید هدایای مجازی، کارت‌ها، بلیط‌های بخت‌آزمایی در وب‌سایت‌هایی مانند Uplive که پلتفرم استریم ویدئو با کیفیت بالا است.
  • سرمایه‌گذاری: بعضی از پلتفرم‌ها مانند Moeda، امکان سرمایه‌گذاری در سهام، ETF و سایر سرمایه‌ها را با استفاده از بایننس کوین می‌دهند.
  • دریافت وام: BNB را می‌توان در بعضی از پلتفرم‌ها مانند ETHLend، به‌عنوان وثیقه برای دریافت وام استفاده کرد.
  • لانچ پد بایننس (Binance Launchpad): از بایننس کوین می‌توان برای سرمایه‌گذاری در بعضی از ICO-ها در برنامه‌ی بایننس لانچ پد واقع در صرافی بایننس استفاده کرد. رمزارزهای جدید که در صرافی بایننس فهرست می‌شوند، برای بار اول در لانچ پد قرار می‌گیرند و پس از طی زمانی مشخصی، برای ترید در اختیار کاربران گذاشته می‌شوند.

راه‌های به‌ دست‌ آوردن بایننس کوین (BNB)

رمزارز بایننس را می‌توان به چندین روش به دست آورد و از آن برای سرمایه‌گذاری یا ترید استفاده کرد:

  • خرید یا مبادله‌ی بایننس کوین: تقریباً تمام صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی یا خارجی امکان خرید بایننس کوین (BNB) به‌صورت مستقیم یا از طریق خرید تتر را فراهم کرده‌اند. همچنین در صورت داشتن سایر رمزارزها، می‌توان با مبادله در صرافی‌های یادشده یا صرافی‌های غیر متمرکز (DEX)، بایننس کوین را به دست آورد. برای خرید BNB لزومی به خرید یک کوین کامل نیست و می‌توان کسری از آن را خریداری کرد.
  • استخراج بایننس کوین: همان‌گونه که گفته شد، تمامی کوین‌های BNB از قبل عرضه شده است و امکان استخراج آن وجود ندارد.

از جمله شبکه‌هایی که می‌توان بایننس کوین را در آن یافت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • به‌صورت توکن ERC20 روی بلاک چین اتریوم، آدرس‌های آن با 0x آغاز می‌شود.
  • به‌صورت توکن BEP2 روی بلاک چین بایننس چین، آدرس‌های آن با bnb آغاز می‌شود.
  • به‌صورت توکن BEP20 روی بلاک چین اسمارت چین بایننس، آدرس‌های آن با 0x آغاز می‌شود.

دقت کنید که توکن‌های BNB را از آدرس ERC20 به BEP2 ارسال نکنید.


قیمت بایننس کوین (BNB) چقدر است و آن را از کجا به دست بیاوریم

راه‌های متعددی برای مشاهده‌ی قیمت لحظه‌ای بایننس کوین (BNB) وجود دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • عبارت «binance coin price» را در گوگل سرچ کنید.
  • از وب‌سایت رسمی صرافی بایننس، قیمت BNB را مشاهده کنید.
  • از وب‌سایت کوین‌مارکت‌کپ یا کوین‌گکو قیمت بایننس کوین و سایر رمزارزها را به همراه چارت مشاهده کنید.

تاریخچه قیمتی بایننس کوین

نمودار قیمتی/چارت بایننس کوین

۱۰۰ میلیون بایننس کوین طی عرضه اولیه‌ انجام‌شده در ۲۰۱۷، به قیمت ۱۵ سنت به عموم عرضه شد. از آن زمان تا اوایل ۲۰۲۱ این رمزارز در اطراف ۵۰ دلار در نوسان بود. با شروع بول ران ۲۰۲۱ و از اوایل فوریه آن سال، بایننس کوین شاهد رشد انفجاری بود و قیمت آن در عرض چند ماه، در ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ (۱۰ می ۲۰۲۱)، به رکورد ۶۹۰ دلار رسید.


کیف پول دیجیتال بایننس کوین

برای ذخیره‌سازی بایننس کوین (BNB) می‌توان از ولت‌های سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری زیر استفاده کرد:

  • کیف پول رسمی بایننس کوین با نام «تراست ولت (TrustWallet)»
  • ولت‌های نرم‌افزاری Enjin، Jaxx، BRD، Atomic Wallet، Coinomi
  • کیف پول سخت‌افزاری لجر، ترزور یا کول ولت

علاوه بر تراست ولت، کیف پول‌های MetaMask، Math Wallet، Bitkeep و Binance Chain Wallet از بایننس کوین در بلاک چین بایننس اسمارت چین پشتیبانی می‌کنند.


آینده‌ی بایننس کوین چگونه است؟

بایننس اکوسیستمی از شبکه‌های بلاک چین غیر متمرکز است. این شرکت یکی از صرافی‌های رمزارز پیشرو در دنیا است و سازمان‌های جانبی آن توجه‌ زیادی به خود جلب کرده. این شرکت در سال ۲۰۱۷ به‌عنوان صرافی شروع به کار کرد؛ اما امروزه در حوزه‌های مختلفی در حال فعالیت است. از زمان انتشار بایننس کوین (BNB)، صرافی بایننس از افزایش علاقه‌ی سرمایه‌گذاران به این رمزارز نفع برده است. بایننس کوین در سال ۲۰۲۱ رشد زیادی را شاهد بود و همین امر باعث شد جلب توجه سرمایه‌گذاران سازمانی به آن شد.

توکن‌سوزی‌های انجام‌شده و حذف نصف کل موجودی این رمزارز باعث کاهش عرضه و نایاب‌تر شدن آن می‌شود. در صورت گسترش اکوسیستم بایننس و پرداخت کارمزدها در بلاک چین بایننس توسط BNB، جایگاه این رمزارز تثبیت خواهد شد. از طرفی این رمزارز به عملکرد صرافی بایننس وابسته است که این امر، ریسکی برای بایننس کوین محسوب می‌شود.

منبع
coinmarketcapwikipediacorporate finance institutecoinjournalbinanceinvestopedia

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا