خودروهای برقی تا سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از مدل‌های بنزینی خواهند بود

طبق نتایج یک تحقیق علمی، خودروهای برقی آینده، هزینه ساخت و قیمت نهایی پایین‌تر از نمونه‌های احتراقی خواهند داشت. این شرایط، ابتدا در شاسی‌بلندهای الکتریکی فراهم خواهد شد.

 به گزارش carscoops قیمت، یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر فروش خودروهای برقی است. با وجود پیشرفت‌های جالب توجه در صنعت حمل‌و‌نقل الکتریکی و کاهش هزینه خرید طی سال‌های گذشته، هنوز مدل‌های برقی قیمت بالاتری نسبت به معادل بنزینی و دیزلی دارند. علاوه بر این، کمبود شارژرهای عمومی، مدت‌زمان مورد نیاز برای شارژ باتری‌ها و قیمت نه‌چندان گران سوخت‌های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل، برتری خودروهای برقی را کم‌رنگ نشان می‌دهد.

بر اساس یک پژوهش اقتصادی که توسط گاردین منتشر شده است، خودروهای الکتریکی خانوادگی در سال ۲۰۲۷ ارزان‌تر از معادل بنزینی و دیزلی خواهند بود. کارشناسان معتقدند روند تولید و مونتاژ خودروهای برقی، به دلیل ساختار موتورهای الکتریکی و تجهیزات مرتبط با شارژ و باتری، ساده‌تر از محصولات احتراقی است و این موضوع، نیاز به نیروی کار در کارخانه‌های خودروسازی آینده را کاهش می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط:

محققان بلومبرگ NEF معتقدند شاسی‌بلندهای اندازه متوسط و پهن‌پیکر برقی در سال ۲۰۲۶، نسبت به معادل بنزینی ارزان‌تر خواهند بود؛ اما در سال ۲۰۲۷ خودروهای الکتریکی کوچک مثل هاچبک‌های شهری، تقریبا قیمت مشابه مدل‌های احتراقی خواهند داشت. بر اساس این پژوهش، تا سال ۲۰۳۰ هزینه ساخت انواع مختلف خودروهای برقی، کم‌تر از نمونه‌های هم‌کلاس با پیشرانه بنزینی و دیزلی خواهد بود.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در سال ۲۰۲۶، متوسط قیمت یک خودرو در بازار جهانی، ۲۳ هزار دلار باشد؛ درحالی‌که برای مدل بنزینی، حدود ۲۴ هزار دلار و برای محصول الکتریکی، میانگین ۱۹,۸۰۰ دلار پرداخت می‌شود. در زمان حاضر، هزینه خرید یک فولکس واگن گلف بنزینی، ۲۲ هزار دلار است؛ اما گلف برقی ۴۰ هزار دلار قیمت دارد.

بعضی مؤسسات تحقیقات اقتصادی مثل بانک UBS، پیش‌بینی کرده‌اند تا سال ۲۰۲۴، خودروهای احتراقی و الکتریکی در کلاس مشابه، هم‌قیمت شوند. مرکز تحقیقات محیط زیست و حمل‌و‌نقل اروپا نیز معتقد است هزینه تولید باتری خودروهای برقی تا سال ۲۰۳۰، حدود ۵۸ درصد کم‌تر از نمونه‌های امروزی باشد. اکنون برای یک کیلووات ساعت ظرفیت شارژ باتری، مبلغی نزدیک به ۱۰۰ دلار پرداخت می‌شود.

خروج از نسخه موبایل