درآمد تسلا با خروج استلانتیس از توافق خرید اعتبار ساخت خودروی الکتریکی کاهش یافت

در پی اعلام گروه خودروسازی استلانتیس مبنی بر خروج از توافق‌‌نامه اعتبار انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا با تسلا، خودروساز برقی آمریکایی یکی از مهم‌ترین منابع درآمد خود را از دست می‌دهد.

تسلا در شرف از دست دادن یکی از منابع درآمد اعتبار نظارتی خود است که تقریباً طی دو سال متوالی، باعث سودآوری این شرکت شد. به گزارش اتونیوز اروپا، این موضوع می‌تواند در آینده نزدیک به درآمدهای تسلا ضربه سنگینی وارد کند.

استلانتیس، خودروساز ایجادشده از طریق ادغام گروه پژو سیتروئن (PSA) و فیات کرایسلر، روز چهارشنبه اعلام کرد که در حال خروج از توافق‌‌نامه اعتبار انتشار گازهای گلخانه‌ای اروپا با تسلا است. ریچارد پالمر، مدیر ارشد مالی استلانتیس در این زمینه گفت: «رعایت استانداردها خودبه‌خود باعث صرفه‌جویی حدود ۳۰۰ میلیون یورویی (۳۶۰ میلیون دلاری) در این شرکت می‌شود که تقریباً دو سوم آن به تسلا می‌رسید.»

سخنگوی این شرکت در بیانیه‌ای از طریق ایمیل گفت:

استلانتیس در موقعیتی خواهد بود که می‌تواند طی سال ۲۰۲۱ اهداف کاهش دی‌اکسید کربن را در اروپا بدون هماهنگی با سایر خودروسازان برای خرید اعتبار ساخت خودروی بدون آلایندگی به دست آورد.

نماینده تسلا بلافاصله در این زمینه اظهارنظر نکرد. تسلا به‌طور پیوسته فروش اعتبارات نظارتی را به خودروسازانی که نیاز به کمک دارند، مطابق با استانداردهای آلایندگی که در اروپا، چین و ایالات متحده سخت‌تر می‌شوند، افزایش داده است. این درآمد مستقیماً به جیب سازندگان خودروهای الکتریکی می‌رود و معمولاً از درآمد خالص طبق اصول حسابداری پذیرفته‌شده عمومی یا GAAP فراتر می‌رود. بدون فروش اعتبار در سه‌ماهه اخیر، تسلا ضررهایی را ثبت کرد و احتمالا این موضوع در آینده نیز تداوم داشته باشد.

کارلوس تاوارس، مدیرعامل استلانتیس ابتدا در مصاحبه با هفته‌نامه فرانسوی Le Point از طرح پایان توافق خود با تسلا خبر داد. این شرکت در صورت لزوم در سایر مناطق به منظور دستیابی به کمترین هزینه انطباق با قوانین آلایندگی اروپا، در آینده همکاری با تسلا را در نظر خواهد گرفت. فیات کرایسلر ابتدا توافق‌نامه خرید اعتبار با تسلا را در ماه مه سال ۲۰۱۹ اعلام کرد و سپس گفت که هزینه این شرکت طی سه سال حدود ۱/۸ میلیارد یورو خواهد بود.

هم‌اکنون فیات کرایسلر با مجموعه‌ای از مدل‌های پلاگین هیبریدی و کاملاً برقی پژو سیتروئن جفت شده است که امسال نیز به گسترش خود ادامه می‌دهد. این شرکت قصد دارد روز ۸ جولای جلسه‌ای را با حضور سرمایه‌گذاران با موضوع خودروی الکتریکی برگزار کند.

خروج از نسخه موبایل