تغییری که هوش مصنوعی در آینده دنیای بازی سبب خواهد شد

آینده هوش مصنوعی می تواند تأثیر زیادی روی دنیای بازی های ویدئویی داشته باشد، در این مطلب درباره تاثیر هوش مصنوعی روی بازی ها صحبت می کنیم.

هوش مصنوعی نحوه کار بازی های ویدئویی را تغییر داده است و این تغییرات در آینده ای بسیار نزدیک حتی بیشتر هم خواهد شد. زمانی که افراد عادی به هوش مصنوعی فکر می کنند ممکن است آن را با ربات هایی که تمامی کارهای ما را انجام می دهند تصور کنند و این در حالی است که افراد متخصص در این حوزه به برنامه های محقق نشده فکر می کنند. امروزه بازی های مدرن دارای مجموعه های پیچیده ای از قوانین هستند که فرایند یادگیری برای ماشین ها را سخت تر می کند. با این حال در آینده و با پیشرفت علم یادگیری ماشین انتظار داریم که دنیای بازی های ویدئویی به میزان زیادی تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گیرد. در این مطلب قصد داریم درباره این موضوع صحبت کنیم که آینده هوش مصنوعی چگونه دنیای بازی را تغییر می دهد؟ بنابراین با ما در ادامه این مطلب همراه باشید.

مقاله‌ی مرتبط:

هوش مصنوعی باعث واقعی تر شدن بازی های ویدئویی خواهد شد

Gillian Smith استادیار علوم کامپیوتر در پلی تکنیک می گوید هوش مصنوعی رفتاری را در عامل ها یا agent های بازی ایجاد می کند که آنچه که کاربر انتظار دارد را به آنها ارائه می دهد و این چیزی است که باعث واقعی تر شدن بازی های ویدئویی می شود. این مسئله باعث می شود تا در بازی های ویدئویی شما همراهان خود را مشاهده کنید که با سرعت در کنار شما می دوند و باعث جذاب تر شدن بازی برای شما می شوند. از طرف دیگر اگر رفتار هوشمند عامل های بازی چندان قوی نباشد شما می بینید که این عامل ها حرکات کاملا مصنوعی دارند و نمی توانند رفتار شما را به داخل بازی به خوبی دنبال کنند. امروزه در برخی از بازی ها شما مشاهده می کنید که عوامل مختلف موجود در داخل بازی کاملا رفتاری انسانی دارند که این مسئله به علت قدرت بسیار بالای هوش مصنوعی آنها می باشد.

تغییر سبک بازی ها

اگر به دنیای بازی های ویدئویی علاقه مند باشید حتما می دانید که برخی از این بازی ها به سطح مهارت بازیکن واکنش نشان می دهند. بسته به این که چقدر بازیکن حرفه ای تری باشید هوش مصنوعی بازی تغییراتی را در سطح سختی بازی ایجاد می کند تا در مراحل مختلف بازی با چالش های سخت تری مواجه شوید. اسمیت در این خصوص می گوید: یک سیستم هوشمند تطبیقی می تواند با تجربه بازیکنان یک بازی ویدئویی سازگار شود. این ویژگی مهم می تواند هیجان بازی ها را برای بازیکنان افزایش دهد. به عنوان مثال در بازی Left 4 Dead که متعلق به شرکت Valve است میزان استرس شما در صحنه های مختلف بازی بررسی می شود و اگر سطح استرس شما کمتر از سایر بازیکنان باشد برخی از اتفاقات هیجان برانگیز در بازی برای شما پیش می آید و سطح هیجان و استرس بازی نیز به همین نسبت افزایش پیدا می کند.

هوش مصنوعی می تواند ظاهر بازی های قدیمی را بهبود دهد

بازی های ویدئویی قدیمی در زمان اجرا روی نمایشگرهای مدرن با چالش ها و مشکلاتی مواجه می شوند و حتی اگر از الگوریتم های مقیاس بندی مختلف نیز استفاده کنید باز هم ممکن است نتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. راه حل سنتی که برای حل این مشکل وجود داشت استفاده از  anti-aliasing بود. همه کارت گرافیک های مدرن از الگوریتم های متعددی مانند FXAA و MSAA برای ارتقا و بهبود مقیاس بندی تصاویری که دارای وضوح پایینی هستند استفاده می کنند. یکی از روش های مدرنی که برای حل این مشکل وجود دارد استفاده از ابزارهای مربوط به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی است که به شما کمک می کند تا این مقیاس بندی تصاویر را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنید. با استفاده از یادگیری ماشین برنامه نویسان می توانند تصاویری با وضوح بالا را ایجاد کرده و بازی های ویدئویی قدیمی را با بالاترین کیفیت ممکن روی نمایشگرهای مدرن اجرا کنند.

ساخت سطوح مختلف بازی های ویدئویی

در بازی های ویدئویی سنتی معمولا برنامه نویسان از الگوریتم های تصادفی برای ساخت خانه ها و بسیاری از عناصر دیگر در مراحل مختلف بازی ها استفاده می کردند و این در حالی است که امروزه می توان از هوش مصنوعی برای ساخت یک رویه فوق العاده قدرتمند استفاده کرد که می تواند مراحل مختلف بازی را طراحی کند. جنبه های زمین شناسی، درخت ها، خانه ها، شخصیت ها، شهرها و … همگی می توانند با استفاده از قابلیت های یادگیری ماشین طراحی شوند. Togelius یکی از مهندسان بازی ساز معروف می گوید: پس از آن که هوش مصنوعی ترجیحات و رفتارهای بازیکن را مدل سازی می کند سعی می کند با استفاده از تجربه قبلی محیطی را برای بازیکن در مراحل بعدی ایجاد کند که بیشترین لذت را از آن می برد. به عنوان مثال شما وارد شهری خواهید شد که براساس آنچه که شما در طول بازی به آن علاقه نشان داده اید ساخته شده است و به همین علت نیز جذابیت و هیجان بازی برای بازیکنان به میزان زیادی افزایش پیدا خواهد کرد.

ما می توانیم از هوش مصنوعی بیاموزیم

با وجود این که یادگیری ماشین در حال حاضر ناقص است ولی شاید برای شما جالب باشد که بدانید بازی های ویدئویی باعث بهبود نظم و انضباط هوش مصنوعی می شوند. به گفته David Churchill استادیار علوم کامپیوتر در دانشگاه Memorial بازی های ویدئویی به نسل بعدی کمک می کنند تا ارتباط بهتری با یادگیری ماشین برقرار کنند. او می گوید طبق تجربه ای که من دارم بازی هایی که در آنها از یادگیری ماشین استفاده شده است می توانند بهترین ابزار برای بهبود انگیزه دانشجویان و دانش آموزان باشند. او همچنین ادامه می دهد: هر زمانی که درباره ai در کلاس های خود صحبت می کنم تمامی دانشجویان و دانش آموزان به طور کامل تمرکز خود را روی این موضوع قرار می دهند و شاهد حواس پرتی های عادی در داخل کلاس نیستم. ما انسان ها نیز می توانیم از گیم پلی هوش مصنوعی نکات زیادی را بیاموزیم و از آنها استفاده کنیم. با فعال کردن حالت اشکال زدایی در برخی از بازی ها می توانید مشاهده کنید که ai موجود در بازی ها می توانند حرکات بسیار جذابی را ثبت کنند.

بهبود زندگی خارج از دنیای بازی

شبیه سازی های واقع گرایانه ای که یادگیری ماشین در بازی های ویدئویی انجام می دهد می تواند به میزان زیادی در بهبود زندگی خارج از دنیای بازی ها نیز برای بازیکنان اثرگذار باشد. به عنوان مثال با استفاده از بازی های ماشینی که در آنها از یادگیری ماشین استفاده شده است محققان به الگوریتم های جدیدی در زمینه ماشین های خودران دست پیدا کرده اند.

خروج از نسخه موبایل