سامسونگ قصد دارد مغز انسان را روی تراشه‌های سه‌بعدی کپی کند

بشر هنوز تا رسیدن به فناوری مورد نیاز برای کپی کردن محتوای مغز انسان روی شبکه‌ای از تراشه‌های سه‌بعدی فاصله زیادی دارد؛ اما سامسونگ امیدوار است بتواند به این فناوری دست پیدا کند.

سامسونگ بر این باور است که با استفاده از ساختار موجود در مغز انسان‌ها می‌تواند تراشه‌هایی مشابه مغز تولید کند.

طرح پیشنهادی این شرکت فناوری شامل کپی کردن طرح شبکه عصبی مغز و جایگذاری آن روی تراشه‌های نورومورفیک سه‌بعدی است.

به گزارش انگجت، سامسونگ می‌خواهد با استفاده از آرایه‌‌ای از نانو‌الکترودها و وارد کردن حجم زیادی از نورون‌ها، محل و قدرت اتصال آن‌ها را ثبت کند؛ سپس اطلاعات به‌دست‌آمده را کپی و روی شبکه‌ای سه‌بعدی در SSD ذخیره کند.

SSD مورد نیاز برای این طرح می‌تواند فلش مموری‌ معمولی یا پلتفرم ذخیره‌سازی فوق پیشرفته‌ای مانند حافظه‌ رم مقاومتی (RRAM) باشد.

هر واحد حافظه، ضریب هدایتی دارد که نشان‌دهنده قدرت اتصال نورون‌ها در نقشه اتصال عصبی است.

سامسونگ معتقد است که نتیجه حاصل، همان مهندسی معکوس مغز است که دست یافتن به آن از مدت‌ها پیش آرزوی دانشمندان بوده.

این طرح می‌تواند میان‌بری برای رسیدن به سیستم‌های هوش مصنوعی مشابه مغز انسان باشد و توان یادگیری مفاهیم جدید و سازگاری با هر شرایطی را برای این سیستم‌ها فراهم کند. به گفته محققان، با رسیدن سامسونگ به این فناوری، مشاهده ماشین‌های کاملاً خودمختار با قدرت درک و تحلیل واقعی دور از ذهن نخواهد بود.

اما پیچیدگی‌های زیادی برای اجرایی شدن این طرح وجود دارد.

با توجه به اینکه مغز انسان صد میلیارد نورون و هزار برابر آن پیوند سیناپسی دارد، تراشه نورومورفیکی ایده‌آل برای این کار به صد تریلیون واحد حافظه نیازمند است و همین امر چالشی بزرگ برای هر شرکتی خواهد بود که در این راه وارد شود.

گذشته از تعداد نورون‌ها، کدنویسی مورد نیاز برای راه‌اندازی این مغز مجازی نیز مسئله‌ پیچیده‌ای خواهد بود.

شاید طرح سامسونگ دریچه‌ جدیدی برای رسیدن به هوش مصنوعی مشابه انسان ایجاد کرده باشد؛ اما تا تحقق و دستیابی به این هدف، هنوز راه بسیار طولانی در پیش است.

شما درباره این طرح چه دیدگاهی دارید؟ آیا سامسونگ می‌تواند راهی برای جاودانگی انسان‌ها پیدا کند؟

خروج از نسخه موبایل